Hejsan!

Jag är ganska grön vad gäller byggande. Men håller nu på med ett badrum och fick rådet av rörmokaren att såga upp golvbrunnen så att han kan flytta den (låg för nära väggen och inte bytt på ett tag). Det ligger 30 mm tjockt golvspån. Det löjliga problemet är nu vilket verktyg är lämpligast till att såga ur brunnen med?

Prövade först att borra ett hål och körde sedan sticksågen men det blev så varmt att det luktade bränt och det gick mycket trögt. Därefter prövade jag med en tigersåg men bladet viker sig. Hur ska jag bära mig åt? Löjligt problem.

Min andra fråga är hur jag sätter igen hålet sen. Ska jag leta upp bjälkarna och försökta korta från dem runt brunnen och sedan fästa spånskivbiten i reglarna jag kortlat med? Jag har hunnit reglat upp en ny innervägg mot en yttervägg där jag tänkt dra dolda vattenrör fram till blandaren. Vill helst slippa ta ner hela den för att kunna lägga golvspånet över den golvregel (bjälk) som troligen ligger under nya väggen.

Tacksam för svar. :blushing:

/Nybörjaren
 
Min sticksåg klarar utan problem 30 mm bänkskiva som jämförelse, va det nya blad? Kör lite, vänta kör lite mer?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Fein Multimaster!
:)
 
cirkelsåg, ställ höjden på klingan så den inte tar mer än skivan
 
Sticksåg och ibland tigersåg brukar jag använda också.
Köp nya blad om det går trögt.
 
Tack för svaren. Nu upptäckte jag att det ligger ca 20-25 mm flytspackel i duschhörnan. Därför det inte gått så bra att såga. Det fungerar med cirkelsåg skapligt men jag kör med vanlig hårdmetallklinga för trä. Finns det andra klingor som är lämpligare?
 
Men flytspacklet ska väl ändå bort? Hugg bort det först..
 
A
Såg inte i flytspackel, det sabbar klingan/bladet direkt.
 
Du måste såga upp så mycket att det sedna går att montera den nya brunnen på ett korrekt sätt. Dvs det skall kortlas runt brunnen. Tidigare monterade ofta brunnar "hängande" i spånet. Det är inte tillåtet längre. Googla fram Purus eller Jafo golvbrunnar och monteringsanvisningar. Det finns monteringsplattor som förenklar monteringen en del.

Din spånskiva måste ha stöd under alla kanter, både runt brunnen och runt väggarna, om den slutar där. Så det du skriver om regeln under väggen kab ge problem, du måste låta spånsivan ha stöd där, det borde gå att sala på regeln i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.