Hej! Ska måla om ett gammalt staket (30 år eller så) som är konstruerat av tryckimpregnerat trä och sedan målat med linoljefärg. Har försökt läsa mig fram till hur man ska göra, men det finns en hel del olika råd som inte riktigt stämmer överens med varandra. :)

Det jag är inne på nu är att skrapa bort allt löst och tvätta, sen grundolja där man ser trä, sen köra med trägrund, sedan någon täckfärg. Låter lite omständigt (och det är typ 300 meter staket...), finns det några enklare sätt?
 
Ja, det lät som en arbetsinsats modell större om det är 300 meter..
Funderat på en färgspruta (typ HVLP)? Det ger ju inte samma resultat som pensel, men med tanke på längden..

Är trät så pass färskt att det fungerar efter 30 år?
 
Min första tanke är: Högtryckstvätta hela och låt torka, färgspruta på grund och sedan färg.

Men nu kan jag å andra sidan inget om staketmålning =)
 
Korvgubbe
Är det verkligen en klok idé att högtryckstvätta trä? Jag skulle inte göra det, känns som om man trycker in massor av vatten och att det kommer ta alldeles för lång tid på sig att torka.
 
Jag kan hålla med om en HVLP spruta som skulle göra målningsarbetet bra mycket enklare.
 
Tack för svaren!

Trät är i fint skick konstigt nog, så det är bara lite färg som behövs för att det ska stå sig ett tag framöver. Färgspruta har jag faktiskt, så det är en klar möjlighet att använda, dock har jag inte helt klart för mig hur jag ska hantera allt för att få bästa möjliga resultat. Behöver jag köra alla tre stegen (grundolja, trägrund, täckfärg) eller finns det smidigare sätt att göra det på?
 
Om trät är bra och det är målat med linoljefärg tycker jag att du skall fortsätt med linoljefärg.
Tvätta med målartvätt och skrapa bort lös färg. Grundmåla där färgen släppt. Mellanstrykning och slutstrykning. Kan låta lite omständligt, men har staketet klarat sig i 30 år med linoljefärg så klarar de sig nog 20 år ytterligare. Målar du med en täckfärg är risken att du får byta ett ruttet staket inom 10 år stor, och hur roligt är det.
Recept på linoljegrundfärg, mellsnstrykningsfärg och slutstrykningsfärg hittar du hos färgtillverkaren t.ex Ottosons.
Linoljefärgen är trevlig att arbeta med. Grundfärgen är lite slaskig, och slutstrykningen kan du göra nästa år om du vill.
 
Jag skulle spola av och medan ytan är våt tvätta med Yes och typ panelborste. Därefter skölja av noga med vattenslang och låta torka ordentligt. Grundolja ändträ och sedan måla med oljebaserad täcklasyr två gånger. Då sparar jag in grundmålningen. Om jag använder färgspruta efterdrar jag med pensel.

Jag är inte heller expert på staketmålning.
 
Redigerat:
300m staket är mycket:(

Nu vet jag ju inte hur mycket grundarbete som krävs och hur staketet är uppbyggt. Men jag hade iaf tagit med alternativet att byta dom befintliga brädorna och ställt kostnad o tidsåtgång mot att göra allt grundjobb som behövs.

Ett annat alternativ då det bara är ett staket och att det är impregnerat är ju som någon föreslog, spola av det och måla rätt av sedan, det handlar ju inte om en lackerad bordsyta när det kommer till krav på ytfinish.
 
Du har inte en bild så att man kan se hur skicket är? Ofta behöver inte linoljefärg skrapas om det inte har blivit målat för tjockt. Snarare borstas bort.
 
Ska se om jag kan fota. Det har flagnat på ställen så vet inte om det ligger någon annan färg under.
 
Jag har liknande bekymmer. Det största problemet som jag ser det är torkningen. Med normalt sommarväder så är virket aldrig tillräckligt torrt för att kunna målas. Hur gör ni då? Bygger tak över staketet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.