Hej, har just köpt en sommarstuga där jag vill utnyttja suterräng-delen till sovrum. Inget speciellt behov av värme, då vi skall bo där endast på sommaren, och jag tänker då på isolering mot golv.
Betonggolvet är ojämnt men i mycket gott skick. Inte fukt någonstans.

Min ide är att regla upp golvet med träreglar 45x45, och anpassa dess höjd så att golvet blir jämnt. Under reglarna lägger jag syllpapp, och regelavstånd 300 mm. Luftspalten blir då mellan 15 och 45 mm per rum. På detta lägger jag golvgips, med luftspalt mot väggen (15 mm) och därefter laminat och golvlister med distanser. Reglarna läggs endast på ena ledden, så att de mellan varje regel blir en luftspalt mot vägg.

Den risk jag ser med detta är att det ackumuleras fukt som gipset suger åt sig, för övrigt borde det väl gå bra?

/Thomazzon
 
Verkar enkelt att lägga, kostar väl en del kan man gissa. Vad tror du om fukt, och behov av ventilation? Klarar sig gipset?
 
Risken är att fukt kommer upp genom betongen (och idag ser du inte det, då det avdunstar i luften), och inte kommer vidare därifrån -> du kommer få mögelpåväxt även om reglarna inte kapillärt suger.

Jag skulle sikta på något annat än trä i konstruktionen, det är säkrast. Man vet aldrig om det kommer funka eller inte innan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.