Mikael_L
Man kan kanske häva avtalet själv. Men gör man det på fel sätt så står man kanske med skägget i brevlådan, med avtalsbrott och allt. :S
Så se till att ni vet att ni gör det på rätt sätt, om ni gör det.

Men som nybyggd skrev, kk-förvaltaren kanske släpper en massa avtal relativt lätt, ty alla avtalen som flyter omkring torde ju inte göra förvaltarens jobb lättare.
Eller så inte ... :x


Jag hoppas vi får läsa en massa nyttig feedback i tråden, sen när ni byggherrar har kommit genom detta ... :|

Att många inte vill skriva alltför mycket just nu har jag förståelse för.



momin skrev:
En sådan gjorde ju
Mikael_L här om dagen !?
Det gör inte så mycket om det blir två trådar.
Min startade jag för att:
1. Fånga upp ev erfarenheter som andra medlemmar gjort tidigare, dvs inte alls med LB-hus-konkursen.
2. Hoppas att vi kan samla lite erfarenheter från denna konkurs, men jag tänkte nog att där kommer det mest in information efter, när allt är överståndet. Kanske t.o.m lämpligare så.

naggen's tråd känns däremot som en bra tråd att diskutera förfaranden och tankar, så här mitt i soppan, för de som vill dela med sig.
 
e-hufs skrev:
Jag har ett avtalat pris på försäkringsbrevet som är huspriset vid avrop.

Det slutgiltiga priset blev ca 70.000 högre med tillvalen. Har Lb hus glömt att "uppdatera" Gar-bo eller är det gemene accepterat branschstandard att det tillkommer tillval efteråt och Gar-bo vet det ?

Vill inte att garbo skall se mina färgtillval som "ändringsarbeten" eller tilläggsbeställningar" som de skriver i upplysningarna man inte får ersättning för.

I vårt fall så kom ju några tillval efter kontraktet var skrivet.
Då fick vi varje gång nya försäkringsbrev från Garbo med de nya siffrorna.
Du kanske har fått ett nytt försäkringsbrev som du inte tänkt på?

Jag skulle tyvärr gissa att Garbo är stenhårda på att det är de sista siffrorna som är inrapporterade till dom som gäller försäkringsmässigt.
Har du kollat upp med Garbo exakt vilka siffror dom har?
 
Mikael_L skrev:
Man kan kanske häva avtalet själv. Men gör man det på fel sätt så står man kanske med skägget i brevlådan, med avtalsbrott och allt. :S
Så se till att ni vet att ni gör det på rätt sätt, om ni gör det.

Men som nybyggd skrev, kk-förvaltaren kanske släpper en massa avtal relativt lätt, ty alla avtalen som flyter omkring torde ju inte göra förvaltarens jobb lättare.
Eller så inte ... :x


Jag hoppas vi får läsa en massa nyttig feedback i tråden, sen när ni byggherrar har kommit genom detta ... :|

Att många inte vill skriva alltför mycket just nu har jag förståelse för.




Det gör inte så mycket om det blir två trådar.
Min startade jag för att:
1. Fånga upp ev erfarenheter som andra medlemmar gjort tidigare, dvs inte alls med LB-hus-konkursen.
2. Hoppas att vi kan samla lite erfarenheter från denna konkurs, men jag tänkte nog att där kommer det mest in information efter, när allt är överståndet. Kanske t.o.m lämpligare så.

naggen's tråd känns däremot som en bra tråd att diskutera förfaranden och tankar, så här mitt i soppan, för de som vill dela med sig.
ett litet tips i frågan ,jag minns boro hus konkursen,samt ett par till liknande konkurser.
där släppte konkursförvaltaren på kraven och släppte iväg kontrakt utan ersättning eller blygsamma sådana.
i detta fall kan det vara så att lb hus kräver 150 000 på kvarstående,och det kanske är målning kvar och vissa snickerier då kan ni mjölka kk förvaltaren på snabbt avslut och starkt reducured kostnad.
men gör inget utan sktriftligt o,k
 
Är det någon som lyckats häva sin spärrförbindelse gentemot LB-hus konkursbo? Hur gick ni i så fall till väga?
 
savio skrev:
I vårt fall så kom ju några tillval efter kontraktet var skrivet.
Då fick vi varje gång nya försäkringsbrev från Garbo med de nya siffrorna.
Du kanske har fått ett nytt försäkringsbrev som du inte tänkt på?

Jag skulle tyvärr gissa att Garbo är stenhårda på att det är de sista siffrorna som är inrapporterade till dom som gäller försäkringsmässigt.
Har du kollat upp med Garbo exakt vilka siffror dom har?
Ok, tack, då vet jag hur det blivit i ditt fall.

