Hej!
Vi bygger ut huset med ca 77 m2. Platta på mark såklart.
Jag har sett votbredder på allt mellan 300 mm och 500 mm, men inga rekommendationer.
Utbyggnaden är i ett plan och innehåller garage ca 60m2 och allrum ca 17 m2.
Jag har tänkt ha 500mm bred vot för att ha maximal stabilitet eftersom dom två byggnaderna (nya och gamla huset) ska röra sig så lite som möjligt men det går ju en del extra betong då.

Gamla huset är i betonghålsten/lättbetong och står på "sockel". Nya är i trä med platta på mark.

Synpunkter?

Mvh
/C
 
Votens storlek, och hållfasthet behöver ju inte vara större än vad som krävs av husstommen som ska stå där. Dvs det skiljer mellan storlek på syll, vilken last vi talar om (konstruktionens egentyngd, våningsantal, snö och vindlast mm). Någon bör räkna på detta.

Det tips jag kan ge dig är att inte gjuta samman två konstruktioner, särskilt inte när det ena är ett trähus. Det lär bara spricka. Så sätt en liten rörelsefog mellan gammal och ny grundkonstruktion.
 
Jo, rörelsefog blir det såklart.
Byggnaden voten ska bära är en våning, snölast för sthlmsområdet. Väggtjocklek 265 mm + fasad och gips, kertobalk i takkonstruktionen.
 
En våning, träkonstruktion och i Sthlmsområde (lite snölast). Är det lätt eller tungt tak (läs plåt/papp eller betong/tegel)? Utan att räknat på din konstruktion gissar jag att det thermisol kallar normal grund borde duga för dig. Då jobbar de med 300 mm vot. Bättre då att armera ordentligt i voten och att välja en hög betongkvalitet, minst c32/40 gissar jag.

http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf

Edit: jag är amatör med endast två egengjutna plattor (husen står dock kvar).
 
Papp på taket, så det är en lätt takkonstruktion.

Vad är kvalitén normalt på betong till husgrund?
Vad betyder c32/40 och vad levereras normalt?
 
Det räcker med en C25/30 i betong kvalitet. Votens storlek avgörs också på vad det är för mark du ska bygga på.
 
Jag tycker att det är helt fantastiskt att ni kan föreskriva såväl dimensioner som betongkvalitet genom att skjuta från höften. Hade ni satt ert namn på ritningen också?
 
  • Gilla
Roadroller
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är många "inparametrar"

Markens beskaffenhet.
Linjelast.
Ev punklaster.
lastens centrumlinje på voten.
+ allt jag glömt/inte vet om.

Det ska sen matas in till ett konstruktionsställningstagande.
Votens höjd
Votens bredd
Votens armering
Votens betongkvalitet
+ allt jag glömt/inte vet om.

Men en av dessa senare parametrar är alltså en fri variabel som blir resultatet av konstruktionsjobbet.

Själv har jag "chansat" typ. Jag ger inga direkta råd åt andra. :)
 
Locke skrev:
Jag tycker att det är helt fantastiskt att ni kan föreskriva såväl dimensioner som betongkvalitet genom att skjuta från höften. Hade ni satt ert namn på ritningen också?
Jag vet att det är många parametrar att ta hänsyn till när man bestämmer betong kvalitet. I en villa platta är det främst XC klassen, men med ett täcksikt på 30 mm och cellplasten mot mark så räcker det med en C25/30. Lasterna är inget problem så länge man har en kantbalksarmering. I en garage platta däremot så rekommenderar jag att man går upp i kvalitet med hänsyn till om det ska vara uppvärmt eller inte samt tösalterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.