Nu har vi så smått börjat flytta in och i lördags hämtade vi hem vårt ekbord som stått magasinerat i två år. För att vårda bordet tänkte jag att det var dags för en inoljning och började med att olja in iläggsskivorna.

Det som fanns hemma var lite olja från Ikea som skall användas till att olja in bänkskivor och efter att ha oljat in skivorna och sen torkat av dem efter ett lite tag så inser jag att de är alldeles kladdiga, som klister ungefär. Nu har det gått ett dygn sen jag oljade in dem och det är helt omöjligt att torka bort kladdet. Det är möjligt att de skull fungera med en polertrissa, men då kanske det blir alldeles glansigt och så vill jag ju inte ha bordet.

Jag vet inte alls vad som gått fel, kanske att oljan var för gammal (max 3 år).

Frågan är nu, vad skall jag göra? Är det någon om har några tips? Resten av bordet skall jag köpa nya grejor och olja in med!

Innehållet i oljan är: linolja, träolja, alifatiska lösningsmedel, blyfritt torkmedel.
 
Nu vet jag iof. inte vad som gått fel med din olja, men när jag oljar våra köksmöbler så använder jag alltid linolje-balsamterpentinblandning (50/50).
Du kommer alldeles säkert att få förslag på att lösningsmedlet inte behövs, utan bara gör oljan tunn och ändå dunstar bort osv.

Det är mycket möjligt att det stämmer, men jag vet att min 'blandning' fungerar, utan att ge en kladdig hinna på matbord och stolar, är dessutom detsamma som man kan köpa från leverantören (Stolab) i små 'kit', fast då blir literpriset ett annat ;)

Den enda nackdelen är att terpentinet luktar pyton, men jag gör det alltid på sommaren när jag kan ha drag genom huset, så för oss är den nackdelen acceptabel, dessutom behövs det aldrig oftare än 1 gng/år och numera bara skivan.
Nu är våra möbler iof. 13 år gamla och har väl blivit 'mättade' efter alla års inoljning, men vi gjorde det iof. inte särskilt mycket oftare från början (annat än möjligen de första 1-2 åren).
Så oavsett många fina råd genom åren om olika varianter på blandningar och oljetyper så har jag aldrig bytt, känns synd att byta ut en 'säkert vinnande häst' och kanske hamna i att behöva slipa om allt för att bli av med ett misslyckande ;).

Kolla för säkerhets skull med leverantören av ditt möblemang, vad de rekommenderar för olja.

MVH//Christina.
 
detta är precis anledningen till att jag nu (när jag blivit klok tack vare tips på forumet) uteslutande använder rå kallpressad linolja. Aldrig några kladdproblem mer!
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Hade ett liknande missöde en gång och togo då mycket balsamterpentin och många trasor till hjälp. Blev så det dög, fast det vara bara en gammal syskrinspall.
 
  • Gilla
KerstinH
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
detta är precis anledningen till att jag nu (när jag blivit klok tack vare tips på forumet) uteslutande använder rå kallpressad linolja. Aldrig några kladdproblem mer!
Alltså inte kokt linolja? Om man kör rå, lägger du på ett tunt lager med svamp, låter torka och upprepar eller hur applicerar du?
 
Bänkskivan i köket slipar jag först för att få bort ev repor och andra skador, därefter stryker jag ut olja med svamp (rå kallpressad olja köpt här http://www.oilpress.com/linolja.htm) och låter det suga. Ett par timmar senare stryker jag ut olja igen (det brukar suga lite ojämnt så man får torra fläckar) och därefter, efter ytterligare någon timme eller två så torkar jag bort ev överflöd.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Har precis oljat in vår nya regntunna (gammalt vinfat i ek) med blandningen rå linolja, terpentin 50/50!
Tunnan va ”torr” efter ett par timmar (oljad två ggr) metallbanden runt om va klibbfria efter tre dygn.
Slipade först och körde sen med vanlig pensel och ingen avtorkning!
Nyligen oljad regntunna omgjord från ett gammalt ekfat, stående på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Lägg på. Låt torka i 15 år. Torka av. Enkelt.
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.