Hej alla!

Om följande fråga tidigare har ställt ber jag om ursäkt och vore tacksam om ni kunde hänvisa mig till aktuell tråd!

Jag vill börjar med att säga att inget el arbete kommer att utföras av mig personligen då jag ej känner mig 100 %. Därför låter jag en fackman göra det. Men jag vill ändå höra Er åsikt om det hela! Även vatten överlåter jag till någon annan. Resten gör jag själv :D

Jag bor i en lägenhet där det finns en 3 fas-25A säkring in till köket. Där finns ett gammalt spis/ugn som är inkopplad. Resten av "belastningar" (heter det så?) är på 1 -fas. Köket har 1 st 1-fas som den delar med belysningen och vissa uttag i hallen (dvs köket har inte en separat 1-fas "belastning" för sig själv"). Det händer ofta att proppen går (det är en automatsäkring), vilket beror på att vi har massa köksutrustning.

El-krävande apparater som ska in i det nya köket är:
Enkel kyl/frys (dvs ej dubbla)
Belysning under överskåp (separat brytare) (dessa kommer dock att vara LED)
Belysning ovanför överskåp (totalt 420 W) (separat dimmer till denna) (jag gillar ljus :D)
Ugn i högskåp (230 V)
Induktionshäll (230V)
Minst 2x3 uttag under överskåp för inkoppling av ex vattenkokare, brödrost, mixer, kaffekokare... etc
Köksfläkt

Hur många "belastningar" tycker ni att elektriker ska dra för att det ska finnas tillräckligt med kräm utan att proppen går när man kör apparaterna samtidigt (vilket man sällan gör iofs)

Som ex kan jag nämna hur det ser ut hemma hos mina föräldrar: (är ett hus med lagomstor kök)
13,14,15 --> Spis
4 --> kyl
5 --> frys
22 --> köksbänk, spisfläkt
24 --> Uttag: groventre, sovrum, kök
27 --> Belsyning: Vardagsrum, kök

Hos de går proppen väldigt sällan .

Tack på förhand!

MVH

Samuel
 
Mikael_L
Du behöver en helt egen grupp för:
Spis eller häll, 3-fas grupp, 5g2,5 avsäkrad 16A, 20mm rör.
Ugn 1fasgrupp, 3g1,5 eller 3g2,5 avsäkrad 10 eller 16A ,16mm rör.
Diskmaskin, 1-fasgrupp, 3g1,5 avsäkrad 10A, 16mm rör.
(Du nämner inte DM, men det drar du givetvis ändå, om du ändå håller på. Uttaget ska placeras i skåpet bredvid (diskbänksskåpet)

Kyl och frys drar man väldigt ofta på egen grupp, eller t.o.m som hos dina föräldrar 2 st separata grupper.
Jag valde att sätta dom på en grupp tillsammans, men inget annat på den gruppen.
10A, 16rör.




Sen har du belysning, diverse vägguttag och andra laster.
Dessa kombinerar du lämpligtvis lite med varandra.
Men dra minst två olika grupper till olika vägguttag, och tänk redan nu på hur du ska använda köket.
Annars går säkringen när du t.ex. kör vattenkokaren och micron eller vattenkokare och brödrost samtidigt.
Jag har en separat grupp till all belysning i köket, inkl VU ovanför fönster.
(Fast bänkbelysning under ett överskåp går på en uttagsgrupp, då det även är ett uttag i armaturen, och en eventuellt blivande belysning ovanför kökshalvön kommer hamna på en uttagsgrupp).
Sen har jag uttag i övrigt spridda på tre olika gruppsäkringar.

Det finns inga facit här, utan det blir olika i alla kök.
 
Redigerat:
Av de saker du räknat upp så är det bara ugnen och induktionshällen som är stora förbrukare. Till ugnen bör man dra fram en enfas 16A grupp (betyder 2,5 kvmm trådar). Till hällen bör man dra fram en 2 eller 3 fas grupp, på 16A.

Men sedan kommer min undran: Diskmaskin?, den bör i så fall ha en egen 10A grupp. Mikro?, den bör i så fall ha en egen 10A grupp.

Kyl o frys drar väldigt lite, ur belastningssynpunkt finns det ingen anledning att ha dem på egen grupp, men många vill ha ene egen grupp till kylo frys, för att minska risken att de blir strömlösa när något annat löser ut säkringen. Andra menar precis tvärtom, om man låter kyl o frys på samma som ex. takbelysningen så märker man om de blir strömlösa. Så som sagt tycke o smak.

När det gäller uttagen i köket så bör man om möjligt ha dem fördelade på flera säkringar.

En 10A grupp kan ge 2300W (10A * 230V). En kaffebryggare drar typiskt 1000 1500w. En vattenkokare kan dra 2300w (finns de som drar 3000w). En brödrost ligger också typiskt på över 1000W.

Enkelt utryckt så drar allting som alstrar värme stora strömmar, medan en elvisp eller lampa drar (i sammanhanget) försumbara effekter. I många familjer kör man ofta vattenkokare till Te, kaffebryggare, och brödrost samtidigt till frukost, då är det bra om dessa kan delas upp på minst 2 säkringar (gärna fler).

