Hej!

Behövs två golvvärmefördelare när vi ska ha golvvärme i plattan på undervåning och badrum på övervåningen eller behövs det bara en? Nybygge, 2x70 kvm.

Har läst någonstans att det är onödigt/okunskap att sätta in två fördelare. Kanske finns produkter som är speciellt anpassade för detta?

Tack för hjälpen!

Niklas
 
Räkna antal rum/ytor du vill värmekontrollera köp sedan en fördelare som matchar.Kan ej se varför det behövs en fördelare till varje plan.Om uppvärmningytorna blir stora är ju en annan sak.
Max uppvärmningsyta måste väll återförsäljare kunna svara på:rolleyes:
 
Anledningen att en del påstår att man måste ha en egen fördelare för övervåningen har med höjdskillnad/tryckfall att göra tror jag. Att flödet inte blir tillräckligt. Jag tycker precis som du att det inte borde vara något problem. Det borde iaf kunna anpassas så att det funkar.

Vore kanon om nån kan bekräfta om det funkar och vad man då ska ha för grejer (standardfördelare eller nån special för just detta ändamål) eller om nån kan såga och säga att det inte funkar! :)
 
Kör golvärmen i bad uppe via en handukstork med temostat. Så behövs ingen mer fördelning du har regleringen och luftningen i handukstorken.
 
Ang tryckfall ,kör med 2st cirkpumpar,jag har 2plan i mitt hus.Golvvärme nere ,radiatorer uppe och 2st cirkpumpar.Ev kanske du kan skunta ner värmen till badrumet uppe,sas du använder samma värmevatten till raddar och badrumsgolv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.