Det låter som att det är olika uppfattningar om vart plankväggen sitter, utvändigt eller invändigt. OM det är som Joens skrivit i början, dvs ett tegelhus där man reglat upp invändigt för att få plats med lite isolering och fästa plankor på, så är det 2 olika saker. Tegel är alltid lite fuktigt. Jag förstår inte riktigt hur din luftspalt är uformad, är den uteluftsventilerad?

två problem kan uppstå när man isolerar invändigt
1- teglet fryser på vintern och frostsprängs, gäller främst äldre tegelhus.
2- utan uteluftsventilerat luftspalt avger tegelväggen fukt inåt i regelkonstruktionen. RF i tegel ca 80%, inneluften ca 60%. Om isoleringen då är tjock invändigt möter luften en kall yta i regelväggen och kondenseras. Finns då här organiska material blir det mögel.

Detta beror dock helt på vilken typ av hus du har. Jag bodde tidigare i ett riktigt tegelhus, dvs murat tegel på betongsockel, och när vi förbättrade inneklimatet använde vi samma lösning som man kan göra i en väldränerad källare. Vi rev ner treetex, slammade väggen tjockt, satte upp stålreglar, satte en tunn frigolitskiva mellan reglarna så att avstånd regel frigolit var ca 3cm, och spånskiva och gips utanpå. Öppet nedtill och upptill bakom trälist så att luften kunde strömma där och torka ut och värma upp teglet. Det blev helt ett helt annat klimat.
 
Okej, vi har inte samma konstruktion och alla hus är olika, men det är några saker jag vill att du ska fundera över. För jag talar av erfarenhet, men jag säger också att det mycket väl kan fungera, men det kan också gå snett. Som det har gjort för oss och slutnotan är inte färdigställd. Det handlar om mycket pengar, nästan ett bättre begagnat hus. Men det är å andra sidan inte bara väggarna som åtgärdas.

Utgångsläge en blåsig januaridag: Usch vad det luktar illa från väggen i vårt nyinköpta hus när det blåser från väster.

Efter besiktning och provtagning konstaterades att konstruktionen som döljer sig bakom tapeten är följande och nu går vi från insidan.

  1. Tapet
  2. Gips
  3. Spånskiva
  4. Ångspärr
  5. Regel/45mm isolering
  6. 4-5 lager gammal tapet
  7. Träfiberskiva
  8. Läkt/luftspalt
  9. Tapet/Puts
  10. Enstens tegel
  11. Puts

I Regel, träfiberskiva och läkt uppmättes höga fuktkvoter(mättat). Och stanken, den pratar vi inte om. Sitter överallt, i kläder, möbler och är svår att få bort.

Det jag tycker att Joens ska tänka på är att oavsett om man man har en läkt eller inte i sin luftspalt så blir det fukt i den om daggpunkten hamnar ungefär där och blir det fukt i den så blir det fukt i plankväggen. Annars får någon förklara för mig hur vi kunde få fukt i allt trä i vår konstruktion. Isolerar du invändigt flyttar du in daggpunkten i konstruktionen

Om man tittar på bilderna nedan så ser man att tapeten som sitter bakom en regel inte är lika grön och det tolkar jag som att regeln släpper igenom mer värme än isoleringen och därmed bidrar till att ventilera bort fukten från tapeten just där och flyttar ut daggpunkten vid köldbryggan.

Och det är nog ungefär här någonstans jag blir lite orolig över svaret från R Göran, eller våra åsikter kanske bara går isär. Jag vill tro att om man isolerar "hur mycket som helst" innanför en tegelvägg så är det som att be frosten plocka ner tegelväggen bit för bit. Lagom är okej, för lite värme måste sippra ut för att hålla borta fukten i tegelväggen annars får man förmodligen problem med slagregn och fukt som inte ventileras bort tillräckligt snabbt och spränger väggen när frosten kommer.

Som sagt sommartorparn, stenhus och tunga konstruktioner är svåra isolera. Ska man göra det helt rätt så väl enda sättet att göra det utvändigt, då kan man dra nytta av både isolering och den tunga väggens egenskaper. Men då förstör man fasaden, vi har murat upp tilläggsisolering på insidan med lättbetongblock och har en luftspalt på 15-20mm. Lite värme måste man kosta på tegelväggen så att den inte fryser, dessutom isolerar en torr tegelvägg bättre än en blöt.