Vet att jag har hållt koll på alla huspapper, har haft en sep. pärm för det och utan att ha letat ihjäl mig så kan jag nästan säkert säga att jag har mottagit ett försäkringsbrev med priset vid avrop.

Jag har ju inte själv kunnat påverka det utan då har ju LB missat ngt, men sista ordet är väl inte sagt.
Vore bra att veta om övriga lbhus ägares försäkringsbrev och föfarande med det.
 
e-hufs skrev:
Ok, tack, då vet jag hur det blivit i ditt fall.

Vet att jag har hållt koll på alla huspapper, har haft en sep. pärm för det och utan att ha letat ihjäl mig så kan jag nästan säkert säga att jag har mottagit ett försäkringsbrev med priset vid avrop.

Jag har ju inte själv kunnat påverka det utan då har ju LB missat ngt, men sista ordet är väl inte sagt.
Vore bra att veta om övriga lbhus ägares försäkringsbrev och föfarande med det.
Okej, det kan ju fortfarande var så att det nya beloppet (rätt belopp) är noterat hos Garbo, om dom inte redan har sagt något annat?.
Ring imorgon och hör med dom.

Sålänge extraarbetena är direkt via LB och inte via någon hantverkare direkt så går det ju att snällt fråga Garbo om man inte får lov att räkna med dom, men jag skulle trots allt bli förvånad om de skulle gå med på det.
 
Är det någon som har fått en statusbesiktning utförd eller bokad via Gar-bo? Hur lång tid efter ni skickade in skadeanmälan skedde det i så fall?
 
wolfsandy skrev:
Är det någon som har fått en statusbesiktning utförd eller bokad via Gar-bo? Hur lång tid efter ni skickade in skadeanmälan skedde det i så fall?
Vi fick ett samtal idag från den besiktningsman som ska statusbesikta vårt hus. Det kommer ske måndag nästa vecka. Vi lämnade in skadeanmälan samma dag som vi fick reda på att LB-hus skulle gå i konkurs.
 
Samtal från besiktningsman idag, besiktning på onsdag. Sen börjar väl det jobbiga med att jaga offerter från entreprenörer. Fick dock ett brev av LBhus idag där dom erbjöd sig att hjälpa till med kontakter till entreprenörer. Om det skulle funka så kanske det blir det smidigaste eller vad tror ni?
 
Redigerat:
Tillhör kat3.
Statusbesiktning imorgon, skadeanmälan skickad 23/2.
 
Är det någon i Kat.3 som fått någon nyckel till sina hus? Lite svårt att ta in offerter om man inte kan släppa in entreprenörer i huset så dom kan se vad som behövs göras.
 
Tillhör kat3.
Fick besked av byggledaren att nycklarna överlämnas formellt mot kvittering senare i veckan.
 
Okej blir väl att ligga på byggledarn om nycklarna vid besiktningen.
 
Vad skönt att det verkar gå fort att få statusbesiktning. Vi har väl också funderat i banorna att använda oss av rekommendationer från lb-hus men nu måste man besluta sig om det är delad entreprenad eller generalentreprenad man ska använda sig av. Hur tänker ni andra?
 
Det verkar vara du som inte kan läsa !?

Börja med att LÄSA OM & LÄSA RÄTT.
Så kanske du också kan tyda villkoren och det vi skriver i tråden, t.ex mitt inlägg som du så fint "citerade". Där kan du bl.a läsa följande "Jag tror" <--- Jag är alltså understruket följt av "tror".

Jag tror även att du gör alla oss som bygger (byggde med) LB-Hus en STOR tjänst
om du tar din snickesnack attityd och drar vidare till en annan tråd.

Vi är trötta, ledsna, oroliga, förbannade som det är ändå och klarar oss utan påhopp från personer som inte enns sitter i samma situation eller klarar av o läsa ett inlägg ordentligt eller för den delen ett försäkringsvillkor som JAG själv har läst minst 20 gånger senaste tiden både på nätet och i min byggperm.

/momin


nybyggd skrev:
läs vad det egentligen står i villkoren.
kan du inte tolka villkoren så ska du inte ställa dignas.
10 % betlar dom för extra kostnader och inte kotnaden för huset.
garantin färdigställer huset utifrån det avtal du har med lb hus.
skulle det då komma fram extra kostnader så ta garantin max 10 % av dessa.
så enligt försäkrings brevet så står gar bo för färdigställandet,och självklart kommer det ni inte betalat gå till gar bo eller kk förvalatern.
men för jisse namn,kan du inte villkoren ring istället gar bo istället där får du veta vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.