I fredags kom min skruvatomat från makita, beställde även en tak o golv förlängare.
Har nu dragit i ett paket bandad skruv och den fungerar ypperligt, inga skruvar som viker sig med mera.
Använder skruv från Beijer av märket Raptor 41mm långa.
Jäkligt skönt med förlängaren och skivhiss.
 
Nu provade jag automaten i skarpt läge med 40mm ESSVE-skruv när jag skulle gipsa ett tak. Jag måste erkänna att första intrycket kanske var lite missvisande. Gud så bra den var. Gipsskivorna skruvades upp på nolltid och man kan dessutom skruva riktigt nära väggen.

Dock så är den som sagt lite kinkig på att den måste hållas absolut rak och tryckplattan längst fram är till liten hjälp. Annars går inte skruvarna in som de ska och man måste gå och efterdra med en vanlig skruvdragare.
 
Ni lär er att anv automatare. Enpetare går bort direkt om det är mer än en skiva som ska upp.
 
För info, kör en Makita DFR 550 är jättenöjd, nu så är det dags för trallskruvning och såg att det finns bandad trallskuv med torx, hittade dock ingen torxbits till maskinen, efter lite googlande så visar det sig att det finns till min maskin och tillverkas av makita. Dessvärre säljs de inte i Sverige, men men så jag beställde det från danmark istället www.prishammeren.dk :)
 
Redigerat:
Kör trallskruv, bandad, dock inte torx. Funkar hur bra som helst. Har man ett litet större projekt så är det väl värt det. Alla hamnar också på samma djup. Ruskigt bra!
 
Arrtikel nummer att googla om nån vill. P-72752. Skall ge en recension nästa vecka när jag fått hem grejorna och testat.
 
Jag kör med Essve bandad CorrSeal 4,8x55 i min Makita-automat. Den skruven har PH2-skalle och fungerar klanderfritt.
 
Lyfter en gammal tråd..

Fick igår hem min Makita 6842 skruvautomat och måste tyvärr säga att jag är besviken. Under dagen drog jag 900 skruv i gips och gissar att en skruv fastnade snett i munstycket ca 80-100 ggr... Väldigt irriterande att behöva dra ut hela bandet och försöka få bort den skruv som har fastnat. Det verkar som om skruven missar det "styrhål" som den ska gå igenom. Är det någon som har en idé om vad som blir fel?

Skruven som jag använder är Essve 30 mm:s.
 
Kan det vara något fel på den? Och du ser till att varva upp innan du skruvar?
Jag har skruvat ca 100kvm trall med den och hade ytterst få problem.

En sak till, dom brukar vara ganska känsliga om man inte håller rakt mot underlaget.
 
Och du har ställt in rätt längd på maskin också?
 
Yes, har ställt in rätt längd. De skruvar som inte fastnar i maskinen blir perfekta. Kanske ska testa en annan skruvmodell? Blir det bättre om man går upp en längd till 41 mm?
 
woden skrev:
En sak till, dom brukar vara ganska känsliga om man inte håller rakt mot underlaget.
Det upplever jag som väldigt känsligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.