Man skall ju låta hantverkaren rätta till ev. fel.
Men jag funderar på att försöka komma överens med hantverkaren om
viss prisnedsättning på aktuellt arbete och byta hantverkare.
Eftersom det inte är så roligt att ha någon som man har en konflikt med jobbande
hemma hos sig - spec. när man inte kan vara där - hela tiden.
Kanhända arbetet inte heller blir så bra....
Gäller golvläggning..

Hur du erfarenhet?
 
S
ni har fått ett golv fel lagt? får man fråga vad för fel?
att ta in en nya hantverkare kan gör allt krångligare.
stoppa allt arbete tills det löst sig hur ni skall gå vidare.
 
Om jag förstått TS rätt från en annan tråd så hade TS avtalat om bilning, spackling och läggning av parkett och dessutom avtalat om att gällande toleranser skulle uppfyllas. Sen har hantverkaren inte gjort underarbetet ordentligt vilket konstaterats av en besiktningsman. Då påstår hantverkaren att det skulle krävts ytterligare två dagars jobb att jämna ut golvet för ett bra resultat, vilket TS avtalat om från första början.

Så jag har full förståelse för att TS är uppgiven och vill anlita någon annan för att få det slutresultat som avtalats, men mitt råd är att med utgångspunkt från vad som avtalats och besiktningsmannens resultat kräva att den ursprungliga hantverkaren rättar till det fel som finns och förhoppningsvis så har TS inte betalat för jobbet än.

Men har TS inget större förtroende för hantverkaren och håller inne med en summa som motsvarar kostnaden att åtgärda problemen så kanske hantverkaren inser bristerna och hellre sänker fakturan än att åtgärdar bristerna och då är det nog bäst för bägge parter.
 
mr_bygg har helt rätt.
Arbetet är "klart". Jag har betalat 3/4 av fakt.beloppet.
Jag har dokumenterat från början exakt hur resultatet skulle bli.
Tyvärr tror jag inte hantverkaren titta på denna dokumentation mer än en gång vid start.
Enl hantv. skulle vissa ojämnheter i betongen som fanns kvar efter de var "klara" med spacklingen inte märkas utan utjämnas av foamen.
Jag borde ha stoppat redan där - det gjorde jag inte utan litade på hantv. uttalande.
Nu har jag fått detta emot mig - jag "godkände" läggning av golvet.
Dels ligger det inte på mig att göra en bedömning i detta läge (innan golvet lagts) -
dels har jag ju en skriftlig dokumentation.

Om hantv. nöjer sig med nuvarande betalning - inte troligt(?) - går jag på det.
Förtroendet är rubbat. Kommunikationen brister.
 
Fast tycker att det låter sjukt att du skall klandras, för att du har litat på hantverkarens ord om att det inte var någon fara med att lägga golvet.

Det är väl han som skall sitta inne med kunskapen, som du som kund skall kunna lita på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.