Visst kan rena plastprodukter må dåligt i riktigt kallt väder men du tror väl inte att PVC fönster är en ren plastprodukt?

I princip alla PVC fönster som säljs i Sverige är profilerna från Polen eller Tyskland.
 
andersmc skrev:
(Du menar "Alu", väl, inte Au=guld?)

Så PVC-fönster kommer att spricka i den svenska vintern? Jag har aldrig hört talas om det. Är det som du gissar eller är det något du har egen erfarenhet av? Eller någon annan form av referens till?
Alu-profiler till PVC-fönster blir verkligen tårta på tårta, och vad hjälper aluminium när det talas köldeffekt? Alu värme knappast ;)
 
JanneMP skrev:
Men kolla blandarna då vi har ett högre tillåtet vattentryck i våra ledningar än t.ex. Tyskland/Polen. Tyska kaminer kan vara billigare, men kolla så att skorstenen är rätt klassad. Tänk på att PVC fönster är sprödare i kallt klimat så köp med Au-klädsel. (Trä är att föredra.)

Menar du att t ex Grohe, Hansgrohe, Tres, Dornbracht, Zucchetti tillverkar särskilda vattenblandare för den svenska marknaden? :rolleyes:
Andra no names och asienimport är väl av samma kvalitet som man kan få hos Biltema, Rusta och liknande ställen. Det vore väl en överdrift att jämföra två helt olika prisklasser och hoppas på liknande kvalitet.

Hur ska en skorsten vara klassad? Räcker det inte med en CE-märkning och platsbyggt schakt, om ett sådant kommer ifråga?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Mycket möjligt att jag är ute och cyklar i vanlig ordning när det gäller PVC och dess förträfflighet. Jag kanske är konservativ, men skulle aldrig köpa ett PVC fönster. That's me. :)

Ang blandarna så hör med en rörmokare eller gå själv in på t.ex. Bauhaus och kolla vilket tryck deras packningar håller för. Dessa anpassas efter markandens reglementen. Jag vet flera som har köpt snygga blandare som börjat läcka pga att de inte håller för det tryck som vi har i Svedala i ledningarna. Detta skall stå angivet i produktbladet som medföljer. Och ja, alla tillverkare säljer sina produkter efter den marknads krav som de säljer i. Ta ett ex, med bilar. Fiat har mängder med modeller som inte tas in i Sverige just av den anledningen att de inte klarar vårt klimat. (Värmepaket/defroster för klent tilltagna, etc. ) Värmepumpstillverkare likadant, poolpumpar utan frostskydd... Det finns mängder av andra produkter som är på samma sätt. Sedan så får var och en avgöra själva om de är dugliga nog att se efter och hitta fallgroparna. Priset är inte en indikation på att saker är rätt. Ej heller leverantörens goda namn.
 
Redigerat:
JanneMP skrev:
Mycket möjligt att jag är ute och cyklar i vanlig ordning när det gäller PVC och dess förträfflighet. Jag kanske är konservativ, men skulle aldrig köpa ett PVC fönster. That's me. :)
Estetiska aspekter är upp till var och en att bedöma. I ett nyfunkishus skulle jag inte tveka att montera antigen PVC eller alu-fönster typ VELFAC. Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att göra det i ett falurött hus med vita knutar. Rent tekniskt har dock PVC ett övertag över trä, efter vad jag sett.

JanneMP skrev:
Ang blandarna så hör med en rörmokare eller gå själv in på t.ex. Bauhaus och kolla vilket tryck deras packningar håller för. Dessa anpassas efter markandens reglementen. Jag vet flera som har köpt snygga blandare som börjat läcka pga att de inte håller för det tryck som vi har i Svedala i ledningarna.
Det är skillnad på snygga blandare, och kvalitetsblandare. Jag har en katalog med kinesiska blandare som designmässigt slår majoriteten av de kända märkena, utan att de nödvändigtvis övertygar konsumenten att köpa en.
Vattentrycket är som sagt inget problem för europeiska blandare, därför ser jag ingen anledning att göra en affär av det. Ta en valfri blandare från Grohe eller Hansgrohe och då står det:
Flow pressure: min. 0.5 bar - recommended 1 – 5 bar
Operating pressure: max. 10 bar
Test pressure: 16 bar

Har man 15 bar i vattenledningen bör man istället installera en tryckbegränsare på ledningen som kommer in i huset.

JanneMP skrev:
Ta ett ex, med bilar. Fiat har mängder med modeller som inte tas in i Sverige just av den anledningen att de inte klarar vårt klimat. (Värmepaket/defroster för klent tilltagna, etc.
Trodde det hade med lönsamhet och möjlighet att sälja X antal enheter på marknaden M att göra. T ex Renault Sverige som inte tar in många större modeller för att de skulle konkurrera med Volvos större modeller, som säljs sida vid sida av Rejemes och Bilia. Hade klimat spelat in, hade områden norr om Dalälven haft egna bilmodeller, och biltillverkarna hade lagt ned sin vintertestverksamhet i Arvidsjaur, samt att Volvo från svinkalla Sverige inte hade fått sälja i varken Texas eller Spanien pga alldeles för klent tilltagen luftkonditionering.
 
