Jag skall göra ett bord av stavlimmad ek (30mm eller 40mm,har inte bestämt än).

Vilken typ av fog fungerar om jag vill att ändan skall vara en solid skiva (se bild). Jag vet laxstjärt och fingerfog skulle fungera men jag vet inte om jag kan sälja in investeringen i mallarna hemma då jag precis beställt en TS-55a. Finns det någon smart lösning ? Jag har tillgång till bra överhandsfräs om det hjälper.

En halvful lösning (som det är möjligt inte fungerar alls) jag fundrat på är 45-gradres snitt och sen vinkeljärn på insidan (det är inte kritiskt det är superestetiskt ur alla vinklar).

Och om jag skulle köpa en fogmall, vilken vill jag ha och går det att göra fogar som är bredare än mallen (se att många är 24" och jag skall ha en fog på totalt 800mm).
 
  • Screen shot 2012-02-24 at 09.22.25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bara gera 45° och sätta vinkeljärn kommer nästan garanterat inte att bli bra.Fogen kommer inte att hålla ihop på ett snyggt sätt. En väldigt enkel men i alla fall lite snyggare lösning, där du iaf inte kommer kunna se rakt igenom fogen, är att fräsa ur en fals ur den övre skivan. Så att den stående skivan täcker upp det mesta av ändträt på toppen.

Det går ju såklart även att göra en sinkfog med handverktyg. En bra såg och ett riktigt vasst stämjärn. Ek är lite extra jobbigt dock eftersom det blir typ omöjligt att vålda ihop bitarna om de inte passar exakt. Det blir snyggt om du får till det däremot =)
 
PrinsValium skrev:
Att bara gera 45° och sätta vinkeljärn kommer nästan garanterat inte att bli bra.Fogen kommer inte att hålla ihop på ett snyggt sätt. En väldigt enkel men i alla fall lite snyggare lösning, där du iaf inte kommer kunna se rakt igenom fogen, är att fräsa ur en fals ur den övre skivan. Så att den stående skivan täcker upp det mesta av ändträt på toppen.

Det går ju såklart även att göra en sinkfog med handverktyg. En bra såg och ett riktigt vasst stämjärn. Ek är lite extra jobbigt dock eftersom det blir typ omöjligt att vålda ihop bitarna om de inte passar exakt. Det blir snyggt om du får till det däremot =)
Misstänkte 45° inte var någon bra ide. Jag var inne på det du nämner om en fals. Om jag har 40mm skiva och fräser ett 20mm spår, behöver man stöta upp hela konstruktionen ytterligare då eller kommer det vara någorlunda stabilt ? (jag tänker på stabilt i sidled vad gäller den lodräta delen).

Sinkfog med handverktyg tror jag inte jag skall ge mig på.
 
Med såpass långa hävarmar får du hur enkelt som helst en alltför hög belastning på fogen. En sinkfog är bland de bättre du kan åstadkomma men ställer du upp bordet snett på "benet" så kommer den snart att börja glappa också. Ta ur en ordentlig fals och sätt vinkeljärn på insidan. Det blir relativt snyggt, stadigt och enkelt att göra.

Någon sån här typ av fog kan kanske vara intressant att titta på också. Den här borde gå att få till med en överhandsfräs och en falsfräs med lite pillande. Ett tillräckligt stort specialstål finns nog inte att få tag på.
dit337_1fd_e.jpg

Den här blir svårare..
LockMiter1.jpg
 
Jag hjälpte en kompis bygga ett liknade bord och då gjorde vi så här:

34o1x6c.jpg

Träplugg eller rundstav i mörk färg som man kan låta gå igenom det vertikala trästycket för en fin kontrast.
Träpluggen är lätt att mäta ut innan man sågar.
 
katos skrev:
Jag hjälpte en kompis bygga ett liknade bord och då gjorde vi så här:

[bild]

Träplugg eller rundstav i mörk färg som man kan låta gå igenom det vertikala trästycket för en fin kontrast.
Träpluggen är lätt att mäta ut innan man sågar.
Ja det där var ingen dum idé. Hur grov skiva/pluggar använde du ? Och är konstruktionen i princip stum för rörelser i horisontell riktning eller kan det svajja lite ?

Nu kommer ju jag att ha en långsidan och en kortsida fixerad mot en vägg så sidlänges rörelse borde inte vara ett problem.
 
PrinsValium skrev:
Med såpass långa hävarmar får du hur enkelt som helst en alltför hög belastning på fogen. En sinkfog är bland de bättre du kan åstadkomma men ställer du upp bordet snett på "benet" så kommer den snart att börja glappa också. Ta ur en ordentlig fals och sätt vinkeljärn på insidan. Det blir relativt snyggt, stadigt och enkelt att göra.

Någon sån här typ av fog kan kanske vara intressant att titta på också. Den här borde gå att få till med en överhandsfräs och en falsfräs med lite pillande. Ett tillräckligt stort specialstål finns nog inte att få tag på.
[bild]

Den här blir svårare..
[bild]
Misstänker att det är som du säger att det är knepigt att hitta ett stål som fixar det där för 30 eller 40mm skiva. Skall kika lite. Tack för tipset!