Du skrev att hällen går på 230V. De flesta (Inte alla hällar) går att koppla om för drift på en, två eller tre faser. De går fortfarande på 230V internt, men man fördelar alltså effekten på flera faser. Efterssom du nu har 3 fas in i lägenheten så bör man utnyttja detta och driva hällen via en 2 eller 3 fas grupp. Det ger jämnare belastning på dina huvudsäkringar, Alternativt om man prompt skall köra den på enfas så får man dra fram en kabel med 4kvmm trådar och säkra den för 20A. Då klarar man teoretiskt fortfarande inte den högtsa effekt hällen kan dra, men den drar ytterligt sällan max effekt, och då oftast under så kort stund att säkringen tål överbelastningen.

Och som sagt en diskmaskin drar typiskt mer än 2000w medan den värmer diskvattnet, den behöver en egen 10A grupp. Uttagen kan gärna dela säkring med belysningen.
 
Aldrig fel att ha micro på en egen heller om man ändå håller på.
 
Tack alla för snabba och uttömande svar!
Jag har försökt sammanfatta era förslag till bild. Stämmer det?

Givetvis ska jag ha diskmaskin också.
Ang. mikro ska jag köpa en kombiugn som är en ugn och mikro i samma, dvs jag kommer inte kunna använda de båda funktionerna samtidigt.
Hur ska jag göra med fläkten?

MVH

Samuel
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Fläkten sätts lämpligen på valfri grupp för uttag eller belysning.
Där det blir minst jobb att dra rör, typ.
 
På bilderna saknar jag uttag vid bänken i närheten av hällen. Fundera på att du kanske vill köra en stavmixer direkt i en gryta på hällen, eller att alla ytor vid diskhon är belamrade med disk efter en middag, du skall vispa grädde till deserten. Bänkskivan vid hällen är minst belamrad, men inget uttag för vispen.

Om du vill undvika uttag i väggen där så kan du ex. ha ett infällt uttag i sidan på skåpstommen till höger om spisen.

Även inne i hörnet. Där känns som en bra plats för ex. en kaffebryggare, lite ur vägen. Då är det synd om den måste ha en kabel "i luften" till uttag under skåpet.
 
hempularen skrev:
På bilderna saknar jag uttag vid bänken i närheten av hällen. Fundera på att du kanske vill köra en stavmixer direkt i en gryta på hällen, eller att alla ytor vid diskhon är belamrade med disk efter en middag, du skall vispa grädde till deserten. Bänkskivan vid hällen är minst belamrad, men inget uttag för vispen.

Om du vill undvika uttag i väggen där så kan du ex. ha ett infällt uttag i sidan på skåpstommen till höger om spisen.

Även inne i hörnet. Där känns som en bra plats för ex. en kaffebryggare, lite ur vägen. Då är det synd om den måste ha en kabel "i luften" till uttag under skåpet.
Jag har funderat en del kring att ha uttag nära hällen. Anledningen till att jag tvekat är att jag ogärna vill borra i kaklet och vill ha kvar den "cleana" känslan.
När du pratar om infällt så antar jag att du menar "powerport". Tycker att de är så vansinnigt dyra. Dessutom förstår jag inte hur de får plats. Om jag har den till höger om hällen hur gör jag med draglådorna? ska man såga ut plats för porten?

MVH

Samuel
 
Redigerat:
Du skulle ju kunna ha ett sånt där uttag i lådan som man har till badrumsinredningar kanske.
 
Glufsglufs skrev:
Du skulle ju kunna ha ett sånt där uttag i lådan som man har till badrumsinredningar kanske.
Hur ser ett sådant ut?

MVH

Samuel
 
En sak som jag precis kom på är att jag ändå ska ha en strömbrytare (för ljuset under överskåp) och dimmer (för ljuset ovanför överskåp) när man kommer in. Alltså till höger om fläkten. Då kan jag likväl installera ett fyrfack kombinationsram och då har jag plats för 2 uttag? Känns väl som den vettigaste lösningen?
 
Med infällt menar jag att man sätter en dosa på sidan av bänken en bit under skivan, och monterar ett vanligt uttag där. Det finns ROT dosor som bara är 35mm djupa. Man får kolla så den inte kolliderar med mekanismen för lådan (om det är lådor i den stommen).
 
Enklast är om du googlar fram lite badrumsinredningar, jag har själv inga länkar tyvärr.....om ingen annan här har bilder att visa.

Enkelt sagt kan man säga att uttaget sitter i lådan med en "flexibel" kabel som sitter i dosa i väggen på det infällda ledningarna.
 
Detta kan tänkas vara ett alternativ som man kan montera i bänkskivan. Men då blir det nog jobbigt med smuts som samlar sig i fogarna och så.

http://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-envags-med-lock?category_id=458

Det är nog bäst med kombinationsram som sagt med 2 extra platser för uttag vid entren när man kommer in. Och så en hörnbox vid vägghörnet så man kan koppla in kaffemaskin etc utan att kablarna "hänger i luften" som någon nämnde....

Tack för hjälpen allihopa!

MVH

Samuel
 
Om det inte skulle vara störande för dig så skulle man väl kunna sätta en hörnbox och fästa den i skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.