P
Hej,

vi bygger ett 1-plans hus med totalentrepenad och vi hade stombesiktning i går och till min fasa ser jag att endast en del av vardagsrummet, den del som sticker ut från huset är högt till nock. Andra delen av vardagsrummet är normal takhöjd. Vardagsrummet är dessutom indelat i 2 delar av en jätteful betongbalk, ena sidan normal takhöjd, andra sidan högt i tak (vilket gör rummet svårmöblerat) I vårt avtal står det klart och tydligt att hela vardagsrummet omfattas av höjningen, antalet m2 är också specat. Både på ritning och speclistan.

De erkänner att de glömt rita in det, men det vill inte göra om det, det blir för dyrt. De menar att sadelstolar, en tvärgående balk osv har utformats för ett hus utan höjning av den delen och att det blir ett helt annan konstruktion och låter sig inte göras utan att göra om allt.

De är beredda att kompensera mig, men hur mycket är rimligt.
 
Vad de än erbjuder dig så kommer det vara en spottstyver jämfört med att ändra på det felaktiga.
Vad de vill har ju väldigt lite med detta att göra... ;) Kräv att du får det som du har beställt och betalat för. Att de klantar sig och vill friköpa sig från det är inte ditt problem.

Stå på dig och ta ev hjälp av en jurist för formuleringar i framtiden. SAMT betala inga fakturor på detta felaktigt utförda arbete.
 
Gör OM, Gör Rätt.
Stäng plånboken och öppna den inte igen förrän det är som du beställt.
Byggsvängen är en j-la skitbransch, i vilka andra sammanhang skulle kunder acceptera sådana här grodor?
Vad de än erbjuder för "kompensation" är det inte värt det, en kompensation värd namnet har ju samma värde som Gör Om, Gör Rätt, eller hur?
 
O
Jag tror med betoning på tror att de faktiskt inte behöver rätta till detta utan bara kompensera ekonomiskt. frågan är då vad är skäligt?
 
Att takhöjden är fel är ju något som ni inte kommer kunna fixa i efterhand. Och ni antagligen kommer vara förbannade över under hela den tiden som ni bor i huset och dessutom är det säkert ordentligt värdesänkande om ni skulle sälja huset. En rimlig kompensation för allt detta borde väl vara några hundratusen tycker jag. Hustillverkaren antar jag erbjuder vad ni har betalat för ändringen och kanske lite, lite till.
 
Odjuret:
Varför skulle de inte behöva leverera det som är beställt? Det finns väl ett avtal i botten som reglerar vad som gäller?

En av mina grannar har hamnat i precis samma situation med sitt hus. Och efter att de först ville kvitta bort den felaktiga takhöjden i badrum/tvättstuga så har de, efter att vissa juridiska svängar utförts, börjat att riva och bygga nytt.
 
Iofs. så finns det tydligen i regelverket en regel som säger något i stil med att om en åtgärd blir "oskäligt" dyr i förhållande till värdet av kundens skada (för kunden). Då behöver entrepenören inte åtgärda utan får kompensera ekonomiskt istället. Vad som är rätt nivå då är givetvis svårt att förstå, men det måste ju vara mints så mycket som huset tappar i marknadsvärde pga. felet.

Regeln är väl egentligen till för situationer där huset i princip måste rivas, men där felet har bagatellartade konsekvenser för kunden. Ex. antag att huset blir felplacerat på tomten med 20cm, kundens skada är att då får han inte plats med den planerade soffgruppen på uteplatsen mot grannen. Ett åtgärdande skulle innebära att riva hela huset. Då verkar det mer rimligt med en kompensation.

I det här fallet så tycker iallafall jag att felet är mer "generalfel" för kunden. Jag tvivlar på att husföretaget har rätt att neka att göra om.
 
Stoppa allting tills detta är uträtt, kolla med en advokat tillsammans med kvalitetsansvarig ock ge er inte förrän byggaren gör rätt....
 
Detta är ett stort problem med felbyggda hus, men börja med att prata med byggföretaget om hur stor kostnaden blir för att göra om och göra rätt, se till att få det på papper med underskrift. Det är det viktigaste för att komma vidare.Det är nämligen så att du kan kräva dem på kostnaden men inte att de gör rätt om det anses för dyrt, därför så skall du spela med utan att lova eller göra några utfästelser. För när du har allt på papper går du vidare för att kräva din rätt, med kolla för tusen gubbar så de inte konkar firman för att slippa undan. Med dina underskrivna handlingar går du vidare, antingen så har de satt ett för lågt pris för att komma undan billigt eller så har de gett ett riktigt pris. Men det troliga är att priset är satt för lågt och det är det som kan spela dig i händerna för vid en förhandling med för lågt prissatt, då uppstår risken för dem att de måste göra om för det var ju inte sååå kostsamt. Detta med kostsamt skall relteras till nybyggets kostnader och eran förstörda glädje med ett felbyggt hus.
 
Efter att jag skrev mitt förra inlägg så gick jag in i vårt vardagsrum och tittade mig om hur det skulle varit utan ryggåstak. Vi har ett enplan med dryga 55 kvm med ryggåstak i kök och vardagsrum. När jag stod där och tittade och försökte komma på ett pris som skulle fått oss att acceptera att bara den yttersta delen hade ryggåstak så insåg jag att det fanns inget pris. Det skulle vara ett helt annat hus som vi inte ens skulle vilja bo i. En av anledningarna till att vi byggde enplan var ju just för att man då kunde ha ryggåstak. Vi sorterade också bort en hustillverkare som hade i princip samma hus några hundratusen billigare för att de inte kunde erbjuda ryggåstak. Så just en sådan sak kan vara värt väldigt mycket.
 
Egentligen så borde det inte behöva bli katastrofalt dyrt att åtgärda felet i nuläget. I princip ett gäng nya takstolar, eller snarare en nockbalk och takreglar.
 
RoTe
Tänk om vi svenskar någon gång kunde sätta ner foten och kräva det som är avtalat. Det känns som 90% av befolkningen inte vågar säga emot någon...
 
RoTe skrev:
Tänk om vi svenskar någon gång kunde sätta ner foten och kräva det som är avtalat. Det känns som 90% av befolkningen inte vågar säga emot någon...

Vad göra när motparten vägrar, för det är det vanligaste inte att vi inte säger ifrån.
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Vad göra när motparten vägrar, för det är det vanligaste inte att vi inte säger ifrån.
Hålla inne med alla betalningar.
 
Hålla inne betalningar ja men i detta fallet måste man även ha en jurist på sin sida.
Klart som attan att byggarna säger att det blir för dyrt, det är nämligen de som får betala detta kalaset och här tror jag för omväxlings skull att man har en hel del att gå på så en bra jurist är nog rätt vettigt.

Enklast är att prata med jurist först, skulle rekommendera de bästa på orten för allt annat är direkt dumt.
Sen gör man saker i samråd med sin jurist, inget annat. Detta fallet torde de flesta jurister jubla över men det är den bäste som gäller. Vet inte exakt hur försäkringsskyddet ser ut kring nybyggen men ring försäkringsbolaget och förklara problemen, de vet ju och kan förklara vilka försäkringar som eventuellt täcker detta.

Äntligen en tråd som ser positiv ut i juridikforumet :) och som inte handlar om "dolda fel" *S* Men det hade faktiskt varit småkul om nån skulle hävda "dolt fel" för att takhöjd inte stämmer *S* Nåja, nu har jag varit nog syrlig, önskar TS all lycka här och jag är rätt säker på att det kommer att fungera med, i alla fall efter mina brasklappar ovan.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.