*edit* Googlade lite och visst finns det 40mm men man ser direkt att det behövs grövre maskiner och så kostar det ju http://www.toolstoday.com/p-5826-40mm-replacement-knives-for-insert-45-lock-miter-cutter.aspx. Jag hittade 1/2" bit upp till 28mm men den skall vara i en bordsfräs (vilket man kan förstå). Tror det blir svårt motivera inköp av det till lägenheten!
 
Redigerat:
Lini skrev:
Ja det där var ingen dum idé. Hur grov skiva/pluggar använde du ? Och är konstruktionen i princip stum för rörelser i horisontell riktning eller kan det svajja lite ?

Nu kommer ju jag att ha en långsidan och en kortsida fixerad mot en vägg så sidlänges rörelse borde inte vara ett problem.
38mm ekbänkskiva, 8mm pluggar. Jag tror att fogen kommer vara tillräckligt stark. Risken tror jag är brytningar pga horisontella rörelser som du skriver. Det problemet gäller nog oavsett vilken fog du väljer. Men eftersom du ska förankra bordet i väggen så tror inte jag det är några problem.
 
Brytningarna kommer väl i värsta fall från att man lyckas sparka till den vertikala skivan? Den måste nästan fixeras i golvet på något sätt, kanske dubbelhäftande tejp?
 
Bra poäng med självhäftande tejp och att det inte är garanterat fixerat bara för att skivan sitter fast. Har skissat lite vidare och jag tror jag skall ha någon form av hyll-lösning till vänster av det hela. Det kommer göra det något stabilare i sidled men tejp känns fortfarande som en bra ide.

Hyllplanen blir antagligen smalare än på bilden, har inte riktigt bestämt mig för vilken dimension jag skall ha. Tror jag även jag kommer låta dem sluta 1cm eller så från framkanten (då kan jag fräsa ett spår i båda sidstyckena och skjuta in hyllan bakifrån). Och så får det nog bli någon form av vinkeljärn eller liknande lösning för att hålla in hyllplanen till sidostyckena.
 
  • Bordsskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lini skrev:
Bra poäng med självhäftande tejp och att det inte är garanterat fixerat bara för att skivan sitter fast. Har skissat lite vidare och jag tror jag skall ha någon form av hyll-lösning till vänster av det hela. Det kommer göra det något stabilare i sidled men tejp känns fortfarande som en bra ide.
...
Förutom tejp finns ju vinkeljärn i som sitter en bit ut från sidorna. På det sättet bildar de en triangel mellan sig själva och de två sidorna. Det bidrar också till stabilitet.

--- Mats ---
 
katos skrev:
Jag hjälpte en kompis bygga ett liknade bord och då gjorde vi så här:

[bild]

Träplugg eller rundstav i mörk färg som man kan låta gå igenom det vertikala trästycket för en fin kontrast.
Träpluggen är lätt att mäta ut innan man sågar.
Jag gjorde en modell av det hela och insåg att så som jag uppfattar kantprofilerna in din skiss så får jag det inte gå ihop till en fog. Jag tycker det ser ut som om det är två exakt likadana profiler och en av dem måste väl 'sticka ut' för att passa den som har en bit utfräst ? Jag kom fram till följande:



Den bruna delen representerar en plugg i genomskärning. Vad tror ni om proportionerna jag valt ? Är lite inne på att använda mindre plugg själv, tycker det ser ut som om det blir lite lite gods kvar annars. Men jag kanske har fel ?
 
  • Screen shot 2012-03-04 at 23.37.45.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som ett Dominojobb. Kan man hyra en Domino? Det riktigt kluriga är att sätta fogen i press vid limningen.
 
PrinsValium skrev:
Med såpass långa hävarmar får du hur enkelt som helst en alltför hög belastning på fogen. En sinkfog är bland de bättre du kan åstadkomma men ställer du upp bordet snett på "benet" så kommer den snart att börja glappa också. Ta ur en ordentlig fals och sätt vinkeljärn på insidan. Det blir relativt snyggt, stadigt och enkelt att göra.

Någon sån här typ av fog kan kanske vara intressant att titta på också. Den här borde gå att få till med en överhandsfräs och en falsfräs med lite pillande. Ett tillräckligt stort specialstål finns nog inte att få tag på.
[bild]

Den här blir svårare..
[bild]
Jag har två frässtål som ger fogar som på den nedre bilden, den större fräsen skall klara 30mm iaf.
Har bara använt det lilla frässtålet till at foga 18mm skivor, blev väldigt snyggt! sen skulle jag förstärka med ett par trekantsbitar i samma träslag under bordet;)
 
Jag byggde ett soffbord av 28mm ek. Jag gerade 45 gr och kexade. Det är helt stumt. Jag tror inte jag skulle få isär det ens om jag försökte. Visserligen har jag en hylla under som styvar upp men om du ska sätta fast det i vägg på två sidor tror jag inte du behöver oroa dig. Om du dessutom fixerar vertikala delen i vägg eller golv kan du nog sova lugnt. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.