Nej, borra i det hade jag inte vågat göra :)

Ja, det går genom väggen och jag borde förstås ha talat om vad som finns på andra sidan. Där ligger ett badrum med kakel och klinker, så man kan inte följa det vidare. Uppvärmningen är bergvärme. Ja, jag får försöka se om jag kan hitta någon mer ritning som jag missat tidigare, men just nu känns det mest sannolikt att det är ett radiatorrör trots allt. Om det vore el är väl den mest troliga förklaringen då att det skulle vara någon form av värmekabel som man som sagt använde på 70-80-talet i betongplattor. Annars borde ju inte en vanlig elkabel bli särskilt varm.

Ska lägga örat emot och lyssna.
 
Att du med hjälp av elritningar ska se om det skulle vara en elledning (vilket jag inte tror) är nog omöjligt. Man lägger inte elledningar efter ritningar utom i mycket speciella fall, utan det som elritningen visar är ungefär vart "apparaterna" ska sitt och funktionen.
 
Jag tänkte mer om man kunde se att det var en vattenledning på en ritning, men det kanske är lika illa?
 
Är det varmt är det troligen ett rör till värmen, stäng av värmen en stund så känner du om röret blir kallt.
 
Vatten och avlopp brukar stämma rätt bra på ritningarna.

/Kent
 
Om röret går mot ett badrum/toalett kan det kanske vara ett av rören till någon kran? Eventuellt varmvattenröret då det känns varmt. Blir det någon skillnad då du spolar varmvatten i badrummet (varmare rör)? Jag tycker dock att röret ligger märkligt och konstigt böjt för att vara det.
 
Brukar hus från 1981 ha varmvattencirkulation? Om inte (vilket jag tror) så lär röret inte vara varmt förrän någon använder varmvattnet, om det nu är ett varmvattenrör.

Jag tror också på uppvärmning, och att stänga av värmen en stund borde avslöja vad röret är till för. Röret borde svalna i ungefär samma takt som elementen...
 
Tack för alla svar! Värmetestet borde ju kunna vara svaret på frågan. Ska utföra det och återkommer med rapport :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.