Min första tråd, blev osäker på om den ska ligga i badrum, eftersom det är om avlopp eller fasad.

Har just köpt ett 30-tals hus och det är en del att renovera.
Det mest akuta är luftningen till avloppet då den dragits ut på fasaden som nu förstörts till den grad att vi fått in fukt under golvet i badrummet. Antar att det rinner längst med röret.
Besiktningen visade fukt-indikation både i badrummet och nere i källaren på samma plats.

Har läst trådar om backventiler och att man kan dra röret till vinden men vårt badrum ligger på en utbyggnadsdel så drar man röret rakt upp hamnar det på balkongen...
Det är heller inte så kul nu för när man spolar dånar det i hela grannskapet :/

Undrar också hur jag tillfälligt kan stoppa fukten från att komma in i badrummet via fasaden - tänkte foga med en hel del våtrumsfog?

Bilderna visar var röret är utdraget (det är rätt över vår ytterdörr) och hur det ser ut i källaren. Röret går rakt upp från källaren.

Funderar på om jag kan hacka upp cementen runt röret i källartaket för att fukten ska torka bort.
Mattan i badrummet har inte släppt (än) så det är nog väldigt lite fukt.
 
  • 20120225_133556.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120225_133653.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var ju en lite udda lösning..

Översta bilden som visar utloppet är lite svår att tolka. Är det på vägg precis ovanför dörren??
Har du någon mindre detaljerad så att man kan se bättre var utloppet sitter?

Någon form av huv är ju det första jag tänker på, men som sagt lite svårt att se.
 
Är mörkt ute nu men jag kan "sketcha" hur det ser ut då min kamera inte är bra i mörkret :p

Svarta röret är då där röret går ut i fasaden.
Som du ser är det balkong rätt ovanför.
Röret går sen rätt ned längst med fasaden och ner i källaren under.

Vill gärna göra nått åt ljudet med, man vill ju inte gå på toa på natten för att man väcker grannarna q(;^;)p
 
  • Luftning badrum sketch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det såg lite knasigt ut. Luktar det inte skit vid dörren? Går det att dra om det hela på insidan så att du kan få ut det via taket? Det skall nog inte behövas dras rakt upp.
 
Nja har aldrig känt att det luktar nått alls, bara att det dånar som fan när nån spolar :/
Kan man ha en backventil och röret lägre än toaletten? eller blir det tok då?
 
Nån som vet om jag måste ha rör-slutet högre än toaletten? Tänkte om man kan dra en backventil nere i källaren bara?
 
Jag har sett vaccumventiler även i källarplan och krypgrund, så det förekommer.
Förutsätter ju naturligtvis en rördragning som klarar det.
En lösning med utomhusanslutning är dock att föredra, då en vaccumventil i ex. krypgrund sällan funkar helt hundra utan kan ge återkommande doftproblem.

Mycket märklig lösning du beskriver, med avluftning ovanför ytterdörren..
Det jag hade gjort initialt är ju att ansluta en 90° böj uppåt, och sedan försökt laga igen skadan runt rören (förutsatt att det inte är så mycket fukt bakom att det måste torka ut). Sedan någon slags skyddshuv över.

Men långsiktigt hade jag försökt hitta en annan lösning..
 
Om det blir lukt runt en vakuum ventil så är den trasig, släpper bara IN, inget UT
 
Ok, jag tror då jag får foga igen tills det blir varmare ute så det torkar.
Funderar på om jag kan dra om det längre fram från källaren upp på vinden. Får nog ta hit en rörmockare för att vara säker på att det blir riktigt.
Jo nog är det en skum lösning alltid, men har upptäckt nu att hela utbyggnaden nog är något av ett fuskbygge trotts att det ska vara byggt av NCC (?). Nu när snön börjat försvinna ser jag att den ordinarie husgrunden är fin medan utbyggnadsdelen vittrat bort väldigt mycket :/
 
Fick en bra lösning från en bekant som var förbi, jag leder om röret ända från källaren och sen upp till vinden, blir nog bäst att göra det så.
Men det får stå som det gör 1,5 år till för innan dess har jag inte tid. Bara hoppas fogen håller tätt så länge så jag slipper mer fukt i badrummet.
Tack för tipsen i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.