Våren närmar sig och jag har tankarna på ett staket, men frågan är hur jag bäst fäster själva staketstolparna. Staketet kommer att vara runt 80 cm högt,
Allra bäst är väl troligen gjutna plintar men jag funderar på om någon av mina tankar är ett bra alternativ;

A) Stolpspjut ner i backen, ca 70 cm djupt, och sedan en stolpe på 95x95 mm.

B) Fästa stolphållare (hur?) i den befintliga muren och stolpen på 95x95 mm däri.

Tacksam för svar.

//JeRo
 
Hur ser muren ut och vilken typ av mark är det? 90-stolpar låter som overkill
 
Ifall du har en befintlig mur som håller för att fästa stolparna i så är det enklast att använda den, bara att bulta fast, alternativt borra och gjuta fast stolpskor, dom finns i en mängd olika modeller, googla.

316079-jpg.jpg
793044-jpg.jpg
Stolpsko justerbar-liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stolpskor.gif
 
Om murblocken bara ligger löst staplade på varandra så är det nog inget att fästa ett staket i.

I övrigt så vore det ju smidigt om du kunde slå ner spjut och få stadga i det, men 80cm är ju inte så högt.
Personligen hade jag valt 70stolpar av estetiska och ekonomiska skäl. 90 stolpar brukar användas till plank eller pergola o andra högre konstruktioner.
 
Om spjut med 70-stolpar räcker vore jag jättenöjd, men gör det det?
Hur stor är risken att det ska bli skit och pannkaka när det är matjord överst och när tjälen kommer?
 
Problemet med spjuten brukar vara att man inte år ner dom i marken på ett vettigt sätt pga sten. Jag har aldrig hört någon som haft problem med tjäle och dessa spjut men om någon annan känner till något så kan äl han/hon hojta till.
 
Min erfarenhet är att jag har hyfsat stenfri mark, peppar, peppar...
Då verkar det ju som att spjut är en helt ok idé, jag får låta det hela gro lite i huvet tills våren är här på riktigt... Tack för synpunkter.

//JeRo
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.