När man bygger nytt hur bör ett ryggåstak se ut för att undvika denna typ av problem? Kommer ha FTX.
 
Använd diffusionsöppen duk under läkten & skippa ventilationsspalt under duken.
=Enklare att bygga & säkrare konstruktion
Sen finns det fler lösningar, klimatvind är ett bra alternativ...
-Det finns mycket ang. detta här på forumet.
 
Hur ser uppbyggnaden ut inifrån gips ut till takpanna?
Har helst lösull då hela vinden i övrigt kommer ha det men i snedtak kanske skivor är bättre?
 
hakaner skrev:
Använd diffusionsöppen duk under läkten & skippa ventilationsspalt under duken.
=Enklare att bygga & säkrare konstruktion
Sen finns det fler lösningar, klimatvind är ett bra alternativ...
-Det finns mycket ang. detta här på forumet.
Tack.
Kan du förklara denna lite tydligare åt mig med användande av duk är det bättre än masonit anser du?

Ryggåstak i nyproduktion lösvirke i mitt fall.
Om jag räknar upp konstruktionen från utsidan sett ska det vara så här
om jag använder masonit.
  • takpannor
  • läkt
  • råspontluckor
  • 1tum x något som bildar en luftspalt
Ska dessa ligga på takstolarna dvs jag drar spik från utsidan in igenom regeln och igenom masoniten och in i takstolen (svårt att förklara)
  • masonit
  • takstol
  • lösull
  • plast
  • gles
  • gips

Såg denna bild. Här ligger väl takstolen och sedan är det masonit och ovan det läkt för att få luftspalt och på det råspont eller vad man nu valt för yttertak.

Här var också en bild men det var lite otydligt hur luftspalt regeln ligger men jag antar den ligger på takstolen

Teknisk illustration av väggkonstruktion med mått, isolering, och material som plywood och oljebräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mer i ämnet
http://www.byggahus.se/forum/byggma...uftspalt-pa-det-har-sattet-eller-gor-man.html
 
luftspalten ligger normalt mellan takstolarna.

råspont spikas direkt på takstolen. I hörnet mellan takstolen och råsponten sätts en läkt som masonitskivan spikas emot. Fäst gärna en läkt mitt mellan takstolarna oxå som håller masonitskivan bättre på plats...
 
PCLarsson skrev:
luftspalten ligger normalt mellan takstolarna.

råspont spikas direkt på takstolen. I hörnet mellan takstolen och råsponten sätts en läkt som masonitskivan spikas emot. Fäst gärna en läkt mitt mellan takstolarna oxå som håller masonitskivan bättre på plats...
Tack då är jag med. Läkten spikas alltså från sidan så att säga in i takstolen.
Den läkten som ligger i mellan takstolarna fäster man i princip bara lite lätt i masoniten så att mellanrummet behålls.

En fråga kring användande av material för att hålla denna luftspalt då. Är det oljebehandlad eller några andra krav som ställs på den? Är det inte lättare med en duk som nämndes tidigare?

hakaner Använd diffusionsöppen duk under läkten & skippa ventilationsspalt under duken.
=Enklare att bygga & säkrare konstruktion
Sen finns det fler lösningar, klimatvind är ett bra alternativ...
-Det finns mycket ang. detta här på forumet.
 
Suhagg skrev:
Tack då är jag med. Läkten spikas alltså från sidan så att säga in i takstolen.
Den läkten som ligger i mellan takstolarna fäster man i princip bara lite lätt i masoniten så att mellanrummet behålls.

En fråga kring användande av material för att hålla denna luftspalt då. Är det oljebehandlad eller några andra krav som ställs på den? Är det inte lättare med en duk som nämndes tidigare?
Vanlig masonit duger gott, fäst den med den blanka sidan ut mot taket samt att du lägger dem om lott så att ett eventuellt läckage kan rinna ner över skivorna och inte in mellan dem. Detta får du på plats med automatik om du spikar de som sitter längs upp först...

Läkten i mitten har jag skruvat fast i råsponten med en skruv som inte går igenom densamma... denna ska inte hålla ngt på plats bara stötta så att masoniten inte trycks mot råsponten...
 
PCLarsson skrev:
Vanlig masonit duger gott, fäst den med den blanka sidan ut mot taket samt att du lägger dem om lott så att ett eventuellt läckage kan rinna ner över skivorna och inte in mellan dem. Detta får du på plats med automatik om du spikar de som sitter längs upp först...

