Hej!

Vi har en stenlagd uteplats på vår framsida som ska fixas till i vår.

Jag har haft lite planer på att trädäcka allting, men det får nog vänt ett år till. Däremot så måste en rabatt fixas till samt två rader av stenplattor läggas om. I den så kallade rabatten så har det förut stått två st fula buskar som är borrttagna. Rabatten sluttar ner mot en stödmur.

Bild på hur det ser ut idag:

d5412314-e75a-ef54.jpg

d5412314-e773-e795.jpg

Vill bara dubbelkolla så att mina tankegångar är rätt:

1. Lyfter bort de två yttersta raderna sten.

2. Slår ner tre st tryckimpregnerade reglar (vill helst slippa borra i stödmuren) på insidan av betong-stödmuren, låter dem sticka upp så pass mkt att ovansidan kommer i höjd med stenläggningen.

3. Ställer en eller två tryckimpregnerade plankor på höjden, ovanpå stödmuren och skruvar dessa i de nerslagna reglarna.

4. Lägger troligen en stenrad för att avgränsa rabatt och stenläggning

5. Fyller upp med lämpligt grus/sand, plattar till så hårt jag bara kan (klarar jag mig utan att hyra en stomp?), lägger ut stenraderna igen.

6. Lägger ut täckduk i rabatten (spikar fast den mot träreglarna och de tryckimpregnerade plankorna)

7. Fyller upp med planteringsjord.

Vad tror ni? Tänker jag rätt?
 
Du vill alltså höja stödmursfunktionen till att ligga i nivå med uteplatsen?

Är det tänkt att den lösningen kommer att ändras när du lägger trädäcket senare?
 
Ja för att kunna få en plan rabatt mot stödmuren så måste jag ju bygga upp något på stödmuren för att jorden ska stanna kvar :) När trädäcket sedan läggs så kommer jag nog använda stödmuren som fundament på något sätt, då kan det jag bygger nu plockas bort ja.

Med vänlig hälsning, Patrik
 
Vad du kan fundera på då är att istf stoppa ner tryckta reglar i marken istället sätta plintar som senare även kan användas till trädäcket.
 
Med sätta plintar, menar du sådana stål spetsar som slås ner? Eller gjuta?
 
Gjuta eller färdiga betongplintar. Spett eller enbart stolpar/reglar funkar inte alls för vertikal belastning från ett trädäck.
 
Tack för infon!
Dessa skulle man kunna gräva ner så att de står dikt an mot betongstödmuren helt enkelt.

Frågan är om det är så smart att göra det i två steg då.. Kanske ska satsa på trädäcket direkt?
 
Spontant så känns det lite omständligt att gå i två steg, speciellt om du även kommer att sätta växter i rabatten.
Att bygga ett trädäck är enkelt, billigt och går snabbt.
 
A
pwrdesign skrev:
Tack för infon!
Dessa skulle man kunna gräva ner så att de står dikt an mot betongstödmuren helt enkelt.

Frågan är om det är så smart att göra det i två steg då.. Kanske ska satsa på trädäcket direkt?
Tjena pwrdesign!

En dum fråga kanske men varför byta bort fina betong plattor emot trädäck som du måste hålla på att underhålla när du egentligen bara vill pilla med stereon?

;)
 
Hej alla igen!

Gått ett tag sedan jag startade denna tråden :)
Sommaren närmar sig och jag har funderat mer på framsidan av vårt hus.
Är nog mer säker på att bygga ett trädäck, och jag har gjort en ritning på detta!

Ser ut på följande sätt:

terass1.jpg

terass2.jpg

terass3.jpg

plan.jpg

Och för de som vill titta på en 3D - PDF så finns det här:

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Priv/tradgard/terass.pdf

Jag har alltså tänkt att lägga terassen på den ganska nylagda stenläggningen.
På de ställen där det inte är helt plant så tänkte jag palla under med 20x20 cm stora bitar av tjärpapp (blå på bilderna).

På stödmuren på ena kortsidan tänkte jag ställa 2 st 45x170 reglar som jag skruvar ihop.
På dessa kommer jag sedan ställa min 45x70 regel.

I framkant mot gräset så tänkte jag slå ner jordankare, överhänget efter stenläggningens slut är endast ca 23cm så jag anser att det kommer räcka.

I övrigt så använder jag 70x45 tryckimpregnerade reglar, 126 mm bred trall, tryckimpregnerad. 60cc mellan reglarna.

Vad säger panelen?

Jag misstänker att det "rätta" sättet att göra det på vore att plocka bort stenläggningen, fylla på med lite grus på de ställen jag vill lasta av, platta till ordentligt och t.ex. använda sten för att skapa mina plintar. Alternativt gräva ner betongplintar. Jag skulle dock vilja bevara stenläggningen så gott det går, och vill göra detta så enkelt som möjligt.

Så, även om detta kanske inte är ett utförande "by the book", finns det några galna fel i min plan?

Mvh Patrik
 
Redigerat:
Ingen som har en synpunkt?
Hallå terassbyggare! :)
 
Redigerat:
Bump?! :)
 
Borde väl funka. Det är ju framförallt underarbetet under stenläggningen som avgör hur bra det funkar l längden, Om det är dåligt gjort så kan det ju röra på sig och då får du hålla på och palla upp och justera i framtiden.
 
Tack för svar äntligen!

Ja alternativet är väl att lyfta bort plattorna, gräva ur ytterligare 5 cm ungefär, lägga på markduk och sedan grus på det.

Stenläggningen är ju dock relativt nygjort och jag tror att den är stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.