Hej jag har noll koll på ventilation men jag tänker bygga nytt egen regi lösvirke, betong stomme. Någon som har koll på vad jag bör tänka på? Jag funderar på bergvärme och golvvärme, huset är strax över 200 kvadrat i två plan med 80 kvadrat källare bi yta. Hört om från lufts värme och att det är bra, men jag har noll koll på ventilations biten någon som kan ge mej lite råd för vad jag ska tänka på när jag pratar med proffsen?
 
Ventilation har man för att ta bort dålig luft från en byggnad. Luft som sugs ut måste ersättas på något vis och den kan ersättas med uteluft rätt in genom en vägg eller med uppvärmd tilluft via ett kanalsystem. Luften som sugs ut innehåller energi och denna skall man återvinna på något vis.

Spisfläkt brukar vara bäst att inte blanda in i den övriga ventilationen alls utan kör detta med antingen en separat fläkt på taket (tystast och bäst) eller med en fläkt i kåpan och ut genom en huv på taket.

De vanligaste är ett system med tilluft, frånluft och värmeväxlare (FTX system) eller ett system med frånluft och en frånluftsvärmepump (FLVP). Det finns för- och nackdelar med båda.

FTX
kan inte utnyttja värmen i frånluften när det är varmt ute.
Dubbelt så mycket kanaler och fläktar som FLVP
Bättre komfort med uppvärmd tilluft (Detta tycker jag är skäl nog för FTX)
Kan använda bra filter på tilluften.

FLVP
Kan värma varmvatten även när det är varmt ute.
Innehåller en kylkompressor som är dyr att byta om (när) den går sönder. Tror försäkringsbolagen skriver ner värdet med 10% om året...

Och sedan är det ju alltid trevlig om man vet vad som är vad:
Uteluft. Luft som tas in i rum (FLVP) eller till aggregat (FTX)
Tilluft. Luft som behandlats (värmts, kylts, filtrerats). Den som man blåser in i ett rum
Frånluft. Luft som man suger ut ur ett rum.
Avluft. Luft som lämnat aggregatet och är på väg ut till omgivningarna igen.
Återluft (Cirkulationsluft). Frånluft som blandas in i tilluften. Används normalt endast om man har luftburen värme eller kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.