Svårt att sätta en bra rubrik på sin fråga. Frugan har beställt en uteplats i trädgården med golv av skifferplattor. Lite större dimensioner. Marken på vår tomt består av ngt som jag med mina begränsade geologiska kunskaper kalla morän. Under ett tunt lager matjord och gräs är marken kompakt. Sliter man och gräver upp lite så är det sand blandat med en mängd sten i alla storlekar. Det är väldigt dränerande och jag har aldrig sett några tjälskott eller så.

Frågan är om det med ett sådan underlag räcker att skala av jorsskiktet, på med duk, fylla ut med sättsand och sen lägga plattorna? Eller måste jag ändå göra efter konstens alla regler med makadam och padda i omgångar mm?

Jag gör det bara så besvärligt som det absolut måste vara. Det finns inget krav på perfektion hos oss, samtidigt vill jag ju inte att plattorna ska sjunka/sätta sig.

En annan fråga i anslutning till detta: vi tänkte oss ganska stora fogar och att det ska få växa upp lite gräs där emellan. Det ska alltså kännas som om platsen vore skapad av naturen själv om ni förstår vad jag menar. Hur är the way to go för att få till det bra?

Tacksam för er expertis!
 
Rör inte i fast mark,ta bort matjorden lägg duk ,använd 08 stenmjöl ,myrorna gillar detta sämre än sand
 
Det där med gräs kan nog vara fint men det lär flytta och trycka upp plattorna så som man normalt inte vill ha det. Därför brukar man istället försöka bli av med gräset. Men det finns en slags sten som jag tror man brukar kalla gräsarmering som man använder på det sättet.
 
Mikael_L
cederbusch skrev:
Frågan är om det med ett sådan underlag räcker att skala av jorsskiktet, på med duk, fylla ut med sättsand och sen lägga plattorna? Eller måste jag ändå göra efter konstens alla regler med makadam och padda i omgångar mm?
Tjälar inte marken så kan du göra minimalt, dvs bort med översta lagret organiskt material, sen som du skriver.
Tjocka lager sättsand är ingen idé, 0-8 t.ex. som elkludde skriver blir bättre.

Tjälar marken så blir det allt mindre vågrät yta allt vad åren går, och fler plattor spricker också. I övrigt inte så mycket mer nackdelar.

Men. Vill ni ha att det växer upp gräs mellan plattorna är det kanske dumt att riva bort jord och annat organiskt. Gräs växer inte så bra på 0-8, sättsand osv med markduk under.
 
Tja, nog skulle jag tro att den tjälar även om den är väldigt dränerande. Tjälar inte en grugång också om det regnat innan det fryser på? Eller är det en definition jag missar här? Spruckna plattor låter ju inte så kul förstås...

Tack för era svar förresten!
 
  • Gilla
Majvive
  • Laddar…
Förstår vad ni menar med "vi tänkte oss ganska stora fogar och att det ska få växa upp lite gräs där emellan. Det ska alltså kännas som om platsen vore skapad av naturen själv om ni förstår vad jag menar. "
Det ni skall satsa på då är dock inte gräs utan någon form av narv tex krypnarv. Googla så ser du. Narv är mycket mer tåligt för slitage och växer inte heller så fort så man måste inte hålla på och klippa det så som med gräs.

I övrigt, ingen aning om hur du bör göra med underarbetat men jag läser med spänning för jag skall göra något liknande. :)
 
Vilket underarbete ska jag göra?
En fiberduk läggs alltid i botten för att stoppa ogräs som kommer underifrån. Fortsätt sedan med ett lager med stenkross/bergskross 0-32 (0-16 fungerar vid ytor som inte ska trafikeras). Lägg ca 10 cm på gångar och uteplatser och 20 cm för uppfarter. Ytan packas sedan ordentligt med en markvibrator. Efteråt läggs ett 2-3 cm tjockt lager med stenmjöl 0-4 för att jämna av ytan. Sist men inte minst lägger man den sten man har valt. Så för en uteplats krävs det att man gräver ut ca 13 cm + stenens tjocklek och för en uppfart ytterligare 10 cm.
 
