Hejsan!!
Vi funderar på att riva vårat hus på 65 kvm med källare för att bygga ett nytt enplanshus utan källare.

Är det någon som vet vad det kan kosta att riva vårat hus? Det är i tegel om det spelar någon roll.
 
Redigerat av moderator:
S
1kr tändsticksask
150kr slägga
25kr arbetshandskar
2500kr Släphyra för en vecka.
0kr Vänner och släktingar
Totalt: 2676kr

Seriöst... kan ni inte riva ett hus så kanske ni inte ska bygga ett hus.
 
  • Gilla
arkitektsthlm
  • Laddar…
Vi vill ju både riva och bygga hus fast med firmor som gör det åt oss. Det var ju inte riktigt så jag mena att vi skulle riva det själva eller bygga upp det själva. Därför undrar jag om det var nån som visste vad det kosta.
 
Tillkommer rivningslov och skall ett företag riva, så kan det säkert kosta över 100.000 Kr, för materialet skall källsorteras och transporteras till tipp.
 
Okej!! Tack för svaret!! =)
 
S
Hahaha, helt ärligt så trodde jag du trollade med din teckenstorlek och ditt val att placera husrivning i forumsdelen för golv.
För övrigt så förstår jag inte folk som betalar 100.000kr för att låta någon annan få nöjet att demolera ett hus. Visst, det blir lite jobb med att frakta, men det är väl bara att samla släckt och vänner en helg.
 
Göran.W
Brandkåren kanske behöver ett övnings objekt, då blir det inte så myckat att köra till tippen.
 
Göran.W skrev:
Brandkåren kanske behöver ett övnings objekt, då blir det inte så myckat att köra till tippen.
Teglet blir nog kvar iaf..
 
Göran.W
Teglet är det minsta problemet för det lägger man i källaren och det som ev blir över använder man som bär lagger på parkeringen.
 
Göran.W skrev:
Brandkåren kanske behöver ett övnings objekt, då blir det inte så myckat att köra till tippen.
Vet inte om det gäller hela landet, men där jag bodde tidigare tog brandkåren jäkligt bra pröjs för att fjutta på en kåk.
 
Jag rev ett hus i höstas och väldigt många "tipsade" mig om brandkåren. Det kanske var vanligare förr men idag är det mycket ovanligt att de sätter eld på hus, och om de ska göra det är det nästan lika mycket jobb ändå eftersom allt som inte är trämaterial ska bort först.

Ni som tror att man river en normalkåk på en helg med hjälp av släkt och vänner bör nog tänka om, det är grymt mycket mer jobb än så, och det är skitigt jobb oxå.

Jag gissar att det i mitt fall (normalt 1.5 plan + källare byggt -34) landade på ca 1000 mantimmar innan allt var borta.
Jag hade tur som en tokig och hittade ett gäng som var villiga att ta huset mot nermontering och bortforsling så min slutnota landade på ca 30K ink rivningslov och grävmaskin för grund/markarbeten.

Marlene har skrivit en artikel om deras rivning och jag vill minnas att det inte var billigt, räkna med 150K för rivning och bortforsling.
 
Här hemma rivs det titt och tätt, flera gamla timmerkåkar har fått sätta livet till i byn de senaste åren. En fungerande taktik verkar vara att knacka omkull kåken med grävmaskin och grovsortera med skotare. Brännbart hamnar på valborgsmässoelden som brukar vara ganska omfattande år efter år.

Här är en av kåkarna som hamnat på brasan. http://www.youtube.com/watch?v=0JgCT5PHLkk
 
Själva rivningen är inte det dyra, det är som sagt deponiavgifterna speciellt om man har farligt avfall eller om man inte sorterar avfallet.
 
  • Gilla
Robertkir
  • Laddar…
S DanielF skrev:
1kr tändsticksask
150kr slägga
25kr arbetshandskar
2500kr Släphyra för en vecka.
0kr Vänner och släktingar
Totalt: 2676kr

Seriöst... kan ni inte riva ett hus så kanske ni inte ska bygga ett hus.
bästa svaret jag har läst i det här forumet haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.