Hej! Vi har en balkong i anslutning till vårt sovrum som vi ska bygga in och göra till nytt sovrum, kommer bli på ca 14 m2. Nu är vi i planeringsstadiet och undrar om det finns någon som har gjort något liknande, och vet om bra tips- och framför allt ungefärligt pris? Vi ska göra allt själva, inkl elen och det ska ju inte dras vatten eller avlopp eller nåt annat märkligt.

Hoppas att någon har tips och råd!
 
är det lägenhet eller villa, ett foto hade varit bra att börja med..............................så vi ser vad vi talar om.
 
Jag har gjort ungefär det ni vill göra. Är balkongen på gaveln eller långsidan av huset? eller är det en inbyggd balkong
i gaveln som ska inredas? svår att ge råd med så få uppgifter.
 
Kikar på att göra samma sak, det är en gavelvalkong på huset som redan är under tak, pratade med kommunen och jag behöver te bygglov iaf om jag kan behålla det luftiga intrycket, dvs stora fönsterpartier och bibehålla räcket...
Räcket får väl sitta kvar som en snickardetaljutanför väggen som blir och sedan blir det fyra st "stora" fönster.
 
Samma projekt på gång här. Två befintliga balkongväggar(plank) blir kvar men isoleras samt en ny vägg som nuvarande balkongdörr flyttas till. (fjärde väggen är mot vårt hus, jag bor på en gavel). Har tankar och funderingar angående isoleringslösningar på befintligt golv och tak. Kanske kan vi ge varandra tips och ideer vartefter vi löser ev problem och frågor?
 
Så här är iallafall min ombyggnad tänkt att bli.

delavplanritning.jpg
 
Hej Rickard! Jag går i samma tankar som dig. Hur har det gått för dig?
 
  • Gilla
OBergmN
  • Laddar…
Rent generellt får man inte bygga om en balkong till bostadsutrymme. Att glasa in som Swecul menar är inget problem. Men om man isolerar en befintlig balkong kan man få flera problem som man måste beakta.
Frihängande eller stöttad konstruktion. Svaren blir inte samma för de olika lösningarna..
Tyngden ökar, klarar den gamla konstruktionen detta ?
När man isolerar måste man tänka igenom golvkonstruktionen så att man inte får fuktvandring.
 
  • Gilla
OBergmN
  • Laddar…
Hej! Undrar hur detta projekt gått? Intresserad av att göra samma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.