Jag har dragit in ett nätverk i mitt 80-talshus när vi byggde om nedervåningen. Alla 17 kablarna (KAT 6) mynnar ut i ett litet metallskåp som elektrikern tyckte var fiffigt att ha. Där slutar de i två patchpaneler (12+12 platser). Nu skall jag fixa en switch att sätta in i samma lilla skåp, jag har hittat en 24-portars som verkar passa bra.

Nu till problemet: Switchen kommer att sitta precis under patchpanelerna, d v s det behövs bara 10-20 cm långa patchkablar. Var får man tag i det? De kortaste jag har hittat är 50 cm, och 17 sådana öglor får nog inte plats i mitt lilla skåp.
 
Skall man köra 5e om man har 6 i resten av nätverket?
 
Kjell.com har 25 cm kablar, dock cat5e
 
Tragisk tvåa på den bollen :)
 
Skogsbullen skrev:
Skall man köra 5e om man har 6 i resten av nätverket?
Du klarar lätt gigabit på 5e (speciellt på så kort avstånd), men hittar du 6or i rätt längd är ju det att föredra
 
Att jag inte tänkte på det, direktronik har ju 20cm patchkablar

LÄNK
 
Mikael_L
dustinhome.se brukar ha rätt mycket grejer.
Men jag kollar inte, deras hemsida suger numera ... :)

Annars är faktiskt direktronik som nsiak länkade till en kanonleverantör.
Passa på och köp allt annat du kan tänkas behöva i samma order.
 
Jag tror inte det går att hitta färdiga patchkablar kortare än 20 cm.

Skogsbullen skrev:
Skall man köra 5e om man har 6 i resten av nätverket?
Om det inte stör ditt ordningssinne för mycket så köper du patchkablar i 5e och är nöjd. Du lär ändå inte märka någon skillnad mot cat 6 överhuvudtaget.
 
En ide är ju att pressa egna, kosta nog inte så mycket, men det kan ju ta lite tid...
 
Direktronik verkar vara ett bra ställe. 20 cm kablar skulle nog fungera. Tack för tipset!
 
Jag beställde en bunt sådana på Ebay UK för ett par år sedan, kostade typ 1/5 av svenska priser.

Det är inte bara på byggmaterial och verktyg vi blir lurade i Sverige...

/fth
 
annars köp verktyg och kontakter och tillverka rätt längd själv
 
Mikael_L
Ja när directronic tar 12:90 /st så skulle jag själv aldrig tycka det är värt det.

Men vi är alla olika. :)
 
Om man ger sig på att klämma egna patchar med så korta avstånd utan att ha koll på tvinningen av kardelerna, så är man ute på tunn is. Köpekablar rekommenderas. Tänk också på att Cat6-patchar sällan går att böja så tight att man klarar sig under 1m längd på dem. Lite som PEX-rör :D

Observera att Gigabit-indikering på en switch eller dator inte innebär Gigabit-hastighet i nätverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.