Om det är bra ventilering i luftspalten fungerar det som en trävägg, men då får du nog ha så bra isolering att tegelväggen bara fungerar som ett regnskydd, men den mår inget vidare av att bara vara regnskydd.

I den ena delen av vårt hus var det inte lika illa som på bilderna och där var det nyare och bättre utfört. Allt gammalt var borta, ytterväggen putsad och en regelstomme(45mm isolering) med vindpapp på utsidan rest mot ytterväggen utan kontakt med tegelväggen och med luftspalt mellan.
Här var inget mögel, men mätningarna visade att det bara var en tidsfråga innan det kunde bli.


imgp3479l.jpg
Träfiberskiva på läkt med vindpapp med bakomvarande luftfspalt och gammal tapet på lerputs.Hur gammal är tapeten? 20-tal kanskeDet vita är mögel


imgp3480.jpg
Här syns träfiberskivan med flera lager tapet på. Den yttersta har legat i kontakt med tilläggsisolering och är i sitt ursprung vit. Nu härligt mögelfärgad.

imgp3482.jpg
Från insidan: Tapet, gips, spånskiva, ångspärr, regel/isolering, tapet(mögel), träfiberskiva, läkt luftspalt, tapet/puts, tegel.Vid mättillfälle i regel nere vid golvet var det inte bara förhöjd fuktkvot utan i princip rinnande vatten. Så blött att vi befarade att faseden läkte in vatten mellan övre och nedre plan.

imgp3483j.jpg
När vi kommit såhär långt luktade det värre än någonsin

imgp3690.jpg
Ytterväggen kvastad och ny tilläggsisolering med lättbetongblock och luftspalt. Eftersom fasaden inte har frostsprängts innan så borde den här lösningen vara ok. Vi tillåter att låter mer värme sipprar ut i grundstommen och ventilerar bort fukten

imgp3838j.jpg
Slutresultat(nästan). Ny pärlspont i tak och härligt matt färg på väggarna som luktar apelsin!
 
Jag kommer inte att isolera hur mycket som helst utan det rör sig om 45mm isolering. Tro mig att teglet kommer att få värme ändå;)
Det är luft som kommer utfrån som jag ser det i min konstruktion, den är väldigt kall iaf.

Vi behöver ju regla upp lite för att få plats med den nya elen och det känns ju lagom korkat att inte isolera när man ändå står där....
 
Ingenting är så enkelt att det är lätt att föklara. Det termodynamiken säger är ju riktigt men det finns fler synvinklar på processen i väggen. Att värmeförflyttning är en irreversibel process är väl en sak, vad som händer med kondens och kapillärkondensation över tid när kondens bildas på tegelväggens insida i luftspalten och plankväggen eller tretex fuktas är en annan.

R Göran, din plankvägg isolerar bättre och suger inte lika mycket kapillärt som tegel. Tegel isolerar inte som trä men har en helt annan värmelagrande kapacitet. Två helt skillda typer av väggar.

Så om man t ex har en tegelvägg med 1½-2 stenar tjock börjar väl behovet av isolering att minska då väggen i princip innehåller tillräckligt med värme för att klara vintern. I alla fall här nere i skåne.
 
Eller så kan det vara lagom korkat att isolera invändigt om man inte har rätt konstruktion för det! Men har du ett trähus med fasadtegel så kör på. Om du har ett tegelhus med lite invändigt uppreglat så skulle jag säga att det inte är värt risken. Kan fungera, kan gå riktigt snett och det finns ju faktiskt bättre alternativ som ger samma resultat med mindre risk, tex hås ovan.
 
När jag börjar riva i sakerna så ska jag ta en del bilder och lägga upp så ni får se mer exakt hur det ser ut.
Men jag är inte helt fel på det när vi säger att det är ett trähus med fasadtegel. Dvs mitt fel i början att det inte är ett tegelhus utan trä....

Det bjöd nog in till en del förvirring...
 
