Mikael_L
menhir skrev:
Programmet Dimensionering på byggbeskrivningar.se kände jag inte till sedan tidigare. Det var jättebra tips! Synd bara att man inte kan räkna på ospecat virke, men förvisso förståeligt eftersom man inte har ett definitivt värde för sådant virke som kan garanteras.
C14 (K12) kan du nog använda som relativt likvärdigt med fint och rakt brädgårdsvirke utan vankanter, sprickor mycket med kvist eller andra defekter.
Virke som är sämre, dvs har en del av dessa defekter, ska nog inte alls brukas i bärande delar. :)
 
Hej,

Jag lånar tråden lite för en liknande fråga.

Ska bygga en ny lägenhet på vindsplan. Golvreglar 75*230 cc60. Längsta spännvidden ca 5m. Hur mycket, ungefär, kan jag belasta detta med innan jag får problem med nedböjningar? Tänker framförallt på risken för sprickbildningar i innertak i lägenhet under och risken för sprickor i badrum/tätskikt i badrum på vinden.

Mycket tacksam för en överslag.

Hälsningar,
Johan
 
Mikael_L
5 meter spännvidd låter i mina öron som för långt.

Jag tvivlar lite på att det klarar boverkets krav med normal last (= lätt vanlig lägenhetslast).
Jag skulle se till att få det besiktigat (över vilket skick det är i) och sen uträknat om det behöver förstärkas. Jag skulle inte våga lägga klinker på detta bjälklag.
 
Använder du limträ, cc30 och limmad golvspånskiva så kan det funka. Men jag skulle absolut låta någon expert uttala sig.
 
Hej,

Tack för snabba svar. Bjälklaget är alltså redan på plats, så detta är förutsättningarna. Dimensionerat för vindsförråd. Hus från 1939. Frågan är då om man relativt enkelt kan förstärka bjälklaget? Idag ligger det spån mellan reglarna och plank ovanpå.

Hälsningar,
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.