Ja det var väl ungefär det där jag tänkte slippa göra. Fast det kanske inte är så farligt med arbete. Tänker nog mest på allt farande med paddan och gruset.

Skickat från min mobil
 
Jag glömde säga att den där infon är saxad från Stenbolagets hemsida.
 
cederbusch skrev:
Ja det var väl ungefär det där jag tänkte slippa göra. Fast det kanske inte är så farligt med arbete. Tänker nog mest på allt farande med paddan och gruset.

Skickat från min mobil
Vill du helt undvika tjälskjutningar måste du gräva undan all material som har sådan beskaffenhet,ta bort lite i ytan hjälper inte,oavsett vad du använder för material ,o paddar
kopiöst det blir ändå tjälskott
lite tjälskott knäcker knappast plattorna om man inte belastar dom för mycket
dom sjunker tillbaka när tjälen går
 
Mikael_L
cederbusch skrev:
Tja, nog skulle jag tro att den tjälar även om den är väldigt dränerande. Tjälar inte en grugång också om det regnat innan det fryser på? Eller är det en definition jag missar här? Spruckna plattor låter ju inte så kul förstås...

Tack för era svar förresten!
Ja all mark tjälar väl. Jag tänkte mest att en del mark tjälskjuter i princip inget, och då är det inte något problem. Marken kan ju också tjälskjuta exakt lika över hela ytan, både i tid rörelse sas. Då är det heller inget problem.
 
Ja men då så. Blir nog att prova som jag tänkte


Skickat från min mobil
 
Lyss till en stensättare.

Stenbolaget kan ägna sig åt att sälja stenen. Därutöver bör de knipa igen.

Man kan aldrig gå genvägar med underarbetet, hur fina markförhållandena än må vara. Minst 20 cm krossmaterial och då är det snålt.

Duken är till för att separera krossmaterialet från marken under och för att öka bärigheten vid ogynnsamma markförhållanden. Då gynnsamma markförhållanden råder kan duken väljas bort. Materialet i marken skall då vara så pass stenbemängt att det kan komprimeras med padda, eller bestå av orörd morän el dyl.

Duken är inte till för att skydda mot ogräs. Detta är en myt och ett säljargument. Trams m a o.

Ju större stenar som läggs desto noggrannare underarbete krävs av dig. Om du skall sätta skiffer måste du göra det enligt konstens alla regler för att få ett bra resultat.

Gräs mellan stenarna får du oftast vare sig du vill eller inte. Prova att fylla fogarna med natursand och så lite gräs frö i. Du kan även blanda i en aning av din uppgrävda jord i sanden, för att öka grobarheten. Om du har satt plattorna i stenmjöl så minskar risken att rötter växer under stenarna.

Jag skulle använt:

-20cm 0-63.

-Som tunnast 5cm 0-30, för att. jämna av ytan.

-Ett lager stenmjöl som är 1cm djupare än diametern på rören som används för att dra stenmjölet slätt.

Glöm inte att räkna med plattornas tjocklek, annars hamnar du på + i höjd när du är färdig.

Makadam skall du inte ha till det här projektet.
 
Redigerat:
Nu blev det jobbigt igen

Skickat från min mobil
 
Så blir det när man får så många villiga kockar till soppkoket.

Jag hoppas du gör som jag föreslagit. Det blir så tråkigt när man är missnöjd och ångrar sig.

Om du använder mina rekommendationer är du 100%.

Om du tullar på schaktdjupet så tullar du i motsvarande grad på chansen att lyckas.

Om du tullar på materialvalet så minskar du chanserna drastiskt.

Nu är det upp till dig att välja hur stor risk du vill ta. Insatsen är många timmars slit för att göra om allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.