Hubbe2 skrev:
Risken med att termografera sitt hus själv är att man kan jaga läckor som inte finns.
Glas och metall kan spegla strålning istället för att visa sin egen temperatur. Dvs vinkeln på kameran ger olika värden beroende på vad som reflekteras. Står man exempelvis underifrån och termograferar sitt hus så kan fönster visa massa minusgrader, då är det himlen som reflekteras. Fönsterbleck är också luriga, pga vinkeln och ytan.
Det där märkte jag av en slump när värmekameran visade en siluett av mig själv som reflekterats i kylskåpsdörren, på flera meters avstånd:x
 
Andra fenomen som man inte är uppenbara för den oinvigde är att vissa material är helt genomskinliga i IR-området, exvis många plaster. En svart sopsäck ser man rakt igenom med långvågig IR liksom kläder i polyester (tips till kvinnor att hålla sig undan..)
 
Har lånat en Flir av en bekant som är prylbög och tycker det är riktigt bra. Håller nu på att isolera huset inifrån och kan direkt se var jag slarvat. Inge kul att se detta när man satt upp skivorna...
 
Vi fick leta värmelekage lite med värmekameran i skolan och då satte vi eltejp där vi siktade på för att kunna ställa in rätt densitet... 0.95 är el-tejp så ni vet... Annars måste man ställa om kameran för vart material man använder + att el-tejp kan man ha i fickan... Vet inte hur noga ni är med att mäta men vi skulle tex få fram lite mer exakta siffror inte bara förbättra... Ps man kan lätt bli lurad av bilderna så när ni fottat och inte riktigt kan tolka bilderna så se om någon som jobbat med det kan kolla över det lite snabbt för en billig peng... Värmekameran ser ju allt från överbelastade elkablar till vattenläckor =)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Det brukar finnas en emissivitetstabell i bruksanvisningen till kamerorna, annars kan man tex använda denna om man är intresserad av mer exakta värden.

Vill man mäta noggrant så räcker det dock inte att ställa in rätt emissivitet, man måste även ha koll på reflekterad strålning som Hubbe2 skrev, så Puttes tips om eltejp är inte så dumt om man mäter på något med e mindre än 0,8 - 0,9.

När det gäller att leta värmeläckage i hemmiljö räcker det dock att undvika metallytor.

Som Putte 81 nämner är en värmekamera även utmärkt för att leta efter vattenläckage. En applikation är platta papptak. Områden där det står fukt/vatten under pappen är kallare på eftermiddagen och ofta varmare på morgonen.

Har man en kamera hemma kan man även passa på att inspektera alla argonfyllda fönster om nan har sådana. Fönster där gasen läckt ut är tydligt varmare på utsidan.
 
lånade hem en värmekamera från jobbet (används som kamera för våra rökdykare)

och till min stora glädje är det huvudsakligen där jag inte åtgärdat isoleringen som huset läcker värme.

vinden är inte isolerad ännu (vilket syns) och kommer isolera gavlarna innifrån då jag vill öppna upp till nock i ett av rummen och den andra delen av huset kommer bli vind (dock uppvärmd sådan, vilket den ändå är nu ;) )
bild-1.jpg

bild3.jpg

grunden vid pannrummet ;)
bild2.jpg
 
Hej! Undrar vilken värmekamera det var som du använde? Det var en Flir i alla fall.
Jag sysslar själv med termografering av byggnader och oftas krävs det också lite kring utrustning. T.ex. kan vind kyla ner en fasad och då är det bra att även kunna dokumentera vindhastigheten.

Undrar om det är många som är interesserade av en termografisk analys av huset/lägenheten. Bättre värmekameror är fortfarande inte billiga även om priserna har gått ner de senaste åren.

Sen är det en relativ kort tid på året där man kan göra byggtermografiska analyser. Oftas blir det också en del kvällsjobb respektive jobb tidigt på morgnarna.
 
Ewald skrev:
Hej! Undrar vilken värmekamera det var som du använde? Det var en Flir i alla fall.
Jag sysslar själv med termografering av byggnader och oftas krävs det också lite kring utrustning. T.ex. kan vind kyla ner en fasad och då är det bra att även kunna dokumentera vindhastigheten.

Undrar om det är många som är interesserade av en termografisk analys av huset/lägenheten. Bättre värmekameror är fortfarande inte billiga även om priserna har gått ner de senaste åren.

Sen är det en relativ kort tid på året där man kan göra byggtermografiska analyser. Oftas blir det också en del kvällsjobb respektive jobb tidigt på morgnarna.
Hej,
Jag använde en Flir b50, vad jag förstår så är det deras näst enklaste modell, kostar runt 15.000 tror jag.

"typiskt" att våren verkar vara på väg i Sthlm för jag hade ju tänkt tillägsisolera lite och sedan göra en ny mätning, får väl vänta till senhösten istället..=)
 
FLIR E50 bx har tillräckliga prestanda för inspektion av byggnader, E30 och E40 ligger däremot på gränsen både när de gäller upplösning och känslighet.

Jag skulle dock rekommendera 320x240 pixels och 0,05 graders känslighet för riktigt bra och lättolkade bilder (exvis FLIR E60 bx).

Kameror med känslighet sämre än 0,1 grader går i princip inte att använda då bilderna blir hopplöst brusiga vid de temperaturer vi talar om här.
 
Ja, 320x240 pixlar blir bra.

@ BjörnBygg

Du menar kanske att du hade en Flir i5 .... den är deras näst enklaste modell. Men upplösningen på den är 100x100 pixlar om jag minns rätt ...
 
Jag tror att BjörnBygg hade denna modell, kostade 45.000:- plus moms när den såldes.

http://www.proffsmagasinet.se/hyra-värmekamera/hyra-flir-b50.html

Kan varmt rekommendera denna för riktigt bra och detaljrika bilder:
http://www.proffsmagasinet.se/matin.../varmekamera-flir-e60-med-wifi-uthyrning.html

Ewald skrev:
Ja, 320x240 pixlar blir bra.

@ BjörnBygg

Du menar kanske att du hade en Flir i5 .... den är deras näst enklaste modell. Men upplösningen på den är 100x100 pixlar om jag minns rätt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.