Har haft GCM 10 S i många år och den är hur bra som helst. Riktig brottningsmatch att flytta bara.
 
Håller med samtliga talare om GCM8 sågen som används flitigt och med mycket gott resultat - Gick bet på 95x95 stolp men kan helt klart leva med det - Dessutom är den helt klart släpbar.

Kör Festools PS300 sticksåg själv som jag anser är ganska prisvärd mot tex Carvex modellerna. Gillar även Bosch och Makitas stickisar.
 
Snailman
har en gcm 8s under bygget och inte saknat en större klinga ännu sålänge... (lösvirkeshus)

finns väl nån ny numera med mjukstart och det är nog bra min hoppar till en del när man startar den...

sågade 45X70 sensast idag på höjden utan problem..

man får vara lite försiktig med klingskyddet bara om man ska flytta omkring den mycket...
 
Redigerat:
Jag har Makita 4351. Den används väldigt flitigt nu vid bygge av lösvirkeshus.
Än så länge är jag mycket nöjd med den.
Den avverkar material fantastiskt bra, känns balanserad, inte så högljudd.
Smidigt bladbyte också.
Har kört deras 18-voltare, jag fördrar den jag har, mest pga att det är en "limpa". Känns starkare också.
Ärligt talat har jag inte jämfört med varken Bosch eller Festool, men jag är nöjd iaf.
 
Har en Bosch GCM 8S kap/ger med Biltema stativ och en Bosch GST85 sticksåg.

Byggt ett 1,5 plans hus med förhöjt väggliv i lösvirke med dessa. Underbar maskin, GCM8S. Eller hus förresten, det är 88 kvm garage nere och 55 kvm boyta uppe.

Det har funnits korta stunder under bygget då jag önskat ha en GCM 10S, men det går att lösa med 8S också om man är klurig.

8S är trevligare storleksmässigt, enkelt att bära runt och förvara... 10S bär man inte runt på i onödan.
 
Jag såg på Bauhaus idag att AEG har kommit med en ny liten sticksåg, specat sågdjup i trä är bara 40mm men sågen hör nog till dom minsta som finns.
Köpsuget blev massivt men min stora AEG såg tuffar på bra så den får hänga med ett tag till.

PST 500 X heter sågen, riktigt trevlig såg den ut. Led belysning hade den också.
aeg-pst500x-palm-jigsaw-450w-240-volt.jpg
 
Kör GCM 8S med ett GTA 3800 stativ, vilket är en superbra kombo. Samt en GST 90E som stickis, fantastiskt smidig och precis för det priset.
 
skalman1 skrev:
Jag såg på Bauhaus idag att AEG har kommit med en ny liten sticksåg, specat sågdjup i trä är bara 40mm men sågen hör nog till dom minsta som finns.
Köpsuget blev massivt men min stora AEG såg tuffar på bra så den får hänga med ett tag till.

PST 500 X heter sågen, riktigt trevlig såg den ut. Led belysning hade den också.

Jag klämde på den sågen i går. Den var verkligen smutt, och verkar lätthanterlig. Men, det verkar som att den bara har av och på? Kan man inte reglera hastigheten nånting?
 
jag vet inte, jag hittade inte knappen till pendlingen heller som det stod i specen att den hade.
Enda tillfällena där jag sänker hastigheten på min stickis är när jag inte använder hörselskydd.
 
Pendlingen hittade jag. Av och på, alltså 1 pendlingsläge. Och nu har jag googlat lite, och det verkar bara vara en enda (väldigt snabb) hastighet.

Men liten och behändig verkar den. :)
 
Köpte Bosch värsting för amatörer PST1000PEL, pajade i gängan för vridning av bottenplattan omgående. Känslig lösning dom valt med en verktygslös skruv där. Inte en sticksåg man köper för livet är man försiktig själv (som jag säkert hade varit efter reparation) kommer någon annan att någon gång knäcka den....

Lyckades byta till en Hitachi CJ110MVA istället. Får sen hur den är.... Den har i alla fall en skruv istället för en sån pinne man skruvar åt sadeln på mountainbiken.
 
Jag anser att sticksågen är ett av de viktigaste elverktygen. En blå Bosch kan man få loss för 1200 kr på rea, jättebilligt tycker jag.... Sen kommer skruvdragaren på 1-2 tusingar. 3:a är kapen (funkar med budget), sen kom cirkelsåg med skena, osv...
 
Snailman
Har en aeg st700e sedan några år, man kanske skulle ta och premiärköra den nån gång?

När är det bra att använda sticksåg? (vid husbygge primärt)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.