Hej,
Har fått påbackning av föreningen efter OVK kontrollen att vi saknade frånluftsdon i köket. Fick informationen att det ska vara enkelt så tog innermåttet på ventilationsröret (120mm) och stack till bauhaus för att köpa ett.

Fick med mig ett på 125mm hem som killen sa absolut skulle fungera till 120mm röret även om jag var väldigt skeptisk då det inte stod om det var inner eller yttermått men med den dålig koll jag har så köpte jag det ändå.

Nu står det helt klart att hur jag än gör så går det inte att få dit:S.
Googlat en del och hittar inget som direkt ska matcha ett rör på 120mm på direkten utan dimensionerna verkar vara 100mm eller 125mm.

Hur gör man för att lösa det? Finns det någon monteringssats för storleken 100mm att matcha i ett 120mm rör?

Huset är byggt 1992-93 om det ger lite info.

Tack för hjälp på förhand.

Mvh,
Kristoffer
 
Köksfläkt ??
 
Pro framer skrev:
Köksfläkt ??
En kolfilterfläkt så får inte ansluta den till ventilationen för då kommer den skicka ut matoset till grannarna. Inte så populärt.
 
KristofferH skrev:
En kolfilterfläkt så får inte ansluta den till ventilationen för då kommer den skicka ut matoset till grannarna. Inte så populärt.
Prova flexrör eller över gångar finns att köpa på tex bejer eller xl bygg
 
Det ska sitta en anslutningsstos på spiroröret som har en resess i vilken frånluftsdonet snäpper fast i. Stosen köper du separat, monterar i spirot och skruvar fast i det hål du gjort i vägg el motsvarande.
 
Pro framer skrev:
Prova flexrör eller över gångar finns att köpa på tex bejer eller xl bygg
Tack, ska ta mig en koll på det.
 
Bifogar bild på anslutningen för att förenkla diskussionen. Sett nedifrån så den kommer alltså från taket.

vz98xz.jpg
 
Det är inte ett rör, det är en nippel (eller böj, t-rör eller någon annan detalj) Denna är mindre för att passa i ett 125 mm rör. Det finns montageramar som håller muff-mått vilket innebär att de passar utanpå nippeln. Alternativt sätter du dit en muff på nippeln och monterar din fästram i den.
 
Allium skrev:
Det är inte ett rör, det är en nippel (eller böj, t-rör eller någon annan detalj) Denna är mindre för att passa i ett 125 mm rör. Det finns montageramar som håller muff-mått vilket innebär att de passar utanpå nippeln. Alternativt sätter du dit en muff på nippeln och monterar din fästram i den.
Tack, det löste det!

Mvh,
Kristoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.