Isolde, jag tror nog JanneMP försöker skoja lite med oss för så mycket tokigheter skriver man inte annars. :)
 
Ni är fria att tro vad ni vill om det jag skriver. :) Det är ett fritt land.... ;)

Faktum kvarstår dock. Företag tillverkar olika modeller av olika produkter. Vissa skillnader beror på klimat. Fiat modellen som jag bland annat hänvisar till hette Multipla och om ni googlar den så ser ni anledningen. Biltillverkarna testar långt ifrån alla bilmodeller som tillverkas i hela världen i Arvidsjaur. Det finns gott om Asiatiska modeller som aldrig testats hos "oss" och kommer heller aldrig hit. Bara de som de behöver pga säljinriktning. Volvos luftkonditionering klarar alla världsdelar. En del har däremot kraftigare kylfläktar i de varmaste världsdelarna samt framför allt annan programvara pga värmen och luftfuktigheter/mappning.
Det var ingen som gick i svarsmål ang luftvärmepumparna? Kommer ni inte ihåg de billiga som kom in i Sverige för ett par år sedan som hade ett COP värde vid +5 grader på 1,5? De var avsedda för medelhavsbruk och för kylning, inte som vi använder dem som uppvärmingskälla.
Lönsamheten är en annan faktor som spelar in, men den talar jag inte om. Nu är det funktionen som jag berör. Och det finns givetvis guldkorn utomlands, men det finns också mycket billigt "skit" Är man nogrann i "researchen" så klarar man sig.

Ang PVC så kanske jag inte har hängt med i dess utveckling, men tills nu så har inte de imponerat på mig map funktion kontra pris.

Jag återkommer när jag hittat den kranen som jag stött på som var avsedd för ett lägre tryck än svenska marknaden. :)

och här finns ett exempel av många, i vårt eget forum...
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/184008-blandare-max-6bar.html
 
Redigerat:
Visst anpassas produkter för olika klimat, typ bilar får i Sverige kraftigare batteri, stolsvärme och strålkastarrengöring.
Visst finns det produkter som inte är aktuella för olika marknader, tex är inte snöskotrar någon storsäljare i Grekland.

När det gäller värmepumpar så behöver modellerna anpassas, tom inom sverige då det finns modeller för nordsverige såväl dom södra delarna.

Men oftast blir det enklare o billigare för tillverkarna att hålla sig till så enhetliga modeller som möjligt.

Att det finns mycket skräp på den svenska marknaden har du rätt i o samma sak gäller väl i alla länder.
 
Btw, glömde detta med Multipla, att den aldrig blev en storsäljare är ju inte så konstigt för oss som vet hur den ser ut. Är väl klassad som en av dom absolut fulaste bilarna som tillverkats.
 
Nja, att den ser ut som en dinosaurie är ju klart... men det finns gott om fulare bilar.... Nissan Juke t.ex. ;) Men den togs inte in i Sverige för att den inte klarade att ta bort imman under en kall höstdag än mindre under vinterns månader. Trots försök med modifieringar och extra fläktar. Den såldes faktiskt inte så illa i Italien. Och de har ju def ett urval av betydligt snyggare bilar. :D (Men kanske inte lika lastvilliga.)
Men nu har vi kapat TS inlägg allt för mycket. Hoppas att han ursäktar vår utsvävning. åter till topic.
:)
 
Redigerat:
JanneMP skrev:
PVC fönster överlag känns mer "smäckiga" i sitt utförande. Jag menar det är ju skillnad i priset och det är inte bara i mtrl som de sparat.
Jaså, ja jag tycker att de känns stabilare än träfönster. Stadigare i karm och båge, öppninsbeslag och gångjärn är gedigna.

Vad gäller kyla så blir ju även trä sprödare i kyla. Och glas. Mina fönster har inte frusit sönder än, men jag bor i södra Sverige och här har nog inte varit kallare än 20⁰. Men vi kan ju höra om det är någon norrifrån som fått sina PVC-fönster sönderfrusna.
 
I Tyskland finns det kring 250 olika sorters isoleringsmaterial ... det är alltså en idé att kolla på isoleringsmaterial i Tyskland. Fram för allt om det behövs isoleringsmaterial med mycket låg Lambda-värdet för att annars isoleringstjockleken skulle bli för hög med t.ex. problem vid fönstermontaget som följd (passiva hus).
 
Finns väl en flora av olika kvalitet på plaster också gissar jag.

Funderar på hur plasttkarmarna ser ut efter några år vad det gäller svarta prickar ytstruktur och mattning av ytan. Kan man jämföra med utemöbler av plast så är dom inte direkt underhållsfria eller åldringsbeständig i all evighet. Naturligtvis borde insidan klara sig bättre än utsidan.
 
Vi måste ju vara medvetna om att PVC fönster är så mycket vanligare i Europa än vad träfönster är. Mao väldigt beprövat.
Själva valde vi träfönster med alu täckning när vi bytte är några år sedan pga utseendet.
 
Skulle personligen inte köpa byggnadsmaterial utomlands utan endas av kvalificerade bygghandlare som har råd att ha personer med kunskap (sk konsumentsäljare, proffssäljare) gällande byggnadsmaterial. Bygghandeln med dessa rådgivare fungerar som ett slags filter som tar bort de material som är olämpliga att bygga med jefter objektets art.

Exempel. Någon hade köpt betongsten på en av de nya "billiga" bygghandlarna utan rådgivare. Han murade sitt garage och blev i efterhand varse om att stenen inte klarade de hållfsthetskrav gällande tyngd som gäller. Han står nu i valet att riva eller leva med en dödsfälla. Detta skulle aldrig hänt om han pratat med ett proffs på en större bygghandel. Att jaga ören kan ofta bli oerhört dyrt när man måste riva och göra om.

Kom ihåg, allt som står på internet är inte sant. Detta forum tex Byggahus är inte en tillförlitlig källa till kundskap. De lever av annonser och produktplaceringar i artiklar. Villatidningen, hur& Hem mfl är heller inga källor att lita på utan även de lever på produktplacering.
 
  • Älska
Sema Deli1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.