kinglolle skrev:
Ni får gå tillbaka och kolla vad för besiktning ni gjorde, om ni gjorde en vvs besiktning så får ni kolla hur den missade rensluckan. Finns det några omständigheter som kan göra gällande att vvs undersökning ej behövdes (strikta utfästelser, pris på fastigheten etc).
Det gjordes 2 besiktningar, dock inga specifika för vvs.Fallet på rören i krypgrunden är det inget fel på. Det är dom sista 4-5 metrarna mellan hus och tank felet ligger (och rensluckan).Dessa ligger av naturliga skäl nergrävda.

Att hitta detta fel (om tank och rör är "nyrensade") är inte möjligt med mindre att man gör en rörinspektion med kamera.



kinglolle skrev:
Sedan ska man komma ihåg att denna säljaren kanske inte ens upplever avloppet som ett större problem om det genom rensluckan och tömning någon gång/år fungerar tillfredställande.
Säljaren har säkert varit medveten om felet i och med att det tillkommit en rensbrunn efter och att hans söner genom åren fått "bassning" för att ha använt för mycket papper.
Dock tror att du har rätt där, säljaren har helt enkelt tagit saken med jämnmod och rensat med jämna mellanrum. Saken är också att gubben numera passerat 90 strecket och då är kanske inte har alla hästar hemma.

Jag har en god relation med säljaren samt hans son, och jag har inga planer på att släpa honom inför tinget. Säljaren har dock tecknat en försäkring för dolda fel som kanske kan användas.


Amatörbyggaren skrev:
Men, tidigare fanns det ett frågeformulär, som mäklaren gick igenom tillsammans (om möjligt) med både säljare och köpare.
Om nu enligt TS "den tidigare ägaren" (= säljaren) medgett att han kände till det här felet, vad har han då svarat i frågeformuläret? Om han nekat till att han känt till ev fel så bör ju köparen ha en bra sits. Visserligen kan han ha "glömt" vid just det tillfället.
I detta formulär har säljaren inte nämnt något om avloppet.


kinglolle skrev:
TS har fått lite svar på hur han bör gå till väga och min åsikt är fortfarande att någon standardmall är svår att uppvisa. Antingen får man göra en formulering själv eller redan från början kontakta en jurist för att få denne att skicka brev till säljaren, ibland kan det göra bättre verkan
Eftersom det inte finns någon mall så startade jag tråden, kanske finns det någon som kan delge ett exempel/utkast. En jurist är själklart det enklaste, problemet är att deras taxa snurrar snabbare än en elmätare en kall vintermorgon i Sibirien.

Ibo
 
jag tror iofs. att du kan formulera det själv utan att missa formaliteter, men att anlita en advokat bara för att formulera ett eller ett par brev, behöver inte bli jättedyrt. Om du redan från början gör klart att du inte vill driva det till rätten så behöver inte advokaten utreda alltför djupt om huruvida det är lämpligt att driva målet eller ej.
 
Bakfall dom sista meterna före avloppsbrunnen är inget ovanligt. Beror oftast på att man inte packar ordentligt under röret när man återfyller. Att se om det är bakfall är lätt. Står det kvar vatten i röret när man spolat är det bakfall.
 
Vi hade liknande problem med vårt avlopp som dock inte är anslutet till någon tank utan till det kommunala avloppsnätet. Efter ideliga stopp visade filmning att det var för liten lutning på rören, i kombination med skrovligheten i cementrören stannade skiten bokstavligen upp avloppet. Vårt hus har 40 på nacken men vi kom fram till att motlut eller obefintlig lutning aldrig varit ok vid läggning av avloppsrör och beslöt oss för att reklamera.

Vi var (och är) med i villaägarna och på deras hemsida kunde man få exempel på mallar på hur man kan formulera en reklamation. Resultatet blev att säljaren godtog reklamationen och vi enades om att dela på kostnaden för att gräva upp rören och byta de gamla rören mot plaströr. Eftersom de nya rören inte är lika tjocka som cementrören fick vi lite ytterligare lutning plus att plasten är glattare än cement vilket verkar räcka, efter det har vi inte haft problem med avloppet nåt mer *peppar* *peppar*

Så mitt tips är att kolla med Villaägarna om du är medlem där.

/C
 
Inagröbo>Men prova...
Se vad en jurist säger och se vad säljaren säger.
Men återigen, det lär bli billigare att gräva upp tanken och spränga bort lite berg än att ta en process.
En grävmaskin är mycket billigare i timmen än en jurist och en jurist löser inte problemet med avloppet eftersom utgången är oviss.
Där är verkligheten, sen hur ni vill tackla den är ert problem.

Inte min mening att låta dryg så förlåt om det upplevs så men jag ser hellre att folk fixar problemen än hoppas för mycket på det med "dolda fel" och går det fel i en rättslig process så kostar det en del. Pengar man kan ha lagt på annat.

Ja, det kanske eventuellt möjligen kan ses som "dolt fel" men vad kostar det att åtgärda? Är det ens lönt att ta en juridisk strid med oviss utgång?

Det med "dolt fel" är liksom inget man polisanmäler utan man måste själv anlita en jurist, det kostar en del även om en del kanske täcks av ens försäkring och i en hel del fall så jämkas det ner sen i en domstol så det är faktiskt ofta inte ens lönt att dra det dit. Man skall nämligen räkna med avskrivning etc med.

Dvs det är Du som köpare som skall bevisa saker och det kostar, välj själv.

Ähh, skrev om likande detta i bloggen nu, läs där http://www.byggcoach.com/dolda-fel-och-riskanalys/

/Kent
 
Redigerat:
Ripley skrev:
Vi var (och är) med i villaägarna och på deras hemsida kunde man få exempel på mallar på hur man kan formulera en reklamation. Resultatet blev att säljaren godtog reklamationen och vi enades om att dela på kostnaden för att gräva upp rören och byta de gamla rören mot plaströr. Eftersom de nya rören inte är lika tjocka som cementrören fick vi lite ytterligare lutning plus att plasten är glattare än cement vilket verkar räcka, efter det har vi inte haft problem med avloppet nåt mer *peppar* *peppar*

Så mitt tips är att kolla med Villaägarna om du är medlem där.
/C
Tack Ripley för tipset d^_^b

Jag hittade ett par exempel på reklamation på deras hemsida:

http://www.villaagarna.se/Global/Do..._entreprenor_hantverkare/Reklamation-2011.pdf (sid 12-13)

Även fast materialet finns där gratis ska jag prova ett medlemskap på Villaägarna.

Ibo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.