Jag skall bygga nytt och har hela tiden tänkt borra för bergvärme.
Men på tomten jag nu köpt får man inte borra för de.

Vad har ni för tips och erfarenheter?

Huset kommer bli 240 kvm i byggyta, inklusive ca. 40 kvm garage.

//Challe
 
Du måste nog ange lite mer om förutsättningarna. Var kommer huset att byggas (stor skillnad mellan Malmö och Kiruna)? Stor eller liten tomt, finns det utrymme för jordvärme, sjövärme? Är ved som huvud eller stödsystem ett alternativ, eller måste systemet vara helt självgående? 240 m2 i ett plan låter väldigt mycket?
 
Jag bygger i Göteborgs trakten. 240 kvm totalt, 120 i ett plan. Tomten är inte större än 540 kvm.
 
Ett helt självgående system är att föredra.
 
Och fjärrvärme är inte ett alternativ?

Min tanke blir då en Luft-Vatten VP, golvvärme och självklart FTX. Personligen skulle jag inte vilja vara utan en eldstad, men det är ju jag det.
 
Skulle helst vilja ha ett annat alternativ än luft/vatten då det är en ganska utsatt miljö nära havet.
Tanken på en utedel i den miljön gillar jag inte riktigt.

Jag vet inte riktigt hur det funkar med en frånluftsvärmepump.
Med tanke på borta osv.
 
FrånluftsVP kan fungera bra om du har någon annan värmekälla som kan "mata" den. Men det kan också funka som vattenburen elvärme, eftersom den bara återvinner energi från det varma huset. Tillbaka till min personliga åsikt, eldstad och frånluftsVP kan vara bra.
 
S
berg och markslingor är helt uteslutet? Kompaktkollektor i marken? grundvattenvärme?
 
Bekvämlighet kostar, låter som elvärme är enda alternativet för dig.
 
S
jensaro: hur tänkte du nu?
Om markvärme är helt uteslutet, även kompaktkollektorer, grundvattenvärme osv, så skulle jag satsa på luft/vatten, om det också går bort så skulle jag satsa på frånluftvärmepump
 
sad_ant skrev:
jensaro: hur tänkte du nu?
Om markvärme är helt uteslutet, även kompaktkollektorer, grundvattenvärme osv, så skulle jag satsa på luft/vatten, om det också går bort så skulle jag satsa på frånluftvärmepump
Ja, kan så vara. Men det är ju i praktiken elvärme, eller hur!?

Mina erfarenheter (från norr förvisso) är att frånluftsvärmepumparna ger en ganska marginell besparing. Och som sagt, är merparten av den tillförda värmen el så kallar jag det elvärme. Elvärme är kanonsmidigt, bara att vrida på så blir det varmt och dom varna till och med på radion innan värmen försvinner. Min panna måste jag sota ibland och se till att det finns bränsle, och ingen varnar mig i förväg för ev. stopp...

Men det har sitt pris, ett pris som fyrdubblats sedan 2002.
 
Ett tips om du har liten tomt men inte är sugen på luft/vatten är att kolla på direktförångande markvärme. Finns några olika fabrikat på marknaden men jag har en från megatherm, zirius kallas den (googla för att hitta mer) fungerar bra och kräver inte mer än ca 150m2 grävbar yta. Kolla bara vilken jordtyp du har först. Är det geggamoja får du som jag har förstått det bäst verkningsgrad men kan få jobba ett tag med att din gräsmatta skall var jämn.
 
Pannlampa skrev:
Ett tips om du har liten tomt men inte är sugen på luft/vatten är att kolla på direktförångande markvärme. Finns några olika fabrikat på marknaden men jag har en från megatherm, zirius kallas den (googla för att hitta mer) fungerar bra och kräver inte mer än ca 150m2 grävbar yta. Kolla bara vilken jordtyp du har först. Är det geggamoja får du som jag har förstått det bäst verkningsgrad men kan få jobba ett tag med att din gräsmatta skall var jämn.
Fantastik grej om den bara kräver en bråkdel av ytan mot vanlig jordvärme. Hur kommer sig detta!?:x
 
jensaro skrev:
Fantastik grej om den bara kräver en bråkdel av ytan mot vanlig jordvärme. Hur kommer sig detta!?:x
Istället för att pumpa runt en brinevätska i plastslang som sen för över värmen till gasen i kompressorenheten skickar den runt gasen direkt i mjukgjorda kopparrör i marken därav namnet direktförångning, gasen tar upp värmen ur marken direkt.
Problemet som kan komma om man har väldigt lerig mark är att eftersom man tar ut så mycket värme ur en relativt liten yta så blir marken så kall 1m under ytan att den fryser vilket kan resultera i att gräsmattan blir ojämn så kallad tjälskjutning (stavning?)
Jag har inga problem med det alls då jag har sandjord, om man får det kan man åtgärda det när gräsmattan har satt sig ordentligt men man får leva med att gräsmattan är lite ojämn något år.

Eftersom systemet även har direktkondensering får du massvis av varmvatten utan att värma med tillskottsel eller hålla på med legionella körning.
I min acctank just nu är det 38 grader i botten och 85 grader i toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.