Jag har idag ett trätak i källaren. Jag vill fästa 2 skivor gipsi taket och fälla in spotlights i dessa.

Finns det spotlights där man ej behöver luftspalt? Det blir inte mkt luftspallt kvar om man sätter 2st 12,5 mm gipsskivor...
 
Min sambo som är elektriker men inte jobbat med det på 2år känner iaf inte till ngn spot som inte kräver luftspalt. Han känner dock inte till alla nya produkter på marknaden så det kanske finns en chans ändå.
 
Finns både 12v och led som man kan sätta direkt på brännbart material. Skulle inte tro att 230v finns, de blir för varma.
 
Kom på att jag har ju själv spors som sitter utanpå (köpta på Ikea). Skulle inte d kunna vara en lösning då? Då slipper du ju sätta gipsskivor och en massa jobb. Sladdarna dras iofs utanpå men med en limpistol o strecktejp sitter sladdarna rakt och snyggt, knappt märkbara på en vitmålad träpanel:)
 
Hm....

Tack för alla svar.

Jag vill gärna sätta dubbla lager gips eftersom det är mycket lyhört. Jag gissar att det blir betydligt bättre om man slänger upp dubbla gipsskivor.

stoif, kan du ge mer info om spots som man kan sätta direkt på brännbart. Jag vill helst ha 12v. Vet du vad de heter och var man kan köpa?
 
avskedsfest skrev:
Hm....

Tack för alla svar.

Jag vill gärna sätta dubbla lager gips eftersom det är mycket lyhört. Jag gissar att det blir betydligt bättre om man slänger upp dubbla gipsskivor.

stoif, kan du ge mer info om spots som man kan sätta direkt på brännbart. Jag vill helst ha 12v. Vet du vad de heter och var man kan köpa?
Får inte länken att funka på min fina telefon, men kolla t.ex. Clas Ohlson - belysning - downlights. Där finns 12v g4 halogen för infällt eller utanpåliggande montering.
 
även LED behöver luftspalt för kylning för att bibehålla sin deklarerade livlängd XX-tusen timmar dock är den inte så stor så har du ett tak som du sänker så du får någon cm luft som luftspalt så borde det räcka.

ang. byte av LED-spottar så brukar jag alltid köpa några extra av samma batch för att vara säker att jag har så jag kan byta o vara säker (så säker man kan vara) att den har samma ljus som de jag redan installerat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.