Vad är det du försöker åstadkomma? Förhindra inbrott eller säkra bevis för att hjälpa polisen?

Det senare är ju vällovligt, men knappast något som hjälper dej personligen att lägga möda och resurser på.
 
Jag försöker få fram hur vanligt det är att tjuven bryter huvudströmbrytaren innan inbrott.

Varför? Jo, jag vill förhindra att vissa av mina kameror stängs ner. Larm och någon kamera har avbrottsfri kraft idag.
Så antingen säkrar jag upp med fler UPSer eller låser elskåpet. Tackar även för tipset att JFB för "ute-elen" ska vara separat.

/J
 
Nyfniken skrev:
OT, men antenn...?

Avläsningen sker ju via elnätet.
Vissa elmätare har antenn som skickar mätarställningen.
 
Istället för att skaffa fler UPSer kanske du kan skaffa POE-utrustning som driver kamrona mm.
 
nu blir det "snillen spekulerar"...

hade jag varit inbrottstjuv hade jag brutit strömmen ute vid vägen och sedan väntat ett antal timmar för att se om något händer, händer inget så borde även ev UPS vara slut och för att vara ännu mer safe klippa av ev. synlig teleledning och ha en 3g/gsm störare i drift (sådan är förövrigt skoj att ta med sig på pendeln när man vill slippa alla som envisas att skrika/prata så alla i vagnen hör det... ;) )

däremot så tolkar jag repotage om inbrott att det sker på minuter och inte att man väntar timmar på att ev UPS ska ta slut :)
 
sir_daniel skrev:
nu blir det "snillen spekulerar"...

hade jag varit inbrottstjuv hade jag brutit strömmen ute vid vägen och sedan väntat ett antal timmar för att se om något händer, händer inget så borde även ev UPS vara slut och för att vara ännu mer safe klippa av ev. synlig teleledning och ha en 3g/gsm störare i drift (sådan är förövrigt skoj att ta med sig på pendeln när man vill slippa alla som envisas att skrika/prata så alla i vagnen hör det... ;) )

däremot så tolkar jag repotage om inbrott att det sker på minuter och inte att man väntar timmar på att ev UPS ska ta slut :)

Vet inte om du vet om det, men tänkte bara upplysa om att det är olaglig att inneha en sådan störsändare, för att inte tala om att det kan vara riktigt olämpligt dessutom.
http://www.pts.se/sv/Radio/Utrustning/Forbud-mot-storsandare/
 
är medveten om det, säger inte att jag har en egen men en bekant som har med sig den när han ska åka.
ganska intressant o se reaktionen på folk (inkl. en själv) när man tappar all mottagning mitt i centrala stockholm...
beroende av en telefon... neee inte jag då ;)
 
sir_daniel skrev:
är medveten om det, säger inte att jag har en egen men en bekant som har med sig den när han ska åka.
ganska intressant o se reaktionen på folk (inkl. en själv) när man tappar all mottagning mitt i centrala stockholm...
beroende av en telefon... neee inte jag då ;)
Ja, alla har olika nöjen helt klart....Men det är väl så när man inte tänker efter innan man agerar tyvärr.
Tänker mer på att det kan finnas lägen där telefonen är livsviktig för att kunna ringa ett nödsamtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.