Hej!

Vi har köpt ett 1-plans hus byggt -63 och jag vill installera ett nätverk med (Cat5e/Cat6) i huset.
Jag vill helst ha en dold installation med minimal åverkan på befintliga väggar.
Jag funderade på att dra VP-rör på kallvinden och ner i innerväggarna, jag är lite osäker på om det är dumt, började fundera på problem med kondens ner i innerväggar etc.

Är det någon som har gjort något liknande, några andra installationsförslag eller råd kring installationen (Jag har uteslutit trådlösa nätverk, så inga såna förslag tack)
 
Första frågan:

Hur ser det ut med telejack? har du infällda telejack på bra platser så kan du ta bort telekabeln och dra dubbla cat5/6 i de rören istället. Sen kan man ju alltid köra tele över det ena uttaget ändå.

Har du gips eller spånväggar så brukar man kuna fräsa ett spår bakom golvlisten och lägga kabeln i.

Har du tjocka golvlister så kan man fräsa ett spår på baksidan av listen och lägga kabeln där.

Normalt sett så vill man ha rören på vinden under fuktspärren. Jag har det inte så utan mina ligger ovanpå fuktspärr och ioslering och hittils är det inga problem alls. Rören är ju öppna i centraländen så det kommer ju åt luft ändå
 
Tack för svaren Mats!

Hur ser det ut med telejack? har du infällda telejack på bra platser så kan du ta bort telekabeln och dra dubbla cat5/6 i de rören istället. Sen kan man ju alltid köra tele över det ena uttaget ändå.
Det var en bra idé, det finns dock ett men. Min vision var ett stjärnformat nät och de telekopplingar som jag har sett brukar ligga i serie vilket skulle innebära att det blir ganska trångt :) i VP-rören dom första 3-4 uttagen (vi har tillträde den 1/2 så jag kan inte verifiera rörkonfigrationen ännu.)

Har du gips eller spånväggar så brukar man kuna fräsa ett spår bakom golvlisten och lägga kabeln i.
Innerväggarna är troligtvis masonite på reglar och ytterväggarna troligen plank+ masonite som ytskikt (enligt besiktningsmannen).

Ytterväggarna borde gå bra att fräsa i men jag misstänker att innerväggarna går sämre.

Har du tjocka golvlister så kan man fräsa ett spår på baksidan av listen och lägga kabeln där.
Det brukar fungera bra med 1-2 kablar (har kört med det i lägenheten) men min vision om ett stjärnformat nät ställer till problem i början av stammen :-/ men det går alltid att kombinera teknikerna

Normalt sett så vill man ha rören på vinden under fuktspärren. Jag har det inte så utan mina ligger ovanpå fuktspärr och ioslering och hittils är det inga problem alls. Rören är ju öppna i centraländen så det kommer ju åt luft ändå
Höll man på med fuktspärrar -63 ? kallvinden var fylld med kutterspån och jag grävde inte mig ned till botten av det vid besiktningen. Har du tätat genomföringen i fuktspärren ? hur i så fall ??

Kallvinden eller telejacken (om rördragningen är rätt) känns nog som huvudalternativen, fräsning i lister och väggar får nog bli komplement där man inte lyckas ta sig fram till rätt punkt med något av huvudalternativen.

/Håkan
 
Jag har helt enkelt tejpat runt rören mot fuktspärren på de flesta ställen. vid nedmatningen till KK stativet är det nog inte helt tätt men jag vill se det möglnade gipset eller stenullen
 
Jag bor i ett hus från -66. Är man lite fyndig hittar man många vägar för kabeln att gå; schaktet, schaktet vid stammen?, något gammalt rör från expansionskärl?.

Jag fick för övrigt in två cat5e och en telekabel i röret för telefonledning. Vaselin och våld löser det mesta ;D
 
Japp vilja våld och vaselin. HAr gjort samma variant i en lägenhet där de inte haddde bockat helt snällt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.