Imorgon är det dags att riva väggen. Den är i lättbetong enligt byggnadsinjengören som var och besiktigade, men jag tror att det eventuellt kan vara gammalt fyllnadsmaterial? Jag slog ett stämjärn genom väggen för att kolla och materialet är ljust (inte blått) och man kan skymta smågrus. På utsidan puts. Nu undrar jag så här i sista sekund var tusan man gör sig av med materialet. Vad jag har förstått så kan man inte kasta på vilka återvinningscentraler som helst? Jag bor söder om söder (Stockholm) och återvinningscentralerna har inte öppen telefontid under helgen.
 
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
det där är fyllnadsmassor... deponi.. de borde väll de flesta soptippar ha
 
Det där kan du slänga på vilken återvinningscentral som helst.

Högdalen kan du tippa direkt på backen, bra om du har släp och spade.
Fittja (kräver kort) får du tippa över ett staket.
 
Det ser ut att vara Lecablock.
Känner du ingen som vill ha fyllnadsmassor?
 
Tack för era svar! Det får bli Östberga då.

Lecablock, innehåller det ngt o-bra att andas in? (har såklart fixat munskydd, men ändå). Nope, ingen vän med dom behoven mig veterligen tyvärr...
 
Lär ju damma ordentligt men det är "vanligt" damm, enklaste sortens pappmask torde räcka.
 
Slacker, jag har inte varit på Östbergastationen på flera år eftersom personalen där under flera år gjort sig kända för att vara riktiga idioter samt att det är otroligt trångt där. MEN, Högdalen ligger ju bara ett stenkast bort och där är det bara att skyffla fyllnadsmassor rakt ner på backen från släpet, därefter kommer dom med frontlastern och lyfter upp det i högen.
 
Skäms och tar glatt emot 10 rapp på fingrarna - Vi reder ut begreppen här då. Jag har ju självklart helt fel.

ÅVC Vantör är den som ligger i Högdalen och den tar precis som MathiasS säger emot fyllnadsmassor - Det är dit jag åker själv så jag vet inte hur jag resonerar. Bara att skyffla av.

ÅVC Östberga är den som ligger i Årsta intill enskedefältet och den tar INTE emot fyllnadsmassor och jag kan hålla med om att personalen kan vara lite anal just där.

ÅVC Bromma har jag även besökt och dom tar INTE fyllnadsmassor, där blir man hänvisad till ÅVC Lövsta ute i Hässelby där det går prima att lämna fyllnadsmassor.

ÅVC Vanadisberget tar inte emot fyllnadsmassor och det är väl det ställe där jag upplevt mest problem med personalen. Dom har dessutom stängt från den 19December och vidare tills ett nytt avtal med entreprenören är på plats.
 
Nu börjar det likna något....:)

För egen del har jag norpat åt mig ett passerkort och åker till Botkyrka/Fittja istället. Bra personal. bra planerad anläggning där man förväntas backa upp mot containrarna istället för att stå längsmed (hopplöst när man har stort skräplass), aldrig timslång kö som det kan vara i Högdalen/Vantör. Men som sagt, kräver tyvärr passerkort från någon som bor i rätt kommun.
 
Nu har vi inte hunnit få ner hela väggen - det lutar åt Big Bag. Så här ser materialet ut iaf. Leca? Känns hårdare...
 
  • betong.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, vad upp-och-ner det blev ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.