Vi är intresserade av ett hus byggt 1969. Det har angivits att huset har en krypgrund fast det finns ingen ingång till grunden. Man kan alltså inte ta sig in för att undersöka. Detta känns bekymmersamt.

Enligt den tekniska beskrivningen har grunden ett ERGE (vad är det?) betongbjälklag som befinner sig 400 mm ovanför marken (vid betongbjälkarna) som skall vara makadam 150-200 mm.

Sedan anges det att det finns mineralullsskivor 120 mm, golvreglar 2"x3" och slutligen en 22 mm spånplatta.

Jag har inte lyckats förstå hur mineralullsskivorna och golvreglarna är monterade:
1. Ligger reglarna på mineralsullsskivorna? Går det? Håller det? Gör man så?
2. Ligger reglarna på betongbjälkarna och sedan har mineralullsskivorna placerats mellan reglarna?
3. ?

Alternativ 2 tycker jag inte går ihop med måtten på reglarna, 2"x3" dvs 5 cm x 7.5 cm, och mineralullskivans tjocklek 12 cm.

Grunden har uteluftsventilation genom minst en eternittrumma (100 mm x 200 mm).

Jag tycker att konstruktionen är minst sagt underlig. Den har därför skapat flera frågetecken.

A. Hur kan man hålla kontinuerlig koll på miljön i krypgrunden om man inte kan komma in och "krypa"?
B. Har ni någon erfarenhet av den här typen av konstruktion med avseende på fukt och mögel?
C. Finns det något sätt som kan ge en indikation på hur miljön är i grunden utan att behöva bryta upp golv/grund?

Information om den här typen av grund mottages med största tacksamhet!
 
Är det möjligtvis ett LB-hus? ??? Isf har du en lucka till krypgrunden under spisen i köket. 8) ;)
 
Det är ett FRIBO-hus.
 
Det är ingen konstig konstruktion. Antagligen är betongbjälklaget grovgjutet. Och då har man riktat golvet med 2"3". 120mm -75=45mm med kilar,klossar eller liknande. Det företaget jag jobbar på har ett 15-tal hus med denna konstruktion -utan problem. Det finns inget som kan bli förstört i krypgrunden, så är det fuktigt under händer inte så mycket. men är det stora fuktproblem så kan det ju tränga igenom fukt till golvkonstruktionen.
 
Sneckarn, jag förstår inte hur du menar.

2"x3"-reglarna får ju inte exponeras för fukten. Är det mineralullsskivorna som skyddar dessa reglar från det öppna och mer eller mindre fuktiga utrymmet? Alltså, lägger man reglarna ovanpå mineralullsskivorna?
Man vill ju inte att reglarna ligger mot betongbjälklaget för då exponeras ju reglarna mot det fuktiga utrymmet.
Kan Sneckarn eller någon annan kunnig reda ut det här för mig?

Man vill ju gärna tro att när man valde/väljer den här konstruktionen så är den gjord på ett sätt så att inget organiskt material exponeras för fuktig luft. Om det är så kan jag förstå mer att man inte byggt in en ingång eftersom man då teoretiskt "aldrig" behöver bry sig om krypgrunden.

För att knyta an till min fråga ovan, hur skyddas det organiska materialet i golvet från krypgrundens fuktiga miljö?
 
Tänk dig en platta på mark. Som du har i garaget tex. Fast istället för att den e gjuten på marken e den gjuten på grundmuren. Alltså ett helgjutet bjälklag. Som skydd mot fukt är det alltså en luftficka som kallas krypgrund. Det e minimal risk för kapelärdragning från marken. På betongbjälklaget ligger det 2"3" reglar med isolering emellan. Dessa reglar är oftast upplagda på kilar eller likn för att få golvet jämt. Är det onormalt hög fuktighet i krypgrunden så kan naturligtvis fukten tränga igenom, och ge skador på träkonstruktionen.
 
Så betongbjälklaget ligger som ett lock på grundmuren och täcker hela luftutrymmet menar du?

Är det ungefär som bilden här visar?
bas-ovan.jpg
http://www.lkb.se/
 
Ja så skulle jag beskriva ett betongbjälklag.
 
På bilden är det en modern konstruktion. Men ditt objekt har säkert ett platsgjutet bjälklag. Som nog inte har särskilt nogran yta. Och där på har man lagt träreglar för att rikta golven. Och för att få lite isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.