Jag har Cylinda tvättmaskin, kyl, frys. Funkar bra. Ska snart beställa en torktumlare också.

Skadar ju inte heller att de är tillverkade (iaf tvättmaskinen) i Sverige
 
Bosch o Siemens har just nu kampanj där man får 500 kr tillbaka på sina energisnåla maskiner.

Vår tvättmaskin brann precis och vi beställde en modell med borstlös motor. Det är kolen i motorn som oftast tar slut först (och gjode att vår motor brann på grund av överhettning).

Den nya maskinen är supertyst och tar 8 kg och har massa lull-lull (fläckborttagning, viktavkänning, ....) men bäst är väl A-30% ratad energiföbrukning. Hoppas att den nya motorn håller längre än 8 år bara.

http://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskiner/frontmatade/bosch-was32781sn
 
Rrrrr skrev
Jag har Cylinda tvättmaskin, kyl, frys. Funkar bra. Ska snart beställa en torktumlare också.

Skadar ju inte heller att de är tillverkade (iaf tvättmaskinen) i Sverige

Detn stämmer Cylinda, Asko tillverkas i Vara kommun när det gäller tvättmaskin ,torktumlare och diskmaskin det är en fabrik med ca 600-700 anställda. Förresten OS byn i Vancover valde Cylinda tvättmaskin och torktumlare det blev 2000 st. maskiner för de skulle ha maskin som klarade miljökraven
 
Vi har AEG tvätt och tork standard modell. Köptes för ca 8 år sen för 9000 för båda och de tuffar på fortfarande. Vi har två ungar så det blir minst en tvätt per dag. Ett verktyg ramlade ned och slog av ett vred för ett år sen. Jag fick byta både vred och prylen som satt innanför, reservdelen kostade ca 400. Så det verka finnas reservdelar till vettiga priser även för äldre maskiner. Med den erfarenheten kan jag inte motivera Mieles merpris.
 
P
danielr112 skrev:
Jag kör Bosh/Bosh. la 10k på dem tillsammans. Helt ok och def inte avancerade. 6kg tvätt och 7kg tork. De gpr båda på 1 st 10a :D Men man får ta det lite lugnt. Har dock bara blåst säkringen 2 gånger på 1 år och då har vi kör vi dem alltid samtidigt. Ska dock säkras om när ny abadrummet byggs.

Bosch brukar ju göra rätt okay grejor. Jag har en micro från Bosch som har gått bra många år utan andra problem än automatprogrammet som fått för sig att räkna ner tiden först och sen köra igång.

Just nu lutar det nog åt gamla beggade grejor för en mindre slant. Håller på med byggerier. Att plåga nya fina maskiner med byggdamm etc. kan ju bli dyrt.
 
Budski skrev:
Vi har AEG tvätt och tork standard modell. Köptes för ca 8 år sen för 9000 för båda och de tuffar på fortfarande. Vi har två ungar så det blir minst en tvätt per dag. Ett verktyg ramlade ned och slog av ett vred för ett år sen. Jag fick byta både vred och prylen som satt innanför, reservdelen kostade ca 400. Så det verka finnas reservdelar till vettiga priser även för äldre maskiner. Med den erfarenheten kan jag inte motivera Mieles merpris.
Jag hade förut en AEG och har nu åter en AEG av ungefär samma ålder.
Om man kör normalprogrammet, så slits kläderna ner väldigt fort. Fintvätt är relativt OK.

I vilket fall som helst, om en skjorta tål 20 tvättar i maskin A och 30 tvättar i maskin B innan den blir en målarskjorta. Med ett skjortpris på 300kr kostar varje tvätt i maskin a 15kr/skjorta och i maskin B 10kr/skjorta.

Om du tvättar 10 skjortor per gång kostar varje tvätt i maskin A 150kr och 100kr i maskin B.

Råd och Rön kan slänga sig i väggen med energikostnad och vattenåtgång per tvätt.

Den verkliga kostnaden är klädslitaget, jag betalar gärna mer för el och vatten!

Dessutom utgör det en miljöbelastning att tillverka nya skjortor.
 