Läkten i mitten har jag skruvat fast i råsponten med en skruv som inte går igenom densamma... denna ska inte hålla ngt på plats bara stötta så att masoniten inte trycks mot råsponten...
Tack.
Antar det är bäst att göra så här på hela takkonstruktionen eller är det bara ryggåstaket som ska ha denna lösning?
 
Oj, knivigt.
Spontant skulle jag tro att ett plåttak med en kondensplast under inte är en jättebra konstruktion på ett ryggåstak som är isolerat, men jag har för lite erfarenhet av plåttak för att kunna säga säkert.

På din bild så har du distanser mellan kondensplasten och plåttaket, vad består dessa distanser av?
Är det liggande reglar som man kan ana från din bild så ka ju problemet vara där, att kondensvattnet inte kan rinna ut, utan stannar i dessa fickor och droppar ner.

För övrigt så kan även kondensplasten i sig vara ett problem eftersom den är kall och kan kondensera på "baksidan" och då droppa ner.

Du har fläktar för att få en luftström genom din luftspalt ser det ut som, som även den kan vara problemet, den kan om du har otur fungera som ett kylagregat som i sin tur orsakar en större differens i temperatur och skapa ett större kondensproblem på ställen där man inte annars skulle ha det. Tex på fel sida av vindduk.

Vindduken i sig kan vara en bov i dramat, se laboratorietest från sp:
http://www.sp.se/sv/index/research/woodbuild/publications/Documents/SP Rapport 2011_56 20120113.pdf

Hoppas det löser sig.

//
 
  • Gilla
Båtesmyran och 2 till
  • Laddar…
Uppdaterar mitt problem med kondens.Insåg idag när jag var upp på taket att det börjat isa mellan vindduken och isoleringen.Min fråga lyder: om duken är för tät så kan det ju bli detta bekymmer.Kan jag ta bort vindduken som jag har på min isolering och bara köra med kondensplasten ovanför,se ritning första sidan.Vad kan hända då,om isoleringen ligger "öppen" utan duk så att säga?Sen så har jag tagit bort fläktarna på taket i sommar,trodde det var dom som drog in för mycket luft.
 
Att kondensen, samt frost, slår sig under vindduken beror på att att den är för tät. MEN det är inte problemet, det skulle säkerligen uppstå med traditionell luftningsskiva typ "lufta" från Isover. Stora frågan är varför så mycket fukt tar sig dit. Antingen är takfoten öppen till Isoleringen, men inte så troligt. Vad har ni för innertak? Man kan misstänka att byggplasten är slarvigt monterad!
 
Vad kan hända om jag tar bort 2 meter vindduk från nock o neråt?Då ligger isoleringen öppen ,men jag har ju fortfarande kvar mitt genomtrampningsskydd ovanför.Kan det bli katastrof?Känns som att vad jag än gör så kan det inte bli sämre.Bara vi klarar vintern,för till sommaren rivs taket och byggs om.
Förresten så har jag en fundering till:Min vindduk är ju lite "glatt" på ena sidan och lite "lurvig" på andra,hoppas ni förstår.Denna vindduk ligger upp och ner,alltså ,när vi la den så kunde man läsa BISON texten rätt när man stod inne i husett och tittade upp mot taket (innan isoleringen kom på plats förstås).Pratade med vision i sverige som säljer denna duk,och dom menar att det inte spelar nån roll.Däremot så lät dom hemskt osäkra när jag ställde frågan.Vi avbröt bygget pga denna felvändning av duken tills jag hade fått bekräftat av tillverkaren att det var ok att lägga den fel väg,men är lite skeptisk,ändå.Angående min ångspärr från insidan så kan det mycket väl vara hål nånstans,men när vi byggde det så försökte vi vara så nogrann som möjligt.Eftersom det gäller HELA nocken så tvivlar jag skarpt på att det kan vara tex en eldosa 12 meter bort som kan ställa till problem.
Visst,jag är ju ingen expert,endast en glad amatör som inte är så glad nå mer,så nog kan jag ha gjort fel någonstans,vill ju bara veta VARS!!!!
 
Redigerat:
Konstaterades det någon gång vad kondensen orsakades av?
 
Jag undrar det samma.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
nikasp
Vad hände? Byggde ni om och fick stopp på problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.