Borttaget inlägg (postade i fel tråd)
 
Redigerat:
Glöm inte att luftspalten mellan tegel och innervägg måste ha avluftning. På ett vanligt hus brukar man lämna ett mellanrum på var tredje rad med några meters mellanrum. Finns det ingen sådan får du borra upp. Man måste oxo klämma till något nät så att inte möss och getingar trivs.
 
Jag har med tilläggsisolerat ett tegelhus från insidan.
Iofs bara gavlarna på ovanvåningen än så länge.

Konstruktionen från början var inifrån och ut:
Tretex,siporex,tegel.Vet faktiskt inget om luftspalt mellan tegel och siporex då jag inte rivit så det framkommit någonstans.Varit putsat runt fönster.

Nu är det på norrsidan: 13mm golvgips, 22mm golvspån, 100 cellplast, siporex, tegel
Golvspånen skruvad genom cellplasten, pluggad i siporexen.

Södersidan hade samma upplägg men har numera: 13mm golvgips, 22mm golvspån,70mm "gul" isolering, 100mm cellplast.
Vill minnas jag satte nån bärläkt som till tak typ först genom cellplasten och in i siporexen liknande ovan men med med mindre svordomar och bättre resultat.Sen 45x45 på det och den gula emellan reglarna.

Anledningen till skillnaden var att elementet stack ut mer på ena gaveln och jag ville ha det innanför så att säga.

Visst kan man tycka man ska låta bli att isolera inifrån men när det går åt 6000kWh fjärrvärme en månad och man inte är gjord av pengar så är det inte så roligt.
30000kWh per år i nåt snitt som är svårt att uppskatta då vi bara bott här lite mer än två år vilka råkade va just kallast på länge :S

Ingen plast då jag inbillar mig att det blir fel på tegelvägg.
Inbillar mig även att väggen kan torka både inåt och utåt på detta sätt.

Vi har vad jag tror rätt torrt klimat här då RH ligger runt 35-40% när vi har runt 22° så jag är inte så orolig för att detta "tilltag" ska förvandla huset till ett akvarium med massa mögel på väggarna men framtiden får utvisa.
 
Jag har har också ett hus från 1932 men är väggarna 43cm tjocka med utifrån - puts, tegel, puts, tapet. - Kallt.

Jag är också inne på att isolera invändigt trots bättre vetande. På övervåningen där jag tänkt isolera finns ett förråd i ett hörn som gör klimatet avsevärt kallare i väggarna och det verkar ha fungerat bra i alla år. Jag har tänkt riva bort tapeten och isolera 45 mm med ångspärr. Vad tror ni om det? Hur mycket påverkar det den tjocka tegelväggen tro?
 
En sak som jag tror alla är överens om är att du ska undvika att skruva reglarna direkt mot ytterväggen.
Jag gjorde något liknande i trapphuset men på grund av utrymmesbrist så blev det bara 30mm cellplast fastskruvad med 45x45 och sen 45 isolering emellan reglarna samt sen golvspån och golvgips på det.

Min förkärlek för golvmaterial på vägg är enbart för storlekens skull.Hade aldrig fått upp fullstora gips och spånskivor på ovanvåningen och kapa det nere hade aldrig fungerat.

En sak jag noterade när jag rev ner tretexen var att vissa spikar var rätt rostiga.
Om det sen beror på att det var uppsatt innan putsen torkat eller det har tillkommit i efterhand vet jag inte.
Kan va en sak att tänka på med, jag gjorde inte det :)
Men det går ju undvika att skruva/spika i vägg om man vill.
Limma eller regla i golv plus tak istället eller en kombination.
 
43 cm tjocka väggar borde väl betyda en och en halv sten tjock vägg kanske tom med luftspalt.
Är det verkligen väggarna som är kalla? Golv och tak kanske har större behöv av att isoleras?
 
Jo det är väggarna. Jag har en lasertermometer som verkar stämma ganska bra och den visade tidigare idag när det var 0 ute att väggarna var runt 15 grader. När det var lite kallare ute förut var det runt 12 i hörnen på huset.
 
Just det. Det där med luftspalt finns inte. Vi installerade nyligen eluftvärmepump och då togs ett ganska stort hål upp i väggen- massivt tegel hela vägen... Det var tydligen 2 murarbröder som byggde huset 1932 som sedan också bodde i det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.