Hej allesammans!

Vi är på väg att bygga 1 1/2 plansvilla och vi står o väger mellan murad stomme eller trä.
Vad tycker ni?
Någon som har någon erfarenhet vad gäller de rena materialpriserna alltså inte inklusive arbetet.
Vi funderar på att bygga med iso-block med puts.

Vi kommer nu under vårperioden att fara ner mot tyskland och ev Polen med lastbil för att köpa på oss så mycket material som vi kan.
Är det någon som har bra tips på vad man skall hålla utkik efter och vad man tjänar in mest på att hämta hem. Jag funderar på kamin, fönster, murbruk, dörrar, spik, skruv, färg... Allt vad som ingår i ett hus.
Var skall man åka?
Alla tips o ideér är mer än välkomna.

Kom gärna med förslag

Mvh Petter
 
Redigerat av moderator:
Polen är generellt billigt på material till stenhus , puts / bruk och tunga grejer har störst prisskillnad samt färg och spackel , eftersom stenhus byggs i 99% av fallen där så är aven byggmaterial till dessa billigast. Dock kan jag även säga att om du tycker isoleringen där är billig så är det för at den är sämre än den svenska , vår håller lambda 37-38 medan deras 40-42. Var bor du ? Tänkte mer vilken färja tänkte du ta. Szczecin ligger iaf 10 mil från Swinoujscie (dit färjan från Ystad går) och är en trevlig stad att handla i som har allt du kan tänka dig leta efter.
 
Tack för svaret. Någon som vet hur Tyskland står sig i prisskillnad mot Polen?
Vi funderar på att plocka upp en Brunnerkamin i Tyskland som jag misstänker kan vara en bra affär.
 
Tro bara inte att du åker ner, lastar (last)bilen med allt möjligt och åker hem. Mycket måste beställas i förväg, t o m stenblock. Det är rätt mycket jobb med det, och du bör helst ha någon med dig som talar polska. Bäst affär gör man om lastar en 24-tonnare, men då måste inköpslistan vara väl specad. Att skutta fram och tillbaka med en mindre lastbil lönar sig sällan pga transportkostnader.
 
Jag har hört att garageportar är billiga i Tyskland (vet inte om det var något särskilt märke) - och tydligen elektronikkomponenter och vitvaror också.

Kollar själv på att köpa kök på IKEA i Polen - och det var ungefär halva priset på många saker. Det är också lätt eftersom saker heter lika dant, och du kan kolla på hemsidan om det finns i lager (och skulle det vara några problem kan du reklamera det i Sverige).
Fönster har jag också funderat på att köpa i Polen vilket ska vara billigare där - framförallt PVC-fönster.

Det finns företag som erbjuder dig guidning (och tolkning) om du ska köpa byggvaror i Polen - tror de tar 1500 för en dag. Kan ju vara värt att kolla!
 
Tänk bara på att det finns exakt likadana produkter i Sverige som i Tyskland/Polen men det finns också en hel del saker som har sämre kvalitet och då även ett mycket billigare pris. Så det gäller att du gör ditt förarbete noga. Polen är överlag billigare på gips/spån/skruv/spik och kakel. Till viss del även porslin. Men kolla blandarna då vi har ett högre tillåtet vattentryck i våra ledningar än t.ex. Tyskland/Polen. Tyska kaminer kan vara billigare, men kolla så att skorstenen är rätt klassad. Tänk på att PVC fönster är sprödare i kallt klimat så köp med Au-klädsel. (Trä är att föredra.)
Lycka till och se till att fylla en lastbil 1 gång så maxxar du vinsten.
Skriv gärna om dina erfarenheter efteråt.
 
är grejerna billigare i Tyskland. Man ska tänka på frakten eller bränsle/vägavgifter också.

Men vissa grejer är billiga i Tyskland - om man har rätta kontakter :D

Sen finns det grejer som är billiga i Sverige också. Sist var det vakuumrörsolfångare (30 rör) som transporterades ner från Sverige till Österrike eftersom en kille tyckte att det var jättebra pris på dom.
 
Redigerat:
1 EUR = 4,16 PLN = 8,82 SEK

Nu kan vi jämföra priser d^_^b
 
Nu är väl inte Österrike känt för att vara billigt? :)
 
Hehe ... nej, precis. Men det kan ju vara bra också ibland ;).

När det gäller IKEA har dom fynd varor ibland ... dom är kraftigt reducerade.
Vet inte om deras priser skiljer sig så mycket inom Europa.
 
Redigerat:
Ewald: Precis, det som jag gillar med att titta på andra länders utbud är att man kan hitta en del bra saker som inte tas hem i vår lilla del av världen. Bara man inte faller för frestelsen att tro att allt är "top notch" och det till halva priset. :)
 
Ja, det gillar jag med. Men man ska ju veta vad man vill ha.
Vi får väl göra en lista med prylar som efterfrågas och sen kolla runt lite.

Vet att man t.ex. kan köpa kring 250 olika isoleringsmaterial i Tyskland.
Letar själv billiga grejer till renovering av byggnader i ett jättefattigt område i Bulgarien.

Tror den billigaste isolering kostar kring 150 SEK per m³ ... kubikmeter alltså.
 
Redigerat:
JanneMP skrev:
Tänk på att PVC fönster är sprödare i kallt klimat så köp med Au-klädsel. (Trä är att föredra.)
(Du menar "Alu", väl, inte Au=guld?)

Så PVC-fönster kommer att spricka i den svenska vintern? Jag har aldrig hört talas om det. Är det som du gissar eller är det något du har egen erfarenhet av? Eller någon annan form av referens till?
 
Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men en som jag känner som importerar bl.a. fönster från Polen skall inte köra med PVC av just det skälet till sitt eget hus. I Europa så har jag sett åtskilliga plastprodukter som inte klarat en riktigt kall vinter då de inte har någon inbyggd flexibilitet. Staket t.ex, utemöbler och dylikt. Bor du i de södra delarna så kanske det funkar utan problem, men de som har en -20 vinter i snitt skall nog fundera både en och en annan gång. De verkar dock kunna motstå UV på ett bättre sätt än de av trä som kärna.
PVC fönster överlag känns mer "smäckiga" i sitt utförande. Jag menar det är ju skillnad i priset och det är inte bara i mtrl som de sparat.

Givetvis skulle det varit ett "l" med där... :) Det blir lite dyrt annars. Fast det är klart, lite bling bling är ju aldrig fel... ;)
 
  • Gilla
Baxlaget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.