Bytte till "mobil fast telefoni" och mobilt bredband för ett halvår sen. Har funkat klockrent och har sluppit betala Telia för koppartråden (vilket igentligen var hela tanken).

Men nu har jag problem med bredbandet. Har Tele2 3G 14 Mb, men senaste veckan har jag hat 0,5-1 Mb. Ringde idag och felanmälde och får meddelat att de bara garanterar 0,5Mb på det abbonemanget. Killen försökte iof hjälpa till och nu funkar det lite bättre.

Men om Tele2 3G ligger under 1 Mb veckovis känns helt sjukt. Klarar mig genom att använda företagsabbonemang via Telia som backup, men det hjälper inte övriga familjen.

Så vad gör man? Uppgradera till 4G med dubbel måndskostnad och vad garanteras då i hastighet?
 
Det är inte ett abonnemang som begränsar hastigheten när du nyttjat viss nedladdad mängd data?
Många har det.
Så när du kommer in i ny debiteringsmånad är det fullt blås tills du når gränsen igen.
Du bör då kunna byta till ett abonnemang som tillåter större mängd data.
 
Vill du ha pålitliga prestanda och pålitlig uppkoppling är mobilt inte ett alternativ, då behöver du en fast lina (fiber, ADSL eller liknande). Tekniken finns inte för att leverera det mobilt.

När det gäller abonnemang så har 3 rätt prisvärda abonnemang med fri trafik. Har själv ett sådant, och det funkar bra (med undantag för alla problem som mobil teknologi har, som täckning, överbelastning osv).
 
Jo jag är medveten om att mobila bredband kan bli överbelastade stundvis. Tycker däremot att det är märkligt att jag inte kommer över 1Mb på en hel vecka..... Nu verkar det blivit lite bättre, så jag får väl testa några dagar till. Får jag samma problem igen får jag väl koppla in kopparkabeln igen :(
 
MEn som sagt, på ditt abbonemang har du en gräns för hur många GB du får tanka på en månad, när den gränsen är nådd så stryps farten till 0,5Mb.

Du kan kolla hur du ligger till om du loggar in på "mitt Tele2" från deras hemsida.

OM det är det som hänt (i så fall dåligt av kundtjänst att inte upplysa när du ringde) så kan du uppgradera abbonemanget och få en högre gräns.
 
Bredbandsbolaget har inga gränser för datatrafik (Jo, vid extrem användning naturligtvis), har själv haft dem under drygt två år och tankat rejält till och från utan att jag märkt någon hastighetsförändring. Som tidigare inlägg skriver så kan det vara så att de stryper hastigheten när du överstiger en viss mängd per månad. Oavsett vilka ursäkter operatören kommer med så skall du få ut åtminstone 7-8mbit om du betalar för 14mbit.
Får du uppgiften att tele2 bara garanterar 0,5 mbit så skall du reklamera tjänsten och kontakta allmänna reklamationsnämnden, konsumentverket har tidigare ålagt bland annat 3 med vite för vilseledande reklam angående utlovade hastigheter. Tyvärr är ett fast bredband (Fiber/ADSL/Kabeltv) enda alternativen om man vill ha en stabil hastighet i dagsläget. Det mobila bredbandsnätet har inte samma kapacitet och om många i samma täckningsområde surfar samtidigt kan det sänka hastigheten rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.