Hej alla!
Ett tag sedan var här, men här finns alltid så många kunniga människor! :)

Har en fundering om min marksten. Storyn är som såhär:

I sommars hade jag ett stenläggare här, han la ca 200 m2 sten åt mig
När jag byggde huset för 6 år sedan bad jag dem gräva ut lite extra och fylla upp där jag skulle ha sten, garageuppfart o gång, så det var gjort och det har ju sjunkit in i 5år...
Det var ca 30cm bärlager och ca 20 cm stenmjöl, så det borde ju vara en bra grund.

Stenläggaren började med att skrapa bort ca 3-4cm som blivit "jordig" av ogräset, sedan la han på ca 4-5 cm nytt bärlager(blandning mellan stenmjöl och kross typ), han rakade det och paddade, allt såg perfekt rakt ut! Sedan la han på fiberduk mot ogräs och på detta la han ca 3-4 cm stenjöl som rakades och paddades, jag tyckte fortfarande det såg rakt o fint ut. Sedan la han ut stenen, direkt på det paddade underlaget. Stenen såg raka ut. Efter des la han på stenmjöl och körde med paddan en sista gång.
DÅ plötsligt såg det ojämnt ut!

Han hade packat ihop alla sina saker och kört till nästa ställe när jag kom hem den dagen men jag påpekade ojämnheterna, han sa han tyckte det var så lite men jag proppsade på få det fixat men det slutade med jag fick ett bra avdrag på priset.

Det blev billigt men jag skulle vilja räta ut stenen lite...Vilken ände ska man börja?!?
Ska jag hyra en padda och köra över ett par gånger till eller ska jag ta bort stenen, raka av översta lagret och lägga tillbaka stenen, hamra dit dem istället?!?
Är det något grunsdläggande slarv han gjort?!

Det är både stora och små ojämnheter, en del 60 cm i diameter upphöjning en del bara så stenarna inte ligger kant i kant i höjd, lixxom olika lutning på stenen...

Det är vanliga st Eriks trumlad körbar marksten,5 cm...(Typ Jem & fix sten)

Några tipps?!?

Inser nu att det ser ganska OK ut på bilderna men man kan tex se ojämnheterna på att det är olika färg på plattorna då de torkar olika då en del är längre ner och vatten samlar sig.
Hjulspåren syns med kraftigt men det är nog mest missfärgning då vi alltid kör in bilen i garaget och således kör på exakt samma ställe...
 
  • IMG_0028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
La han på 30cm bärlager eller 3-4? Blir inte riktigt klok på det då du skriver olika. 20 cm eller 2-3cm stenmjöl?
 
20cm stenmjöl låter mycket...

Borde ha lagt mer bärlager. Men låt stenen ligga ett år till, sen lyft där det sjunkit och lägg på mer stenmjöl...
 
Aldså, det fanns från jag byggde huset minst 30 cm bärlager och 20 cm stenmjöl. Han tog bort några cm och la på nytt "bärlager" 3-4 cm, (vilket kanske var onödigt då det fanns massa redan från början), sedan duk, stenmjöl och stenen...
På gången mellan huset är det ca 2 Meter bergkross, 20 cm mindre bärlager och 20 cm stenmjöl från början, samma behandling som under hus och garage...Sedan la han på sitt...Tycker ju det inte borde vara problem med underarbetet...Kan det vara så enkelt han slarvat med sista paddningen?!? Kan man bara hyra padda och köra några varv till våren?!?
 
Tiger79: Så du menar man kan ha för mycket stenmjöl?!? Även om det sjunkt 5år plus paddning??!
 
Brukar man inte lägga max 5cm stenmjöl?
 
Hmmm...Ja...jag fick för mig det var minst 5 cm typ...Bad bara grävaren som grävde grunden fixa så jag kunde lägga sten ovan och då gjorde han som till husgrunden typ...Fast jag har ingen stenmjöl under huset när jag tänker efter...Men under garaget vet jag...
 
20 cm stenmjöl är lite overkill. Vad har du under? lera?sand?

Hur tjocka plattor ligger där? sjuor?
 
Under bärlagret menar jag då!
 
Ja, ca 20 stenmjöl la de överst när de byggde huset, sedan har del legat...Sedan tog stenläggaren bort 3-4 cm och la på något nytt bärlager och sedan några cm stenmjöl och sedan Sten...
Det är de enkla 5cm plattorna...

Aldså
Stenkross 0.5-2 m ->mindre kross 20 cm -> 20 cm stenmjöl - 4 cm han tog bort->nytt bärlager 3-4 cm, paddat->duk->Stenmjöl paddat-> markstenen..

Underst är det fet leeera! :p
 
okaj okaj.

Hade jag varit i din sits så hade jag plockat upp och rättat till dom svackorna du har.

Lägg det en centimeter högre och sen grusa ordentligt och padda det ordentligt.
 
1 cm högre?!? Du menar lägga på lite mer stenmjöl?!
 
Yes sir!

Säg du plockar upp en kvadratmeter i mitten som där har varit en svacka. Då tar du en bräda och jackar i kanterna, 4cm. Släng i stenmjöl och trampa dety lite o dra sen av det med plackan. I med plattorna och Padda ner dom.

Annars får du plocka upp allt, ta väck dina 20cm stenmjöl och fylla upp med bärlager så du endast behöver 5cm stenmjöl.

Och 5cm "körbara" plattor tycker jag själv inte är någon hit.
 
Allt hänger på underarbetet. Jag kan lägga tre centimeter tjocka stenar körbara.

20 cm är för mycket stenmjöl. Det blir homogent när det är blött och separerar när det är torrt - materialet förflyttas i sidled när det belastas.

Duk mellan gruslagren? Tok!

Det enda som återstår nu är tillfälliga lösningar eller GOGR.

Jag beklagar. Synd att jag inte lade din sten.
 
Nu har jag läst och läst!
Det verkar finnas lika många sätt att sätta sten som det finns stensättare!

Men jag kan se mitt fatala misstag här, jag har varit och grävt och insett det inte är stenmjöl som jag har tagit föregivet, det är någon kross. Jag trodde det var stenmjöl för det var det det såg ut som men det innehåller större stenar med, har kollat på nätet och det kanske är 0-16 jag har. Sedan la han mer, kanske 0-22 typ och sedan stenmjöl...Så det är inte BARA stenmjöl så att säga...Vill minnas att det var stenhårt och aldrig "kladdigt"/lerigt som stenmjöl kan bli....

Och så mer frågor då, duk mellan stenlagren rekommenderar tom Bejjer ju i deras guide?! Hur får man annars bort ogräset?!?
Men jag håller med att det är kanske det som stenmjölet "kasar" på så att säga....Ideer?!?

Och ni som vet, tills jag lägger om dem, hur nära ska man lägga stenarna?!? Mina stenar har lite "räfflor" på alla sidor och är ordentligt trumlade. De ligger helt emot varandra men refflorna håller dem isär så att säga...Ska jag lägga dem mot varandra eller ytterligare lite mellanrum?!?

Och var rekommenderar NI man har som bärlager?!? Fin makadam eller stenkross typ ?-?.

Och så kan jag tillägga att marken inte "sjunkt" sedan läggningen alls! Det ser tom bättre ut nu än när det var nylagt. Och det som syns är inte svackor utan mer "bulor", uppåt lixxom...Hur blev det så?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.