Vad finns det för erfarenheter av olika märken och tvättider? Ska ha ny tvättmaskin och turktumlare och var inne på Bosch, delvis på grund av det här "testet" (vad ger ni för det förresten?), http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/tvattmaskin.html

men blev fundersam när Prisjakt.se angav tvättiden till 205 min! Naturligtis beror tiden på vilket program man väljer men jag antar att det ska återspegla något slags normalprogram. Jag vet dock att uppgifter på Prisjakt inte alltid stämmer och jag har inte lyckats härleda var tidsangivelsen komme ifrån.

På Hemmabutiken (som vad jag kunde se inte sålde Bosch) förordade säljaren Cylindas maskiner, men jag är lite skeptisk. Är Bosch, eller kanske Siemens, bra val om man inte ska satsa på Miele? Är det något märke som anses ha bra fin/handtvätt-program? Avskyr att handtvätta tröjor, men det är ju tråkigt att förstöra dom med maskintvätt också.

Någor annat man ska tänka på?

(ska ha en torktumlare av samma märke också)
 
Ska beställa ny tvättmaskin och torktumlare i dagarna.
Tretti.se har en kampanj just nu på cylinda...Har kikat lite på sverigetvätten 11 samt sverigetorken 11.
Någon som har erfarenhet av dessa maskiner?
Har bekanta som har föregångare till sverigetorken 11 och är nöjda. Har dock ingen i bekantskapskretsen som har el har haft sverigetvätten.
Eller ska man kanske välja cylinda FT284 ist för sverigetvätten?

Tacksam för snabba svar!

Hälsn. Mange
 
Jag har allt annat än bra erfarenhet av Cylinda. Har haft tvätt, tork och disk från Cylinda när vi flyttade till hus. Dessa har gått sönder ganska snabbt tycker jag och har inte i närheten fungerat lika bra som de nya maskinerna jag har införskaffat. Tvätt är nu en LG vilket jag är mycket nöjd med, sliter mycket lite på kläderna och är mycket tyst.
 
Jag har haft Cylinda i 35 år av tvätt tork och disk och är mycket nöjd med hållbarheten och kvaliten, men köper du en tvätt maskin av 200 elller 300 serien så får du ingen svensktillverkad maskin och då är det skillnad på kvalite för de är tillverkade i Turkiet
 
LG F1480QDS och RC8041A3 har jag beställt, bäst i test och många bekanta som är supernöjda.
 
Jag skulle säga Miele/Miele men kolla även Cylindas maskiner som har 5 års garanti och se vad den innebär. Mieles 10-åriga funktionsgaranti kan de stoppa upp där bak för den berättigar vad jag vet bara att en tekniker kommer ut och felsöker, sedan får du glatt slanta för reparation och delar så den verkar inte vara mycket värd när det väl gäller. Sedan är ju samtliga Mielemaskiner funktionstestade innan de lämnar fabriken i jämförelse med de andra märkena som kör med stickprover.
 
Cylinda och Askomaskinerna är alla maskiner funktiontestade när det gäller tvätt, tork, disk, som är svensktillverkade, stiga så du vet det , det är bättre att du kommer med rätt fakta när du skriver så du inte kommer med osanningar
 
stiga skrev:
Sedan är ju samtliga Mielemaskiner funktionstestade innan de lämnar fabriken i jämförelse med de andra märkena som kör med stickprover.
Det spelar väl ingen roll hur produktionen går till, bara tillverkaren har tillräckligt god kvalitetskontroll. Om maskinen är trasig när den kommer, för att man skippat något test i fabriken, täcks det av garantin på maskinen.

Det är bara de tillverkarna med bäst kvalitetskontroll som klarar av att bara köra med stickprov. Med dålig kvalitetskontroll, blir reklamationskostnaderna alldeles för höga.
 
Jag köpte också en LG som vi är väldigt nöjda med då
vi hade svårt för att betala mer för någon annan tvättmaskin som kostar mer
och enligt RådRön är sämre, till och med mycket sämre om man kollar på Cylindas resultat.
 
  • Skärmavbild 2012-03-04 kl. 21.05.43.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.