I mitt hus från -36 har man ngn gång reglat upp och skapat två rum på övervåningen där det tidigare fanns ett rum. Det märkliga är att man gipsade men monterade ingen isolering mellan reglarna. Så ljudisoleringen är närmast obefintlig.

Den vägg som delar rummen kommer jag att öppna från ena sidan och isolera. Det finns ännu en vägg som gränsar mot det andra rummet men den är byggd av tjocka stående plank med tretex på båda sidor. Den tänkte jag nog låta vara. Det är den gamla väggen mot kattvinden. Men väggen ut mot hallen skulle jag helst slippa öppna. Lönar det sig ändå att öppna den och isolera?

Det ska sägas att ambitionen inte är att göra det helt tyst, har det gamla plankgolvet framme med ihopsjunket sågspån under och där ska inget rivas. Men ungarna ska inte behöva viska för att inte störa varandra.

Vad göra?

Skickat från min mobil
 
Börja med att isolera väggen som du tänkt. År tveksam till om det lönar sig att öppna upp den andra väggen. Sätt på gips på båda sidorna i stället.
 
Dubbel gips gör susen mot ljud, förskjutna skarvar.
 
MB77 skrev:
Dubbel gips gör susen mot ljud, förskjutna skarvar.
Tillsammans med isolering eller även utan?

Skickat från min mobil
 
cederbusch skrev:
Tillsammans med isolering eller även utan?

Skickat från min mobil
Bästa resultat blir det med isolering. Man behöver dock inte fylla helt med isolering, om jag inte missminner mig så räcker det med 70%.
 
Jag fortsätter tråden. Jag kommer som sagt riva bort gipset på en vägg och isolera. Egentligen skulle jag inte vilja återmontera gips utan göra som det är överallt annars: trä och träfiberskivor. Problemet jag inte kommer bort ifrån är att det är ganska stort utrymme under trägolvet till isoleringen. Så hur jag än isolerar väggarna så kommer ljud transporteras mellan rummen.

Vi lyssnade idag lite hur ljud dämpades i originalväggen, dvs den bestående av tjocka plank med tretext på båda sidorna mot gamla kattvinden. Det lät ganska mkt emellan och nu funderar jag på om det lönar sig att regla upp med 45 mm och isolera där?

Golvet då... det bär oerhört emot, men jag börjar fundera på om man inte ska ta upp ett litet hål där och var och spruta i fogskum så det fyller mellan bjälkarna. Eller vad kan man ta? Och kommer det löna sig?

Många frågor om lönsamhet nu! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.