Jag tycker den största behållningen av programmet var ögonblicket när fuskbyggaren såg Ekdahl och han insåg att han skitit i det blå skåpet. Röstläget gick upp några toner när han såg Ekdahl.... "Heeeeiiiij" :D

Skulle vara kul att se en programserie där de hjälper de utsatta med den juridiska biten, kanske inte lika bra tv men det skulle göra destå ondare för fuskbyggarna.
 
Åtminstonde visa hur en process går till. Att bara surra om konsumentverket och ARN ger ju ingenting och de stackars ovetande tror ju att deras utslag ska skrämma en ohederlig.....är det bara jag som tycker att det är en övertro på ARN?
 
P
thomas33 skrev:
De där konfrontationerna med byggarna börjar bli mer o mer pinsamma. Händer inte något, utan byggaren tittar lite skrämt in i kameran och kör sen iväg. Ingen av dem har gett tillbaks några pengar eller försökt åtgärda felen de gjort. Är det inte bättre att de lägger ned programmet?
Jag håller helt med. E är ett skämt. Han ställer ju inte en enda bra fråga.
Förstår inte hur man kan tycka han är en bra journalist..
Och T och den där "experten" är också rätt löjliga. Säger samma sak om och om igen. Kom med något nytt..
 
Har alltid undrat vad experten från villaägarna har för väska med sig jämt? Är det till de gigantiska hörlurarna han har på sig vid konfrontationen?

Är det inte bättre att de försöker få en vettig diskussion med byggarna istället för dessa meningsfulla konfrontationer som inte ger något.
 
Snailman
TheStills skrev:
Jag håller helt med. E är ett skämt. Han ställer ju inte en enda bra fråga.
Förstår inte hur man kan tycka han är en bra journalist..
Och T och den där "experten" är också rätt löjliga. Säger samma sak om och om igen. Kom med något nytt..
E ska ju ha lärt M Birro allt han kan, och det kanske säger en hel del...:rolleyes:
 
Det värsta är att programmets snickare som ska fixa till byggfusket själva fuskar. T står sedan och säger att nu är det minsann byggt efter konstens alla regler.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Bra jobbat Daniel! Lite riktigt fakta för en gång skull :) Då kan vi lägga ner skitsnacket om att problemet bara gäller personer med utländsk bakgrund då en stor andel av de eftersökta gäller personer med helsvenska namn, så vi får väl anta att de är svenska då.
Faktan talar väl sitt tydliga språk.

Ingen har väl sagt att problemet "bara" gäller personer med utländsk bakgrund.

Programmet fuskbyggarna har två tydliga röda trådar.

Den ena är korkade konsumenter som sprider sina pengar hur som helst utan varken papper eller utfört arbete. Dom chansar på det billiga alternativet (nej alla gör inte det) och hoppas att det ska gå vägen.

Den andra, är billig okompetent utländsk arbetskraft som ligger likt en släpjolle i bakvattnet pga den första röda tråden.
 
När det gäller punkt två drar du en helt (enligt mig :)) felaktig slutsats. Det är inte att det är utländsk arbetskraft som är den röda tråden utan att den är BILLIG(och inkompetent)! Liraren i det senaste avsnittet anlitade ju inte utländsk arbetskraft (om jag kommer i håg rätt) utan lärlingar vilka oxå är billig arbetskraft. Det upplägget har ju förekommit i flera av de tidigare avsnitten av fuskbyggarna.
 
Thomas Lundquist
noone70 skrev:
När det gäller punkt två drar du en helt (enligt mig :)) felaktig slutsats. Det är inte att det är utländsk arbetskraft som är den röda tråden utan att den är BILLIG(och inkompetent)! Liraren i det senaste avsnittet anlitade ju inte utländsk arbetskraft (om jag kommer i håg rätt) utan lärlingar vilka oxå är billig arbetskraft. Det upplägget har ju förekommit i flera av de tidigare avsnitten av fuskbyggarna.
Missade att skriva (inte alla). Helt rätt var det lärlingar i senaste avsnittet.
Men jag fasthåller absolut att den andra röda tråden är billig okompetent utländsk arbetskraft.

Det är hur som helst inte en helt felaktig slutsats.
 
Redigerat:
Jag är lite nyfiken på nästa program...verkar som det skulle handla om mycket elarbeten där :)
 
Thomas Lundquist skrev:
Den ena är korkade konsumenter som sprider sina pengar hur som helst utan varken papper eller utfört arbete. Dom chansar på det billiga alternativet (nej alla gör inte det) och hoppas att det ska gå vägen.

Den andra, är billig okompetent utländsk arbetskraft som ligger likt en släpjolle i bakvattnet pga den första röda tråden.
Jag kan tycka att det är rätt förmätet av dig att kalla konsumenter som drabbas av oseriösa hantverkare för korkade även om det uppenbarligen krävs både en hyfsad kunskap om arbetet som ska utföras och en insikt att det tyvärr finns allt för många oseriösa, slarviga eller fullständigt okunniga "hantverkare" i branschen för att välja rätt och slippa att bli blåst.

