Hej!
har precis köpt vårat första hus :) enplans + källare byggt 1952.

vi ska renovera hela badrummet efter dagens regler å krav, ska då byta ut den gamla gjutjärns brunnen mot plast, då komm ja att tänka på resten av vvs delarna, ska man byta dom gamla avlopps rören å vattenledningarna när man endå håller på. och det vattenburna värmesystemet. finns de nån ca livslängd på sånna rör ?

/Matte
 
Man räknar med att avlopp i gjutjärn har en livslängd på ca 60 år (plusminus kanske 20 år), så du kommer sannolikt att få byta på fler ställen inom något tiotal år. Så om du kan byta allt nu på en gång så är det ju skönt att ha det överstökat!
Jag bytte mina när de var 67 år, och för toaavloppet så var det faktiskt ganska OK rör kvar, medan de från kök och tvättstuga bara var kex! Tvättmedel och sånt fräter nog mer på rören än ren skit, skulle jag tro...

Ledningar till radiatorsystemet räknar man klarar sig längre, eftersom det bara är vatten och dessutom samma vatten som cirkulerar runt hela tiden och ganska snabbt blir av med allt syre, dvs rören oxiderar (rostar) inte lika snabbt.
 
Redigerat:
Det där är svårt att veta status på - Mitt hus är från 1949 och jag har bytt delar av systemet men inte allt ännu.
Avlopp har jag bytt min stam till köket och den var inte ett dugg sliten - Dvs, inga tydliga försvagningar i metallen och inga sprickor. Tjockleken på godset var mycket bra även i böjar där det kan slita lite extra.
Enda problemet jag hittat än så länge är utgående rör från huset till gatan där man använt sig av betongrör och dessa var av på två ställen, dock var det endast uppenbart att det var av när man grävde lös rören då godset är så pass tjockt och lite skit troligen tätat bra då marken efter utgrävningen inte indikerar doft av varken urin eller avföring.
Hela mitt vattensystem i huset är nu även det bytt ut så när som på vattenmätaren och 50cm galvat rör - Inga problem där heller, ganska mycket skit i de gamla rören och man funderar hur vattnet kan vara så gott med den smeten invändigt - Trots detta kraftiga rör utan försvagningar eller kraftig rost. Tigersågen har fått kämpa.

Värmesystemet har jag plockat bort en stam (4Radiatorer) samt expansionskärlet och kan väl säga samma där - Ingen uppenbar rost, tjockt gods och inga sprickor. Rören är grova och med en godstjocklek på 3-4mm så skulle jag vilja säga att det inte är nått fel på mitt system.

Jag kommer att byta allt VA då avlopp kommer att flyttas och läggas till för tex tvättmaskin, samt vattnet flyttas med ett nytt badrum och tvättstuga.
Värmesystemet däremot ligger i bjälklaget och det jag rivit bort än så länge har varit i sådant bra skicka att jag utan problem väljer att lämna original systemet till övervåningen på plats.
Källaren får dock nytt värmesystem då placeringen av original radiatorerna inte är optimalt.

Kortfattat - Jag skulle oroa mig över avloppet. Värmesystemet har i mitt hus visat sig vara i toppskick. Inkommande vatten likaså.
 
okej då satsar ja på att fixa avlopps biten i första hand. tackar för svaren :)

tvättstugan ligger i källaren å där är avloppet ingjutet i golvet, där vill vi lägga in klinker, då lär vi bila upp å byta den biten åxå med andra ord, känns ju dumt att behöva göre det om de springer läck efter man lagt nytt golv där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.