Tänkte montera parabol och vanlig antenn högst upp i ladan mot gaveln, för att sen dra kabel 15m i ladan och vidare 20 m i befintlig kulvert och vidare 10 m in i bostadshuset.
Låter det sig göras, antennförstärkare mm?
 
Parabolen behöver inte sitta högt så länge du har fri sikt mot satelliten. Kanske du kan sätta den närmare huset?
 
Den kan bara sitta i ladan, inte på taket till ett 200 år gammalt torp! Så det blir 45 m.
 
Jag tänkte nog att parabolen skulle placeras på marken, inte på huset.

För vanliga antenner finns förstärkare, så det är inget problem med 45 meter. Borde finnas även för paraboler, annars får man ta till en större antenn som ger mer signal.
 
Och bara för säkerhets skull, parabolen kan inte sitta "i" ladan, den måste sitta på utsidan.
 
G
En till för säkerhets skull. Förstärkaren ska sitta närmast parabolen. (inte bakom tvn/boxen)
 
Har man en bra inställd parabol och ett bra LNB så det inga problem med den längden även utan förstärkare.
Jag har drygt 60 meter mellan LNB och satellitmottagare och ligger på 90% styrka och 100% kvalité enligt boxen.
 
Både för vanlig antenn och parabol gäller att köpa vettig kabel med lite area på dess centrumledare. Snålar du får du skylla dig själv.
Nu har jag själv tagit bort min TV och parabol eftersom jag aldrig kollar på det, men i mitt fall kunde jag plocka bort samtliga förstärkare när jag monterade ordentlig kabel.
 
Som andra sagt, gå upp lite i kabelarea, en 1,6 kabel i lada samt kulvert för att sedan gå över till en vanlig 1.0 kabel i huset. Räcker mot förmodan inte signalen då finns det inline-förstärkare som drivs med LNB-spänningen
kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/parabol/ovriga-tillbehor/linjeforstarkare-950-2200-mhz-p30388
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.