Jag bygger ett nytt hus och där kommer ett dubbelgarage med elportar att sitta ihop med huset och där har jag tänkt att larma dörrar och ha en IR. Kommer att ha lite förvaring i garaget.
Larmet är ett DSC 1864.

Jag håller på att klurar på hur man skall larma på när man åker iväg med bilen.
Om man har en fjärrkontroll så kan man lätt slå på larmet och ha en fördröjd sektion i garage delen och åka ut och stänga porten. Men hur vet man att huset verkligen blev larmat?
Hade varit bra om man kunde få en respons ifrån larmet att huset är larmat. Det finns ju en statusmodul PC5601 som man kan se statusen med det känns inte tryggt att sätta den på utsidan för då är man tvungen att dra ut DATAKOM kablarna. Och då kan ju någon kortsluta de och då vet man ju inte vad som händer med larmet?

Jag han ingen knappsats i garaget utan den sitter i groventrén som är mellan garage och hus delen.

Har även funderat på att ha ett relä som bryter strömmen till portarna när larmet är på så de inte kan åka upp när det är larmat, kanske är överkurs?

Är det någon som har en bra ide/lösning?
 
Du kan ju alltid sätta en liten lampa över en pgm och dra fram? Om du inte använt alla redan då är nog statusmodulen det lättaste, därefter ett 5204 så får du fler pgm-utgångar ?
Om du ska köra med fjärr kan du ju använda en knapp för att öppna porten och slippa en extra kontroll :)

//J
 
Diod eller relä plus lampa drivna från en PGM tycker jag också är en bra lösning på det hela.
En vanlig PGM driver väl 50ma så det räcker ju till en rätt hyffsad diod eller två
 
Pratar fjärrkontrollerna samma "språk" så man kan styra både larm & port? Porten jag skall ha är en Hörnmann PLU40 med automatik.
En diod på utsidan av garaget funkar ju bra om det är mörkt men när det är soligt så är det lite svårare att se.
Jag har spottar ovan varje port, kanske kan man ansluta dem till en PGM/relä som blinkar några sekunder på ett speciellt sätt när man larmar på och på ett annat när man larmar av, ungefär som ett bil larm.
Om man nu kan styra en pgm så.
 
Nej, det gör dom säkert inte, men du kan till 99% sätta tryckknapp på porten med, reläkoppling mot en pgm hade eliminerat en fjärrkontroll :)

Jag vill minnas att det går att få siren att tuta till en resp två gånger vid tillkoppling/frånkoppling men du kan få pgm att dra i två minuter efter tillslag/frånslag om det kanske vara något?
 
Redigerat:
Bell bekräftar tillkoppling och frånslag utan problem.

Tror också att två min signalen på en PGM plus relä/kontaktorstyrning kan vara något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.