Är det någon som har info eller statistik om det är vanligt förekommande att en inbrottstjuv bryter husets huvudsäkringar innan inbrott?

Larm och dyl har batteribackup och meddelar strömbortfall via tele/GSM. Router utrustad med UPS. Men det finns annan övervakande utrustning som är beroende av spänning.

Någon som har lite fakta?

/J
 
Sätt en larmkontakt på dörren till elskåpet?
 
Lånar tråden till en följdfråga.
Någon som vet vad elleverantören tycker om att man låst sitt mätarskåp med ett hänglås?
Nu är väl alla mätare fjärravlästa och ett eventuellt mätarbyte blir man ju förvarnad om.
Man kan kanske märka skåpet med sitt mobilnummer ifall de behöver komma in i mätarskåpet akut.
 
E
Är det akut att bryta huvudsäkringarna så är det nog för att det brinner. Då klipper brandmännen upp låset ändå.
 
Kolla med nätägaren vad de har för policy. Jag fick OK från EON då en utbyggnad av sommarstugan gjorde att elskåpet hamnade i skafferiet. Detta var precis efter det att de satte in fjärravläsning och de menade att om det skulle bli problem med signalen så skulle de flytta antennen, men det har inte behövts.
 
På dom sex inbrott som jag har fått lite fakta om i närheten där jag bor så har det inte varit inbrott i något hus som har haft larm, förutom ett men dom hade inte satt upp dekalerna att dom hade larm eftersom dom ska flytta (och ta med sig larmet). Tjuvarna som hade varit inne i huset med larmet hade gått runt granfastigheten med dekaler uppsatta men inte gjort något närmande.
 
joflopp skrev:
Detta var precis efter det att de satte in fjärravläsning och de menade att om det skulle bli problem med signalen så skulle de flytta antennen, men det har inte behövts.
OT, men antenn...?

Avläsningen sker ju via elnätet.
 
mycke_nu skrev:
Sätt en larmkontakt på dörren till elskåpet?
Man får väl ganska lätt JFB att lösa ut via utomhusuttag/utebelysning.
 
Fast larm som meddelar genom GSP känns tämligen värdelöst när de flesta tjuvar idag har någon typ av störutrustning för sådant. Finns att köpa överallt idag för småpengar tyvärr.
 
A
Nyfniken skrev:
OT, men antenn...?

Avläsningen sker ju via elnätet.
Via Elnätet?

Här är det då på nåt annat vis då antenn monteras om det inte är bra förhållanden. Så antagligen sker avläsningen via GSM/GPRS.
 
Nyfniken skrev:
OT, men antenn...?

Avläsningen sker ju via elnätet.
Beror nog på var man bor det.

Här är det gprs som gäller
 
Samma i skåne, här är det med antenner.

Sen rörande TS fråga, spelar det någon roll eftersom de flesta larm skickar felsignal om nätavbrott till de man önskar så jag förstår inte frågan egentligen.
Dvs man får ju välja åtgärd efter larmkaraktär och är man orolig för att inbrottstjuvar skall klippa strömmen så vidtar man åtgärder efter det.

Rent krasst undviker de larmade hus eftersom de flesta bovarna inte är proffs. Är de proffs så kan du glömma larm mm, de tar sig in ändå om det är något som de vill ha men då pratar vi konst, antikviteter, vapen, knark, pengar etc och skall man skydda sådant så är man på samma nivå som banker mm. TV mm, glöm det, det är amatörer som tar det.

/Kent
 
Kent,

Som jag skrev så har jag annan övervakande utrustning som kräver el. I mitt fall kameror.

J
 
Funderat på UPS?
Jag förstår liksom inte problemet? Du får en felsignal om att nätspänning försvunnit så vad vill du skall ske då?
Larmet skickar ju en signal (larmkaraktär) om att nätspänning försvunnit till en central eller till dig men sen är det ju upp till dig att bestämma åtgärd?

Dvs om du är rädd för att tjuvar skall klippa dina huvudsäkringar så sätt för tusan hakar in en UPS på dina kameror då och se till att de även skickar bilder upp på nätet via nåt mobilt nätverk som du också har under UPS.

Sen kan de klippa vad de vill, be dem klippa gräset med i högtalaren.

/Kent
 
Redigerat:
Kent,
Ja, jag nämner UPS redan i trådstarten. ;-)
Min ursprungsfråga är ifall någon har statistik över om Kjell-kriminell brukar bryta huvudbrytaren.
/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.