Sen är jag inte lika övertygad om din upprepade uppfattning av att det bara är billig utländsk arbetskraft som ligger bakom alla problem och fuskbyggen som vanliga "korkade" konsumenter råkar ut för. Ett av alla problem jag ser med programmet att de bara tar upp extremfall där det är helt uppenbart att det handlar om aktörer som knappast vet vad de håller på med eller av någon outgrundlig anledning medvetet gör ett katastrofalt arbete. Jag skulle nog till och med gå så lång att påstå att en normalhändig medlem här på bygga hus som har ett genuint intresse att sätta sig in i arbetet som ska göras skulle göra ett bättre jobb höggradigt berusade än vad flera av de så kallade hantverkarna mäktat med:x.

Så, som jag sag tidigare skulle det vara mycket mer intressant att granska kanske något mindre spektakulära fall som är betydligt mer vanliga där det "bara" gåt lite snett, men där hantverkaren eller husföretaget inte vill ta något ansvar trots uppenbara fel.

Jag kanske bor i fel region eller bara har fel bekanta runt om i landet, men jag har hört om många som drabbats av problem med hantverkare, inklusive mig själv, och ingen har varit av utlänsk härkomst så jag har svårt för din tes att de flesta problemen i branschen kommer från utlänska hantverkare, men har du annan statistik som styrker din uppfattning så får jag kanske ompröva min uppfattning.
 
mr_bygg skrev:
.

Jag kanske bor i fel region eller bara har fel bekanta runt om i landet, men jag har hört om många som drabbats av problem med hantverkare, inklusive mig själv, och ingen har varit av utlänsk härkomst så jag har svårt för din tes att de flesta problemen i branschen kommer från utlänska hantverkare, men har du annan statistik som styrker din uppfattning så får jag kanske ompröva min uppfattning.
I princip är det bara svenska hantverkare och inte köpare som brukar bunta ihop alla utan svenska pass o kalla dom billiga i dåliga. Det är knappast något som vi som köper hantverkstjänster ibland behöver bry oss om. Jag har haft båda kategorierna och det är bara några av dom svenska som klantar till det.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Jag kan tycka att det är rätt förmätet av dig att kalla konsumenter som drabbas av oseriösa hantverkare för korkade även om det uppenbarligen krävs både en hyfsad kunskap om arbetet som ska utföras och en insikt att det tyvärr finns allt för många oseriösa, slarviga eller fullständigt okunniga "hantverkare" i branschen för att välja rätt och slippa att bli blåst.

Sen är jag inte lika övertygad om din upprepade uppfattning av att det bara är billig utländsk arbetskraft som ligger bakom alla problem och fuskbyggen som vanliga "korkade" konsumenter råkar ut för. Ett av alla problem jag ser med programmet att de bara tar upp extremfall där det är helt uppenbart att det handlar om aktörer som knappast vet vad de håller på med eller av någon outgrundlig anledning medvetet gör ett katastrofalt arbete. Jag skulle nog till och med gå så lång att påstå att en normalhändig medlem här på bygga hus som har ett genuint intresse att sätta sig in i arbetet som ska göras skulle göra ett bättre jobb höggradigt berusade än vad flera av de så kallade hantverkarna mäktat med:x.

Så, som jag sag tidigare skulle det vara mycket mer intressant att granska kanske något mindre spektakulära fall som är betydligt mer vanliga där det "bara" gåt lite snett, men där hantverkaren eller husföretaget inte vill ta något ansvar trots uppenbara fel.

Jag kanske bor i fel region eller bara har fel bekanta runt om i landet, men jag har hört om många som drabbats av problem med hantverkare, inklusive mig själv, och ingen har varit av utlänsk härkomst så jag har svårt för din tes att de flesta problemen i branschen kommer från utlänska hantverkare, men har du annan statistik som styrker din uppfattning så får jag kanske ompröva min uppfattning.
Jag tycker inte att det är förmätet av mig att kalla konsumenter som förskottsbetalar ut 800.000 tex till en klåpare för korkade. Det är väl bara att inse fakta.
Dom tror i sin iver att det kommer att bli ett lyxslott till halva priset.
Men som så oftast brakar hela luftslottet ihop.
Så länge konsumenter har detta beteende så kommer underhållningsprogrammen att pågå.

Eftersom jag är för ett öppet Europa och mänskliga rättigheter så ska jag inte skriva "utländsk" mer eftersom det misstolkas och om det är medvetet eller omedvetet vet ni bara själva.

Jag tycker det är bedrövligt att man inte kan föra en seriös dialog om dom faktiska problemen.
 
Matti_75 skrev:
Det värsta är att programmets snickare som ska fixa till byggfusket själva fuskar. T står sedan och säger att nu är det minsann byggt efter konstens alla regler.
Ta gärna några exempel.
Är alltid bra att veta hur man inte ska göra nånting ifall det blir aktuellt nån gång.
 
Blindnit skrev:
Ta gärna några exempel.
Är alltid bra att veta hur man inte ska göra nånting ifall det blir aktuellt nån gång.
Även jag har noterat det vid några tillfällen, men jag kan tyvärr inte dra mig någon specifik till minnes, annat än i ett annat program TV-program. Eller, nu blev jag osäker, har fuskbyggarna installerat skumisolering i något program, i ett hus som hade öppet upp i nock från entreplan? Måste vara ett par år sedan eller så. Då gjorde man i alla fall en felaktig installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.