Det verkar finnas fler olika sätt att sätta krokarna till hängrännorna, en del sätter i råsponten, en del i nedersta bärläkten o en del i takfotsbrädan. Finns det nåt sätt som är "bättre" än nåt annat? Det blir ju olika krokar, det förstår jag.
 
sventus
Finns det nåt sätt som är "bättre" än nåt annat?
Om du med bättre menar att det går enkelt och snabbt att montera så är sk compactkrok som skruvs i en i lod monterad takfotsbräda bättre.Hållfasthetsmässigt känns den traditionella kroken som bockas med 2-3mm
skillnad för att få fall och fästes i en diagonalklyvd 75x225 som bäst.Att fästa kroken enbart i råspont känns för vekt.
 
Mikael_L
sventus skrev:
Det verkar finnas fler olika sätt att sätta krokarna till hängrännorna, en del sätter i råsponten, en del i nedersta bärläkten o en del i takfotsbrädan. Finns det nåt sätt som är "bättre" än nåt annat? Det blir ju olika krokar, det förstår jag.
Det beror på mycket. Och vad man menar med "bättre".
Man har helt glömt krokarna till att taket är helt klart, då är krok i takfotsbrädan bättre iom att man slipper riva ner allt och bygga om.
T.ex. SSK, KFK, K11 och K07.
Man eftersträvar minsta möjliga avstånd mellan pannor och ränna så man inte ser rakt in i takfoten, då är K16/K21 skruvad i nedersta bärläkten bäst.

http://www.lindab.com/se/Documents/...all PDF/Takavvattning monteringsanvisning.pdf

Olika snickare gör på olika vis. Man kan inte heller få allt. Det är omöjligt att kombinera alla monteringsanvisningar så det blir rätt överallt.
Antingen skippar man att få det av plannja angiva avståndet mellan takpanna och hängränna eller så skippar man att sätta fotplåten såsom Mataki anger den ska monteras.

Ja förutom Lindab finns det även Plannja (kankse fler)
http://www.plannja.com/upload/SE Plannja Monteringsanv 2012 ny.pdf
 
Tack för svar! Ska nog få med krokarna från början då.
 
Mikael_L
Såhär gör en del.
014+%285%29.JPG
http://villaberghflood.blogspot.com/2010/08/perfekta-hangrannor.html
Men då sitter kroken endast i råsponten (ev i takstolen under råsponten också)
kroken sitter inte så jättehårt.
Avstånd hängränna takpannor blir stort = man ser bär och ströläkten under pannorna nere från marken. Målar man läkten svart syns den inte så mycket, det gjorde jag på garaget efter jag retat mig på det tillräckligt mycket.
Jag vet förövrigt inte var dom tänkte sätta fotplåten ... :O Kanske i bärläkten.

Såhär gör väldigt många!
http://www.tengsjo.se/TakMaj2011/slides/PICT0543.html

Här blir rännan väldigt tätt mot takpannorna vilket många tycker är snyggast (om man vill, annars bockar man krokarna längre). Ev kondens under pannorna och smältande drivsnö fångas inte av fotplåten och hängrännan utan droppar ner istället.
Kroken sitter i en ordentligt tilltagen sista bärläkt. Och behöver det bytas något behöver man inte riva taket mer än lite pannor och läkt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Det finns varianter med takfotskil också.
 
Satte upp Lindabs ställbara krokar nu i helgen, i takfotsbrädan. Hyfsat smidigt och funkar bra i efterhand. Men med facit i hand så hade det ju givetvis varit absolut smidigast att sätta rännkrokarna samtidigt som man lägger tak..och de traditionella rännkrokarna håller nog för betydligt mer belastning. (Takfotsbräda + ställbar krok klarade utan problem att jag hängde i dem med mina 80 kilo...så det är inte så ömtåligt ändå...)
 
Ska man inte fälla in krokfästena och sätta fotplåt över? Ja som sagt, det finns många sätt tydligen.
 
Är denna tråd aktiv . Renoverar ett tak där hängrännorna sitter skruvade i plåten . Finns inget trä att skruva i och således inget vettigt sätt ett få ett bra ” lut ” på rännorna . Någon med idéer om hur en lösning kan tänkas se ut?
 
Rickard.
M Mrnikky skrev:
Är denna tråd aktiv . Renoverar ett tak där hängrännorna sitter skruvade i plåten . Finns inget trä att skruva i och således inget vettigt sätt ett få ett bra ” lut ” på rännorna . Någon med idéer om hur en lösning kan tänkas se ut?
Nu har jag sett att du skrivigt i flera trådar och jag gissar att andra precis som jag inte alls förstår vad du pratar om. Lägg upp en ny tråd med mer info och ett par bilder så har du betydligt större chans att få hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.