Martin_B
Är det någon som har en utdragbar skärbräda ovanför diskmaskinen och i så fall hur fungerar det?

Om inte, är det möjligt att göra så?

Tänkte nämligen sätta en diskmaskin just på den plats där det finns en utdragbar skärbräda (60cm bred) och varken diskmaskinen eller skärbrädan kan placeras någon annanstans. Så antingen skall bägge vara där, eller så får man välja antingen eller liksom... och det vill vi ju inte göra för vi vill ha både och :)

Och ja, vi vill ha en utdragbar skärbräda för vi tycker det är smidigt. Det är en extra yta som vi kan få fram på en sekund och få undan lika snabbt.
 
Ingen bra idé, skärbrädan är av trä och det ångar från diskmaskinen. Dessutom kräver det ju att bänken är hög nog för att ge utrymme för skärbrädan, det är nog inte heller så vanligt. Att hitta en diskmaskin som är tillräckligt låg kan altlså vara det största dilemmat, ett par modeller från Bosch var den enda diskmaskin vi kunde välja av de vi fann i butik, den är hela 0,5 cm längre än många andra. Gissar att du behöver ialalfall 1 cm fritt mellan skärbräda och maskin, men det beror ju lite på hur du löser upphängningen av skärbrädan, hela skåpstommen ska ju bort när du ska in med maskinen.
 
Redigerat:
Det är väl ett par saker att tänka på.

Dels att diskmaskinen får plats under skärbrädan. Dels att det kommer mycket vattenånga från diskmaskinen när man öppnar luckan efter diskning, och kanske låter disken torka så. Denna fukten kan kanske "förbruka" skärbrädan i förtid. Men underhåller man den och håller koll på det hela så bör det nog fungera att sätta diskmaskinen där. Det kanske kan vara en bra ide att sätta en fast tunn skiva mellan diskmaskinen och skärbrädan, för att förhindra brödsmulor m.m. att trilla ner bakom och över diskmaskinen.

Diskmaskinen sticker som regel ut lite mer än skåpsluckor, liksom skärbrädan för att man ska kunna greppa och dra ut den. Man bör se upp så att diskmaskinen inte kommer ivägen för greppet när man ska dra ut skärbrädan.
 
Martin_B
Höjd på våra bänkar är 90cm och vi tänkte ha kvar det så också. Nu vet jag inte exakt hur mycket man kan sänka diskmaskinen, och om man kan sänka den i dess sockel eller inte (borde man kunna tycker jag?)

Det gör inte så mycket om skärbrädan får underhållas lite extra eller om den "förbrukas" i förtid, bara vi inte måste byta FÖR ofta :)

Kan ju placera någon sorts folie eller plast eller plåt eller något sådant mellan diskmaskin och skärbräda.

Men om diskmaskinen inte går att sänka så mycket, hur gör man då i kök där bänkarna bara är exempelvis 80 höga? I äldre kök var ju bänkar betydlig lägre och jag har aldrig hört att någon har fått höja hela bänken för en diskmaskin, så det borde väl gå att justera på diskmaskinen?
 
Måtten på diskmaskinerna finns hos tillverkarna och leverantörerna, kolla hemsidor. Mått till underkant diskbänk och utrymmet som krävs för skräbrädan får du mäta själv ;) Sen vet du om det får plats. Vad gäller skärbrädan gäller kanske att se till att den oljas in ordentligt på undersidan.
 
Martin_B
Få ta mig en titt på måtten.

Om det finns andra invändningar än platsbrist och det som har nämnts får ni gärna nämna dessa :)
 
Mikael_L
Men en skärbräda löper väl på eller i stommen på något vis?
Och en diskmaskin kräver väl att stommen tas bort?

Fail!, enligt mig ... :|

Fast ryms brädan, går ju allt att ordna, lite mer jobb bara. ;)
 
har så här hemma och det funkar bra, skulle den bli dålig så är det ju bara att sticka in till ex. bauhaus och köpa en ny
 
Martin_B skrev:
Men om diskmaskinen inte går att sänka så mycket, hur gör man då i kök där bänkarna bara är exempelvis 80 höga? I äldre kök var ju bänkar betydlig lägre och jag har aldrig hört att någon har fått höja hela bänken för en diskmaskin, så det borde väl gå att justera på diskmaskinen?
Man bygger om köket...
Diskmaskinerna har liksom exempelvis spisarna blivit högre på senare år och jag vet många som inte renoverat köket, som har en spis som sticker upp 5 centimeter bredvid diskbänken. Ser rätt roligt ut.

Kollade just måtten, vår Bosch är 81,5 cm vilket är på millimetern vad vår bänk klarar av och det var den enda som erbjöds i de 4 butiker vi kollade i Karlstad. Diskbänken är 88 cm hög, men det är för att vi lade en 4,5 cm tjock bänkskiva ovanpå den gamla istället för att riva ut alltihopa. De flasta maskiner går inte att sänker mer än till 81,8 eller nåt i den stilen, vilket alltså är för högt för vårt helt normala 70-talskök. Hade gått om vi inte hade lagt in nytt golv ovanpå det gamla.

Med 90 cm höjd har ni 88 cm tillgodo om bänkskivan är 2 cm tjock. Om diskmaskinen då är max 82 cm ger det 6 centimeter till skärbrädan och dess montering. Nåt egenkonstruerat, antingen hängande i bänkskivan eller mot sidoskåpens väggar antar jag. Bör ju kunna gå att få till?
 
Martin_B
Mikael_L skrev:
Men en skärbräda löper väl på eller i stommen på något vis?
Och en diskmaskin kräver väl att stommen tas bort?

Fail!, enligt mig ... :|

Fast ryms brädan, går ju allt att ordna, lite mer jobb bara. ;)
Ja det är fäst i stommen, men på båda sidor om diskmaskinen finns skåpstommar så man kan ju fästa i de bredvidliggande stommarna då ju. Så den biten är väl det minsta problemet egentligen. Vad som får plats höjdmässigt är det största.

Skall titta idag efter låga diskmaskiner.
 
Martin_B
ste78fan skrev:
har så här hemma och det funkar bra, skulle den bli dålig så är det ju bara att sticka in till ex. bauhaus och köpa en ny

Hur har det fungerat för er med ånga osv. från diskmaskinen? Har skärbrädan klarat sig bra?
Och får skärbrädan plats utan problem mellan diskmaskin och bänkskiva? (vi har 90cm till bänkskivans överkant och tänkte ha 3cm tjock skiva.

Hur ser själva fastsättningen ut av skärbrädan? Du har ingen bild? :)
 
Som sagt, då blir det 90 (bänkhöjd) - 3 (skivans tjocklek) - 82 (diskmaskin) = totalt 5 cm att leka med.
 
Martin_B
Anna_H skrev:
Som sagt, då blir det 90 (bänkhöjd) - 3 (skivans tjocklek) - 82 (diskmaskin) = totalt 5 cm att leka med.
Känns som att det borde räcka... Är nyfiken på hur Stefans lösning ser ut.
 
Nån sorts L-formade järn borde man ju kunna skruva på skåpsidorna och bara lägga skärbrädan på?
 
U-formade alu eller plastprofiler i lagom tjocklek och dimension som passar väl med skärbrädan, man vill inte att den ska tippa, glappa eller svikta för mycket när den är utdragen. Fastskruvad med rätt jämna mellanrum, just för att undvika svikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.