Har införskaffat ett modernt Danfoss living connect system som ska installeras under sommarhalvåret. Ska därför byta ut alla termostatventiler i mitt vattenburna system. Frågan är hur jag får rätt termostatventil? Jag ska köpa danfoss ra-n ventiler, så långt är jag med men vilken storlek ska det vara på dem och hur mäter jag det? Har för mig att själva röret är 17-18 mm. Är det någon som har erfarenhet av att byta termostatventiler? Hoppas ju att det bara är att skruva av den gamla och på med den nya....

Tacksam för svar
 
Är röret 17 mm så är det 3/8" rör, alltså ska du ha ventiler i storlek 10. Ja jag vet det låter rörigt, men enkelt för oss rörisar :)
Normalt är det bara att byta ventil rakt av, men det är lite beroende på hur de gamla ventilerna ser ut. Använd lin och locherpasta som tätning mellan rör och ventil, inte gängtape.
 
Tusen tack Lordi. Trodde nästan den 3/8 så därför chansade jag och ropade in 2 st sådana på Tradera ikväll för 70 spänn d^_^b. Vad gäller för andra rörstorlekar då? Ser att det finns ventiler i storlek 3/4 och 1/1 också. Hur tjocka är rören då?
 
3/4" är ca 27 mm (dimension 20) , och 1" är ca 33-34 mm utvändigt (dimension 25)
 
Tänk på att koningen och storleken på "knäröret" mellan radiatorventil och radiator, du kan ev behöva byta ut dem med...
 
Storlek 15 är 1/2" och då blir röret 21 mm utvändigt. Har du termostatventiler nu så bör snabeln, eller knäröret passa. Har du däremot äldre handvred, typ slottsventiler eller liknande så kan du behöva byta snablar som Missionären skriver ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.