Får man sätta upp arbetsbodar på prickad mark och bo i dem under byggnadsperioden?
 
Ja om du söker bygglov och får det beviljat... Gissa vad svaret från kommunen kommer att bli :)
 
Vet dom som har byggt garage först innehållande en liten lägenhet som dom bott i under byggtiden...
 
Arbetsbodar behöver ej bygglov då dessa klassas som flyttbara.
 
Matti_75 skrev:
Arbetsbodar behöver ej bygglov då dessa klassas som flyttbara.
Klistrar in ett svar från villaägarna i en liknande fråga;

Det krävs bygglov för alla byggnader. En byggnad är vanligtvis en varaktig konstruktion av tak och väggar, så stor att människor kan uppehålla sig i den. Det krävs inte att en byggnad ska vara fast förbunden med marken. Husvagnar, redskapsvagnar, husbåtar och kiosker på hjul kan därför under vissa omständigheter betraktas som byggnader. När man bedömer om en husvagn ska betraktas som byggnad, tar man hänsyn till hur den används, ställts upp och varaktigheten i användningen. I och med att husvagnen ska stå på tomten ända till i vår, krävs bygglov.
 
Jag har då aldrig behövt bygglov för mina bodar.
 
Matti_75 skrev:
Jag har då aldrig behövt bygglov för mina bodar.
Säkert olika i olika kommuner,

och givetvis beroende på om man frågar eller inte:cool:
 
"byggarna" behöver någonstans att fika och byta om och duscha...sen behöver dem ett mötesrum och någonstans att vila. sen om byggherren använder "hälsar på" gör inget.
 
Klistrar in från Gislaveds kommun

Byggbodar
Byggnader som människor kan vistas i är normalt bygglovspliktiga. Regeringsrätten har dock i flera domar tagit hänsyn till bland annat varaktigheten av användningen vid bedömningen av om en byggnad är bygglovspliktig. Didon m. fl. kommenterar detta på följande sätt:
"Tillfälliga anordningar som valstugor, lottstånd . lär dock inte betraktas som byggnader." Didon 8:6
Ett beviljat bygglov innefattar därför även uppställning av erforderliga byggbodar i direkt anslutning till det pågående bygget. Senast i samband med byggnadens/byggnadernas ianspråktagande skall byggbodarna avlägsnas.
En byggbod som ställs på allmän plats kan dock vara tillståndspliktig. Exempelvis kan tillstånd från polismyndighet, kommunens tekniska förvaltning etc. behövas.

Slutsats
Så länge du ställer dom på din egen tomt så krävs inget bygglov.
 
Slusats!!: Så länge du ställer den på egen tomt behövs inget bygglov under tiden du bygger ditt hus.
(Men bara som byggbod. Ska du sova där krävs bygglov.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.