Hej!

Vi har ett garage som byggdes 2004, som vi då isolerade och målade invändigt själva.

I höstas bytte vi ut de gamla slagportarna mot en ny eldriven port och passade samtidigt på att låta en målarfirma måla om hela garaget invändigt.

Garaget är konstruerat på en gjuten platta, med ett fundament av lecablock som sedan själva trägaraget är monterat på. Nu idag upptäckte jag att hela nederdelen runt om inne i garaget, mestadels på lecablocken men det har även "klättrat" upp på gipsväggen, är helt grönsvartprickig av vad som måste vara mögel. Jag förstår ingenting, när vi målade det för 8 år sedan har vi inte haft något spår av mögel.

Vad är det som har hänt? Har målarfirman använt fel färg, eller är det en kombination av att vi bytte garagedörrar? Det är relativt fuktigt på garagegolvet, då vi inte har golvbrunn utan måste skrapa ut vattnet som kommer från att man kör in en snöig bil.

Vad ska vi göra? Jag ska köpa boracol eller ättika imorgon och försöka tvätta rent så gott det går. Men vad göra? Är detta något som målarna får stå för? Jag är tämligen säker på att de målade med samma färg både på gipsväggarna och lecablocken (som är spacklade). De använde nån vit vattenbaserad innefärg med glans 3... den var inte dyr.

tack på förhand
Steve
 
  • Gilla
Lägergatan
  • Laddar…
Ingen som råkat ut för detta innan eller ha lite kompetens att erbjuda??

Nåväl, jag tog dit en granne som har målarfirma och han konstaterade att då det mestadels är mögel runt dörrarna så gissade han att det är fukten i kombination med den kalla luften (draget) som verkar ha fått färgen i sig att mögla. Han tog en spackelspade och skrapade bort mycket av färgen från lecablockssockeln där möglet satt (ju mer mögel desto lättare gick färgen loss). Här gissade han att de har målat med vanlig vattenbaserad inomhusfärg ända ner på sockeln. Han tyckte att det borde vara oljebaserad betongfärg som är anpassad för kalla och lite fuktiga utrymmen. Denna färgen är dessutom vattenbaserad och där det var som värst mögelpåväxt kunde man smula sönder färgkakan med fingrarna.

Blir till att ringa färgfirman och be att de kommer tillbaka och "gör om gör rätt". De kan ju inte ha trott att vi hade golvvärme och 25 grader i garaget. Snarare är det + 2-3 grader och vått på golvet under vinterhalvåret pga all snösmälta från bilen.

/S
 
Hej! Hittade din tråd när jag surfade runt och letade efter svar på just det fenomen du beskriver. Hur löste det sig till slut?
 
Jag vet att jag lyfter den här tråden än en gång, men hoppas att steve5432 ser detta och uppdaterar. Hur gick det? Sitter med samma problem och funderar på lösning.
 
Börjar bli tradition att lyfta den här tråden varje år, men istället för att skriva en helt ny tråd hoppas jag att TS återkommer med en liten uppdatering. Vore intressant då jag själv fortfarande inte löst detta problem.

:)
 
Grafotherm.

Edit: rättare sagt, grafotherm biorid. Mögelhämmande och kondensbrytande färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.